کد خبر: ۲۲۱۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵
یک موسسه معتبر بین‌المللی پیش‌بینی کرد قیمت نفت در آینده کوتاه‌مدت به محدوده هفتاد دلار در هر بشکه نزول خواهد کرد.

پیش‌بینی یک موسسه بین‌المللی؛ سقوط قیمت نفت در راه است

یک موسسه معتبر بین‌المللی پیش‌بینی کرد قیمت نفت در آینده کوتاه‌مدت به محدوده هفتاد دلار در هر بشکه نزول خواهد کرد.

در گزارشی که توسط دانشکده مهندسی انرژی دانشگاه شریف تدوین شده، تاکید گردیده است که بانک جی‌پی‌مورگان در گزارش تازه خود اعلام کرده است قیمت نفت در کوتاه‌مدت با احتمال قوی به محدوده هفتاد دلار نزول خواهد کرد.

قیمت نفت در حالی به دور از نوسانات، هفته آرام و کم تلاطمی را در حالی پشت سر گذاشت که در هفته‌ پیش از آن، بازار افت ۴ درصدی ناشی از نگرانی‌ها از افزایش نرخ بهره در آمریکا را تجربه نمود. حمایت ادامه‌دار سیاستگذاران پولی ایالات متحده آمریکا از افزایش نرخ بهره برای مهار تورم در این کشور به مانعی جدی برای رشد قیمتهای بازار تبدیل گشته است.

پیش از این وزارت انرژی آمریکا نیز اعلام کرد که ۲۶ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت را آزاد خواهد نمود. از طرفی نشانه‌های تجمیع نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه بر روی نفت‌کش‌ها ی شناور در دریا حاکی از وزن بیشتر عرضه در این دورنما است. پیش از این الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه، اعلام کرد در پاسخ به طرح سقف قیمت برای نفت خام و فرآورده‌های روسیه، این کشور تولید خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز برای ماه آینده کاهش خواهد داد. اما صحبت‌های اخیر وزیر انرژی عربستان مبنی بر اینکه اوپک تحت تأثیر تصمیمات سیاسی نیست باعث ریزش قیمت شد. همچنین پیش‌بینی این بانک مبنی بر کاهش تولید توسط سازمان اوپک برای تحدید افت قیمت خواهد بود. بانک مورگان استنلی برآورد خود از رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۳ را ۳۶ درصد افزایش داد. به عقیده‌ تحلیلگران این بانک، بازگشایی اقتصادی چین و رونق سفرهای هوایی پیشگامان افزایش تقاضای جهانی در سال جاری خواهد بود. در دیگر بازار انرژی ، گاز طبیعی در هنری‌هاب آمریکا در هفته‌ای که گذشت قیمت زیر ۲ دلار به ازای هر میلیون بی‌تی‌یو را در حالی تجربه کرد که شاخص قیمت آخرین بار با شیوع بیماری کوید ۱۹ چنین سطوح قیمتی را به خود دیده بود.

لازم به توضیح است قیمت‌ها به دلیل تولید بیش از حد، آب و هوای معتدل زمستانی و ذخیره‌سازی کافی با کاهش روبرو بوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار