کد خبر: ۲۲۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
فناوری های نو با گردشگری مجازی، به مقصدهای گمنام فرصت حضور اقتصادی و به افرادی که به دلایل معلولیت جسمی یا فقر اقتصادی امکان تحرک وسفر ندارند فرصت بازدید داده‌اند.
 فناوری های نو در هشت موزه امریکا با هدف ارائه امکانات بازدید به تمامی افراد که در مناطق دوردست زندگی می‌کنند و یا افرادی که به دلایل جسمی یا روانی یا اقتصادی امکان تحرک وسفر ندارند به ویژه به معلولان جسمی – حرکتی فرصت بازدید داده‌اند.
 
این موزه‌ها طیف متنوعی از انواع موزه‌ها شامل موزه جوانان، موزه هنرهای سیاتل و موزه هنر سن‌دیه گو ، موسسه هنرهای دیترویت،موزه هوافضا، موزه انسان و همچنین موزه تاریخ کامپیوتر و موزه تاریخ طبیعی داکوتای جنوبی است.
 
دراین موزه‌ها با استفاده از فناوری +%BEAM  که نوعی سیستم هوشمند  حضور از راه دور telepresence است، به کاربران امکان می‌دهد که با کمک ویدئو و سیستم‌های صوتی از نقاط دوردست کشور بتوانند بخش‌ها و آثار موزه را ببینند و حتی با کارکنان موزه وهمکاران درموقعیت‌های فیزیکی مشخص خودشان تماس برقرار کنند.
 
این فناوری‌های نوبا ایجاد فرصتی نو به نام گردشگری مجازی هم به مکان‌های دوردست فرصت معرفی داده‌اند وهم به افراد مختلف امکان داده‌اند بدون این که شهر یا حتی خانه‌های خودرا ترک کنند همانند گردشگران درهرمحیط جذاب طبیعی یا فرهنگی حاضر باشند و همانند گردشگران حاضر درموزه‌ها بتوانند آثار هنری و فرهنگی را از ابعاد مختلف مشاهده کنند بدون اینکه نیازی به حضور فیزیکی آن‌ها باشد.
 
گردشگری مجازی، یعنی معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های صنعت توریسم، از طریق ابزارهای هوشمندانه و مالتی مدیای فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) که برای کشورهایی پهناور چون ایران، ظرفیتی، اقتصادی و منحصربفرد است .
 
کاویتا کریشناسوامی، یکی از کاربران سیستم BEAM که دچار مشکل آتروفی درعضلات نخاع است، می‌گوید:«این سیستم دیدارکامل و نزدیک درعین حال از راه دور یک بلیت طلایی برای تمام معلولان است که می‌توانند دنیا را نگاه کنند. من اززمان تولد هرگز نتوانسته‌ام راه بروم یا حتی روی زمین بخزم، اما اکنون خودم را یک بیمار نمی‌بینم.»
 
او می‌افزاید:«ضعف  ومحدودیت‌های حرکتی سبب بروز مشکلات تنفسی درمن شده بنابراین سفر کردن برای کسی مانند من دشوار است اما مثل همه مردم من هم آرزو دارم که کار کنم از تجربه‌های نو لذت ببرم و مردم را ببینم و دوستانی از سراسر جهان برای خودم پیدا کنم. »
 
به گفته وی باشروع عصر نوین فناوری‌های ارتباطی راه حلی هم برای حل مشکلات افرادی با ناتوانی در شنیدن ویا ناتوانی‌های دیگر در راه است و بنابراین ورود این تولیدات به زندگی ما سبب می‌شود ما هم بتوانیم وارد مسیر عادی و معمول زندگی بشویم . گردشگری مجازی یکی از راه‌هایی است که با به کارگیری فناوری پرتوBEAMامکان توسعه ابزارهای دیداری و شنیداری را به افراد معلول داده و به نوبه خود درهای نویی را به دنیای همه انسان‌ها باز می‌کند.
 
گردشگری مجازی یا تور مجازی به مجموعه‌ای از تصاویر , فایل‌های ویدئویی , تصاویر پانوراما (تصویری که از یک نقطه تمام یا بخشی از افق را پوشش می‌دهد) , فایل‌های صوتی , اطلاعات متنی و … گفته می‌شود که امکان آشنایی بیننده را با یک محیط و یا یک شی به صورت مجازی و بدون حضور فیزیکی فراهم می کند.
 
هدف از ارائه تور مجازی از بین بردن محدودیت‌های زمانی و مکانی است به طور مثال با استفاده از تور مجازی می‌توان در یک بنای تاریخی پس از ویران شدن آن به گشت و گذار پرداخت و یا از نمایشگاهی که در کشوری دیگر و در زمان گذشته برگزار شده است دیدن کرد.
 
 امروزه ساده‌ترین نمونه این تورهای مجازی صفحه‌های وب بسیار ابتدایی است که تعدادی تصویر کوچک از محیط به همراه یک پلان ارائه می‌کنند که به عنوان تور مجازی به بیننده ارائه می‌شود. امروزه با توجه به رقابت شدید ارائه کنندگان خدمات در وب سطح انتظار کاربران و مخاطبان افزایش یافته است. امروزه یک تورمجازی ساده دست کم باید بتواند با کاربر ارتباط دوسویه داشته باشد (interaction).همچنین باید بهترین وکاربردی ترین اطلاعات را باکمترین زمان صرف شده و با یک رابط کاربری گرافیکی متناظر با فضای حقیقی در اختیار کاربران قرار دهد.
 
ایران با 1.6 میلیون کیلومتر مساحت، برای این که بتواند در عرصه بازاریابی و معرفی مقصدهای گمنام و کمتر شناخته شده خود از یک سو و نیز قابل دسترس کردن مقاصد گردشگری خود به افرادی با ناتوانی‌های حرکتی ویا افرادی با محرومیت های اقتصادی  درایران و درسراسرجهان، فرصت‌های بالقوه رشد و توسعه ظرفیت‌های گردشگری مجازی را درکشور توسعه دهد ودرعین حال فرصت انتشار آزاد اطلاعات ودانش را برای گروه‌های محروم جامعه درنقاط دوردست جامعه فراهم آورد.
 
گردشگری مجازی، می‌تواند موتور محرک (DRIVING FORICE) برای صنعت گردشگری به شمار رود امروزه به کمک سایت‌هایی مانند EXPEDIA.COM یا AIRBNB.COM برای معرفی ظرفیت‌های اقامتی، قابلیت‌های گردشگری و معرفی جذابیت‌های تفریحی کشورهای مختلف جهان فرصت برای همه فراهم است تا در میلان ایتالیا، محل اقامت ارزان و یا در بانکوک تایلند، تورهای تفریحی ارزان قیمت پیدا کنند.
 
کارآفرینی دیجیتالی در عرصه گردشگری مجازی در دنیای امروز، که سبک زندگی دیجیتالی مردمانش کاملاً تغییر کرده است، بسیار جدی و پولساز است. امروزه، نقشی که فیس بوک توییتر و اینستاگرام و کوچ سرفینگ و ایر بی ان بی و حتی پرتال شرکت‌های هوایی ارزان قیمت مانند رایان ایر ایرلند در حمل و نقل مسافر و گردشگری جهان دارند، سازمان‌ها و شرکت‌های مطرح سنتی ازاین امکانات بی‌بهره‌اند.   
 
البته برگزاری تورهای مجازی درخور وجالب توجه خود مستلزم توسعه فرهنگی در استفاده صحیح از فناوری اطلاعات، آشنا سازی مردم و مسئولین با ساختار، عملکرد و مزایای فناوری اطلاعات، ایجاد زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب شبکه ای و مخابراتی، ایجاد زمینه‌های مناسب جهت گسترش بانکداری الکترونیک، ایجاد انگیزه و تمایل در مدیران و کارکنان و آموزش دادن آن‌ها برای استفاده مؤثر از فناوری اطلاعات است که از سوی کارشناسان وبرنامه ریزان برنامه‌های کلان سازمان‌ها و تشکیلات گردشگری باید مورد توجه قرارگیرد.
 
منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی
نام:
ایمیل:
* نظر: