کد خبر: ۲۲۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۰
گروه صنعت، معدن و تجارت: آمار فروش خودروهاي داخلي با اجراي طرح وام 25 ميليون توماني سرسام‌آور شده است.
 در حالي كه آمار فروش خودرو در نخستين روز اجراي اين طرح به مرز 12 هزار خودرو رسيده بود، وزارت صنعت، معدن و تجارت در پايان روز پنجشنبه در اطلاعيه‌اي آخرين آمار فروش را 86 هزار و 400 خودرو اعلام كرد.
براساس اطلاعيه وزارت صنعت تا ظهر پنجشنبه گذشته 47 هزار 730 دستگاه خودرو از ایران‌خودرو و 38 هزار و 600 خودرو متعلق به شرکت سایپا بوده است.
بیشترین ثبت‌نام نيز متعلق به پراید با 20 هزار و پژو 405 با 16 هزار دستگاه بوده است.
آمار فروش خودروسازان در طول هفته گذشته موجب شد تا نمايندگي‌هاي ايران‌خودرو و سايپا جمعه (ديروز) نيز باز باشند و به فعاليت خود ادامه دهند.
طی چهار روز اجرای طرح فروش خودرو با وام 25 میلیون تومانی، بیش از 102 هزار نفر ثبت‌نام کردند و 91 هزار خودرو از مجموعه خودروسازی سایپا و ایران خودرو به فروش رفت.
 ایران‌خودرو در پایان چهارمین روز اجرای طرح پرداخت تسهیلات 25میلیون تومانی فروش خودرو 52 هزار و 900 نفر پیش‌ثبت‌نام داشته که از این رقم 41هزار و350 نفر وجوه خود را واریز کرده‌اند. شرکت سایپا نیز در پایان روز چهارم اجرای این طرح 49 هزار و700 خودرو را فروخته است.
قبل از اجرای طرح فروش خودرو با وام 25 میلیونی ، خبرها حاکی از این بود که بیش از 100 هزار خودرو در انبارهای ایران‌خودرو و سایپا دپو شده که این رقم در نامه چهار وزیر به رئیس‌جمهور هم تایید شد.
در حالی فروش خودرو با وام 25 میلیون تومانی از مرز 100 هزار گذشته که خبرهای دریافتی حاکی است، طرح پرداخت وام خرید خودرو احتمالاً امروز به پایان می‌رسد.
طرح جدید دولت برای ایجاد رونق در بازار خودرو و مقابله با "کمپین تحریم خودروی صفر" از 18 آبان ماه با اعطای وام 25 میلیون تومانی با سود 18 درصد و حداکثر معادل 80 درصد قیمت خودرو کلید خورد.
در حالی مسئولان بانک مرکزی در خصوص میزان دقیق اعتبار دولت در این طرح اطلاع‌رسانی شفاف نکرده‌اند، ولی برخی مسئولان صنعت خودرو گفته‌اند که در این طرح برای فروش 100 هزار خودرو تامین اعتبار شده است، به عبارتی بانک مرکزی 2500 میلیارد تومان تسهیلات برای این طرح در نظر گرفته است.
این در حالی است که پیش‌تر چهار وزیر در نامه خود به رئیس‌جمهور از دپو شدن 100 هزار خودرو در انبارهای خودروسازان خبر داده بودند و مسئولان صنعت خودرو هم قبل از اعلام این طرح، از رایزنی با دولت برای اخذ تسهیلات بانکی 2000 میلیارد تومانی از دولت گفته بودند.
در همين حال با اجرای طرح فروش خودرو با تسهیلات 25 میلیون تومانی، برخی خبرگزاری‌ها گزارش داد‌ه‌اند که طی چها روز  انبار خودروسازانی که چندماهی بود محصولات آنها به علت امتناع مردم برای خرید از آنها  و کش و قوس‌های برنامه‌های وزارت صنعت مبنی بر فروش خودرو بودند، با طرح فروش اقساطی خودرو  به یکباره خالی شد.
 براین اساس، در تازه‌ترین آماری که نمایندگی‌ها اعلام کرده‌اند در چهارمین روز از فروش خودرو توسط وام 25 میلیون تومان، بیش از 102 هزار نفر ثبت نام کردند و 91 هزار خودرو از مجموعه خودروسازی سایپا و ایران خودرو به فروش رفته است.  این آمارها حاکی از آن است که ایران خودرو در پایان چهارمین روز اجرای طرح پرداخت تسهیلات 25میلیون تومانی فروش خودرو 52 هزار و 900 نفر پیش‌ثبت‌نام داشته است که از این رقم 41هزار و350 نفر وجوه خود را واریز کرده‌اند. همچنین سایپا نیز در پایان روز چهارم اجرای این طرح 49 هزار و700 خودرو را فروخته است.
در همين ارتباط هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو گفته است:  تحویل خودروها ۳۰ روزه بوده؛ به این معنا که فردی که در این طرح ثبت‌نام کرده، ودیعه را واریز و مدارک را تحویل دهد؛ می‌تواند و بعد از حداکثر ۳۰ روز از زمان تحویل مدارک و امضای اولین چک، خودرو خود را تحویل بگیرد، بنابر این زمان تحویل خودروها ۶۰ روزه نیست.
 او با اشاره به برخی محدودیت‌ها در فروش خودروی پژو پارس در طرح خرید با وام ۲۵ میلیون تومانی تصریح کرد: برای رفاه حال مردم، ۳ هزار دستگاه خودرو پژو پارس به طرح اضافه شده است. یکه‌زارع همچنين گفت: شرایط خرید خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی دیگر تکرار نخواهد شد، چراکه شرایطی برای خرید خودرو با پیش پرداخت اندک، وام ۲۵ میلیون تومانی و نیز وام ۱۶ درصدی، دیگر تکرار نخواهد شد.
وی اظهار داشت: محدودیتی به لحاظ فروش خودرو از سوی گروه صنعتی ایران‌خودرو وجود ندارد و تا آخر اردیبهشت‌ماه که دوره اجرای طرح تعیین شده است، می‌توانیم ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو به فروش برسانیم.
از طرف ديگر هر چند کمیجانی، قائم‌مقام بانک مرکزی چند روز پیش اعلام کرده بود که این طرح سقف ندارد، ولی معاون فروش سایپا ظهر روز گذشته (جمعه) گفت: زمان انقضای این طرح ممکن است از یک ساعت ديگر تا پایان اردیبهشت ماه باشد که میزان تامین اعتبار منابع توسط مراجع ذیصلاح (بانک مرکزی)، اصلی‌ترین عامل تمدید و یا منقضی شدن طرح است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار