کد خبر: ۲۲۱۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
رییسی در اختتامیه سی و ششمین جشنواره بین المللی خوارزمی:
رییس جمهور با تاکید بر اینکه نخبه باید احساس کند کار او مورد حمایت قرار می گیرد،خاطرنشان کرد که این حس با بخشنامه حاصل نمی شود.

نخبه باید احساس کند کار او مورد حمایت قرار می گیرد

رییس جمهور با تاکید بر اینکه نخبه باید احساس کند کار او مورد حمایت قرار می گیرد،خاطرنشان کرد که این حس با بخشنامه حاصل نمی شود.

سید ابراهیم رییسی صبح امروز در اختتامیه سی و ششمین جشنواره بین المللی خوارزمی با بیان اینکه شخصیت‌های بزرگ عالم انسانیت که در شعبان ولادت ایشان را جشن می گیریم با علم و ایمان شناخته می شوند، اظهار کرد: امامان ما برخوردار از غلو بوده و شهر و باب علم هستند و جامعه را هم به دانش افزایی و معرفت افزایی دعوت می کنند. ائمه برای خردمندان و دانشمندان و محققان جایگاه ویژه ای قایل بوده اند و آنها را تشویق می کردند. به ما توصیه شده در آیات قرآن هم تدبر و نظر کنید. نظر کنید یعنی نگاه با تعقل و نگاه علمی به عالم و هستی داشته باشیم. کشف قوانین هستی به عهده بشر است.

وی در ادامه افزود: تاکید شده است اگر می خواهید امراض بدون درمان نماند، در هستی و قوانین آن مطالعه کنید. هیچ مریضی بدون دوا وجود ندارد، ولی دوا را باید با تفکر و اندیشه کشف کنید. چنین قوانینی در طبیعت وجود دارد. باران نعمت خداست ولی زیرساخت کافی برای بهره برداری از این نعمت را تهیه نکرده ایم.هر وقت بشر به خوبی از قوانین هستی استفاده کرده است، به آرامش رسیده است.

رییسی تاکید کرد: علم و فناوری زیربنای اقتدار کشور است. زنجیره دانش پژوهش نوآوری و فناوری توسعه پایدار را در کشور تضمین می کند. علم و فناوری مرز نمی شناسد پس باید تعامل خود را با همه دولت ها و ملت ها برای انتقال دانش و فناوری باشد. جوانان ما در این سال ها خوب حرکت کرده‌اند و رهبری مشوق اصلی این جوانان بوده‌اند ایشان حقیقتا از پیشرفت علمی کشور حمایت کرده اند . توسعه شرکت های دانش بنیان محصول تلاش دانشمندان و حمایت رهبری است. دولت از این شرکت ها در زمینه تسهیلاتی و تجارب سازی محصولات و بازاریابی حکایت می‌کند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه اگر دانایی به توانایی ضمیمه شد زندگی خوبی برای مردم ساخته می شود، اظهار کرد: ما سرمایه گذاری برای پژوهش های کاربردی را نه هزینه، بلکه سرمایه گذاری می‌دانیم. کار فناورانه و دانش بنیان می تواند بسیار اثربخش باشد. فعال شدن اتاق های اندیشه ورزی باید موجب شناخته شدن مسأله و ارائه راهکار باشد. به وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری گفته ایم که در کنار همه وزارتخانه ها حضور داشته باشند. موسسات همه وزارتخانه ها خوب هستند اما دستگاه ها باید با دانشگاه ها در ارتباط باشند و نباید از این مسأله غفلت کنند تا کشور از کار فناوری پایه بهره ببرد تا توسعه پایدار حاصل شود.

رییسی چهره های برتر در کشور بسیار داریم که آنها باید به صورت جدی مورد تشویق و حمایت قرار گیرند، گفت: تقدیر از برگزیدگان جشنواره خوارزمی یک حرکت نمادین است که باید به حرکت واقعی تبدیل شود، یعنی نخبه احساس کند کار او مورد حمایت قرار می گیرد. این حس با بخشنامه حاصل نمی شود. ادراک حمایت با عمل اتفاق می افتد نه با صرف سخن گفتن.

وی  در پایان گفت: سازمان علمی و پژوهشی تلاش کند تا نظام مسایل دستگاه های مختلف کشور شناخته شود و دانشمندان برای حل این مسائل پیش قدم شوند. دانشگاه باید کنار صنعت معدن و زندگی مردم و بازار و اقتصاد باشد. اگر علم کنار اقتصاد باشد پیشرفت اقتصاد خیلی زیاد می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار