کد خبر: ۲۲۱۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰
اکوایران : جزئیات تازه‌ای از برگزاری آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش اعلام شده است.

 بر اساس اعلام صادق ستاری‌فرد - معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش- تاکنون«۹۳۰ هزار» پرونده رتبه‌بندی تشکیل شده که شامل شاغلین و بازنشستگان می‌شود و «۱۳۰ هزار» نفر از این تعداد نو معلمان هستند.

 

تا به این لحظه، احکام قطعی «۴۱۱ هزار و ۷۷۰ نفر» از این تعداد صادر شده که «66 هزار و ۲۶۳ نفر» بازنشسته و «۳۴۵ هزار و ۶۰۷ نفر» از شاغلان هستند.

سرانجام گرفتن رتبه‌بندی تا پایان اسفند

بر اساس گزارش ایسنا، ستاری‌فرد درخصوص توزیع معلمان در رتبه‌بندی اعلام کرده تاکنون «۳۱ هزار و ۵۹۲ نفر» رتبه یک، «۸۱ هزار و ۲۸ نفر» رتبه دو، «۲۱۸ هزار و ۵۸۱» رتبه سه، «13 هزار و ۱۶۸» تن رتبه چهار و «۱۲۳۸» نفر رتبه پنجم را کسب کرده‌اند و نویدبخش آن است که تا آخر اسفند رتبه‌بندی به سرانجام برسد.

رتبه‌ها در سامانه my.medu.ir قابل مشاهده هستند و از روز سه‌شنبه ۹ اسفند امکام ثبت اعتراضات در این سامانه فراهم می‌شود.

وی درباره نحوه اعتراض به رتبه گفت: «معلمانی که نسبت به رتبه خود اعتراض دارند می‌توانند اعتراض خود را در سامانه مربوطه ثبت کنند.»

سال آینده با سونامی بازنشستگی روبه‌رو هستیم

ستاری فرد در این نشست گفته، در سال پیش رو با سونامی بازنشستگی مواجه هستیم و حدود ۸۴ هزار نفر مشمول بازنشستگی داریم.

بنا بر برآورد وزارت آموزش و پرورش، احتمال دارد از این تعداد ۲۰ درصد بمانند و استمرار خدمت دهند و حدود ۷۰ هزار نفر بازنشسته شوند.

به گفته وی، راهکار مطلوب ما این است که خروجی «دانشگاه فرهنگیان»، جایگزین شوند اما اکنون میزان خروجی‌ها کفاف نیاز آموزش و پرورش را نمی‌دهد. هرچند حمایت‌های جدی برای ارتقای زیرساخت‌ها انجام داده شده اما هنوز کفایت نمی‌کند.

آغاز ثبت‌نام آزمون استخدامی در هفته جاری

بر اساس اعلام معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، پیش بینی شده بود که آزمون استخدامی در اسفندماه برگزارشود؛ اما این آزمون به سال 1402 موکول شده است و در تاریخ ۸ اردیبهشت سال آینده برگزار می‌شود. ثبت نام از پایان هفته یعنی نهم یا دهم اسفندماه شروع و مختص جذب آموزگاران ابتدایی است.

به گفته ستاری فرد، در مجموع ۲۸ هزار و ۱۷ آموزگار دوره ابتدایی، استثنایی، عشایری و مرزی جذب خواهند شد.

بنا بر توضیحات وی درباره تغییرات آزمون، منابع و مواد آزمونی اصلاح شده‌اند که اطلاع‌رسانی می‌شود و فرایند مصاحبه و گزینش و موارد امتیاز آور در ۲۳ حیطه به صورت کامل مشخص شده است.

او همچنین گفته:« به دنبال آن هستیم در ارزیابی تکمیلی یا همان مصاحبه بتوانیم از ظرفیت نیروی غیر بومی ارزیابان حرفه‌ای استفاده کنیم. قبلا مصاحبه‌ها در سطح استانی انجام می‌شد. به دنبال تربیت ارزیابان حرفه‌ای هستیم. تغییر دیگر مربوط به «سن» است. قبلا تفکیکی برای مدرک ارشد وجود داشت اما این را برداشته‌ایم و امسال طبق قانون، حداقل سن ۲۰ و حداکثر سن ۴۰ سال است تا بتوانیم دهه شصتی‌ها را هم در آزمون شاهد باشیم.»

مهمترین تغییر این آزمون چیست؟

در مصوبه ۸۳۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده مدت زمان فعالیت تمام وقت در مراکز آموزشی دولتی از سقف سن، کسر می‌شود که در دفترچه آزمون قید خواهد شد. همچنین شرایط احراز شغل تغییر داده شده که مهمترین تغییر آزمون خواهد بود.

به گفته وی، «در آزمون سال ۱۴۰۰ حدود ۷۰ درصد شرکت کنندگان فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد، غیردولتی و پیام نور بودند، در سال ۹۹ و ۹۸ هم همینطور بود. از طرفی آزمون تیمز و پرلز حاکی از عملکرد ضعیف دانش آموزان در مهارت خواندن و نوشتن و محاسبات ریاضی است.»

طبق اعلام ستاری فرد، شایستگی‌های عمومی شغل معلمی در قالب ۲۳ شاخص در دفترچه مشخص شده که در مصاحبه سنجیده می‌شود. حدنصاب را تیز اصلاح کرده‌ایم و میانگین نمره سه نفر اول هر منطقه مبنای حدنصاب قرار می‌گیرد و کمک می‌کند افراد بیشتری وارد فرایند ارزیابی تکمیلی و مصاحبه شوند.

او همچنین می‌گوید: «سال گذشته از مجموع سهمیه‌های دریافت شده، ۹هزار و ۷۷۵ صندلی خالی ماند و در مرحله تکمیل ظرفیت دیدیم که نمرات منفی است. باید اجازه دهیم نخبگان سایر رشته‌ها نیز در آزمون شرکت کنند. ما تقویت علوم ریاضی و علوم پایه را در دوره ابتدایی مدنظر داریم.»

نتایج آزمون چه زمانی اعلام می‌شود؟

تغییر بعدی افزایش طول زمان گزینش است؛ نتایج نهایی آزمون نیمه تیرماه اعلام می‌شود و تا اواخر شهریور فرصت شرکت در دوره مهارت آموزی فراهم می‌شود.

سهم آزمون و سهم مصاحبه چند درصد خواهد بود؟

قبلا سهم نمره آزمون کتبی ۷۰ درصد و مصاحبه ۳۰ درصد بود که در آزمون پیش رو سهم آزمون ۴۰ و سهم مصاحبه ۶۰ درصد خواهد بود. به بیان دیگر کل آزمون ۱۰۰۰ امتیاز دارد که ۴۰۰ امتیاز مربوط به  آزمون کتبی و ۶۰۰ امتیاز مربوط به ارزیابی تکمیلی است. حداقل نمره برای قبولی ۴۷۰ امتیاز است. در واقع ورود و شرکت در آزمون تسهیل شده، اما قبولی سخت‌تر شده است.

چه کسانی در آزمون استخدامی می‌توانند شرکت کنند؟

در این آزمون، چندگروه می‌توانند شرکت کنند؛ نخست داوطلبان آزاد، دوم معلمانی که غیررسمی با آموزش و پرورش در حال همکاری هستند اعم از نیروهای خرید خدمات، معلمان مدارس غیردولتی و حق التدریسی‌ها و سوم دانش آموختگان حوزوی هستند.

جاماندگان رتبه‌بندی هر چه سریعتر برای ثبت مدارک اقدام کنند

به گفته ستاری فرد، فعلا سامانه مسدود نشده است و امکان ثبت مدارک وجود دارد، اما بهتر است هرچه سریعتر ثبت مدارک انجام دهند که مرحله ارزیابی و تعیین رتبه به اطلاله نیانجامد و حقوق خودشان تضییع نشود. جاماندگان هرچه زودتر اقدام کنند. وی در پایان گفت:« تاکنون ۳۸ هزار بازنشسته به صورت حق التدریس با آموزش و پرورش همکاری می‌کنند».

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار