کد خبر: ۲۲۱۲۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷
جهش‌های ناگهانی ارزی و به دنبال آن کاهش شدید قیمت‌ها، نشان از پرریسک بودن بازار و اثرپذیری از عوامل غیراقتصادی دارد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، حمیدرضا جیهانی؛ کارشناس ارشد بازارهای مالی اظهار کرد: نرخ دلار در بازار در حالی با ریزش ۵ هزار تومانی مواجه شده که در چند روز اخیر به ویژه تا ظهر امروز ۷ اسفند ماه؛ کانال‌های تلگرامی و فردایی قیمت دلار را تا ۶۰ هزار تومان هم اعلام کرده بودند.

وی با اشاره به فعالیت مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز گفت: این در حالی است که نرخ دلار در صرافی‌های رسمی بانک مرکزی با نرخ میانگین ۵۲ هزار تومان معامله و نرخ اسکناس در مرکز مبادله ایران نیز حدود ۴۲ هزار و ۶۰۰ تومان نرخ‌گذاری شد.

این کارشناس ارشد بازارهای مالی افزود: متقاضیان می‌توانند در ۶۳ سرفصل اعلام شده از سوی بانک مرکزی نیازهای ارزی خود را از صرافی‌های رسمی تهیه کنند و محدودیتی در تخصیص و تامین منابع وجود ندارد.

جیهانی با اشاره به اینکه در حال حاضر تمام نیازهای ارزی مردم به صورت اسکناس پاسخ داده می‌شود، اظهار کرد: تا پایان بهمن ماه امسال حدود ۶۳ میلیارد دلار تامین ارز انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته و این موضوع حاکی از بهبود وضعیت ارزی و عملکرد بهتر سیاست گذار در تامین نیازهاست.

این کارشناس ارشد بازارهای مالی گفت: امروز نرخ دلار حواله نیز در مرکز مبادله ۳۷ هزار تومان بود و براساس آمار بانک مرکزی از میزان ۵۷۶ میلیون دلار حواله عرضه شده حدود ۴۲۳ میلیون دلار فروش رفت. این میزان چند برابر عملکرد عرضه و خرید حواله دلار در سامانه نیما است و نشان از استقبال خوب واردکنندگان و صادرکنندگان از مرکز مبادله ارزی دارد. چرا که کشف قیمت در این مرکز نیز براساس عرضه و تقاضاست و این موضوع رغبت عرضه ارز را بیشتر خواهد کرد.

جیهانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر فضای هیجانی بر بازار ارز حاکم است، گفت: این شکل از جهش ارزی و توقف این روند و به دنبال آن کاهش شدید قیمت‌ها، نشان از پرریسک بودن بازار و متاثر بودن از عوامل غیراقتصادی دارد که برهمین اساس مردم باید بیش از پیش مراقب شگرد سوداگران و دلالانی باشند که جز منافع شخصی خود و برهم زدن آرامش بازار؛ به هیچ چیز دیگر نمی‌اندیشند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار