کد خبر: ۲۲۱۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱
«تجارت آنلاین» از تصمیمات جدید تیم اقتصادی دولت برای مدیریت بازار ارز گزارش می‌دهد
بعد از تلاطمات چند روز اخیر ارز در بازار و رسیدن نرخ دلار تا 60 هزار تومان شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست رییس جمهور در صدد اجرای سیاست‌های جدیدی برای کنترل وضعیت بازار برآمدند. سیاست‌هایی که هنوز از جزییات آن رونمایی نشده است.
بسته جدید برای مهار نرخ ارز
گروه اقتصاد کلان: بعد از تلاطمات چند روز اخیر ارز در بازار و رسیدن نرخ دلار تا 60 هزار تومان شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست رییس جمهور در صدد اجرای سیاست‌های جدیدی برای کنترل وضعیت بازار برآمدند. سیاست‌هایی که هنوز از جزییات آن رونمایی نشده است. به گزارش «تجارت آنلاین»، در پی تصویب بسته پیشنهادی بانک مرکزی برای دریافت اختیارات لازم برای مهار قیمت ارز و حفظ ارزش پول ملی، به نظر می‌رسد روند کاهشی قیمت دلار در روزهای آتی ادامه داشته باشد. دو شب پیش شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا و دیگر اعضاء و به ریاست رئیس جمهوری تشکیل جلسه داد و بسته پیشنهادی بانک مرکزی برای دریافت اختیارات لازم با هدف مهار قیمت ارز و حفظ ارزش پول ملی تصویب شد. البته هنوز جزییاتی از این اختیارات اعلام نشده و ساعاتی پیش نیز سید احسان خاندوزی - وزیر امور اقتصاد و دارایی - در حاشیه یک برنامه خبری، به ایسنا اعلام کرد که درباره بسته پیشنهادی بانک مرکزی که شب گذشته در شورای عالی هماهنگی سران قوا تصویب شد، بانک مرکزی باید توضیحات لازم در خصوص جزئیات این بسته را اعلام کند.

قیمت دلار در معاملات عصر روز گذشته کاهشی و بخشی از افزایش قیمت چشمگیر صورت‌گرفته جبران شد. عده‌ای از کارشناسان با استناد بر نمودار روند قیمت، اصلاح نرخ را عامل کاهش قیمت ارز در روز گذشته می‌دانند. این در حالی است که برخی از فعالان بازار سیگنال‌های غیر رسمی و البته تاییدنشده برجامی را زمینه‌ساز افت دلار خواندند.
روند افزایشی دلار تهران در ساعات پایانی معاملات روز یکشنبه شکست و افزایش‌های چشمگیر نرخ شاخص ارزی دچار ریزش سنگین شد. درحالی‌که هر برگ اسکناس آمریکایی در راستای روند افزایشی جدید خود در ساعات ابتدایی معاملات روز یکشنبه وارد کانال ۶۰هزار تومانی شده بود، در معاملات فردایی عصر روز گذشته نرخ این ارز تغییر روند داد و به سطوح قیمتی کانال ۵۶ هزار تومانی رسید. بررسی‌های به‌عمل‌آمده حاکی از آن است که وضعیت عرضه در بنگاه‌های معاملاتی هسته مرکزی بازار ارز تهران، حوالی میدان فردوسی، در شرایط نسبتا مناسبی قرار داشته و با وجود تقاضا در بازار، صرافی‌های دارای سهمیه تا زمان اتمام موجودی روزانه خود اقدام به فروش ارز کردند. همچنین روز گذشته علاوه بر میدان فردوسی در برخی دیگر از میادین اصلی شهر نیز بنگاه‌های رسمی به عرضه ارز به متقاضیان خرد پرداختند. اما بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که صرافی‌های حاضر در شمال شهر برخلاف روند عرضه مناسب خود در روز شنبه، در شرایط ضعیف‌تری قرار داشته است و بعضا اعلام اتمام موجودی می‌کردند. نرخ فروش هر برگ اسکناس دلار آمریکا در معاملات توافقی از ۵۲هزار و ۵۰۰ تا ۵۴هزار تومان متغیر بود و هر صرافی رقم مورد نظر خود را در این بازه مطرح می‌کرد. کارشناسان بر این باورند که تلاش بازار‌ساز در جهت نزدیک کردن نرخ معاملات توافقی به نرخ‌های غیر رسمی و کاهش شکاف ارزی در بازار می‌تواند به کاهش تب و تاب موجود در بازار کمک کند و تقاضا‌های کاذب را از بازار خارج کند.

در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی چه گذشت؟
بسته پیشنهادی بانک مرکزی برای دریافت اختیارات لازم با هدف مهار قیمت ارز و حفظ ارزش پول ملی در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بررسی و مورد تصویب قرار گرفت. شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی یکشنبه شب با حضور سران سه قوه و دیگر اعضا به ریاست سید ابراهیم رئیسی تشکیل جلسه داد. در جلسه هشتاد و یکم شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی مهمترین موضوعات مهم اقتصادی کشور مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.سران قوا و اعضای شورا در این جلسه با تاکید بر لزوم هماهنگی و همکاری مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و دستگاه‌های اجرایی برای کنترل و کاهش نرخ ارز و تامین ارز برای واردات کالاهای مورد نیاز، بسته پیشنهادی بانک مرکزی برای دریافت اختیارات لازم با هدف مهار قیمت ارز و حفظ ارزش پول ملی بررسی و به تصویب رساندند. در این جلسه همچنین بانک مرکزی گزارشی از اقدامات انجام شده در زمینه همکاری صادرکنندگان بخش‌های دولتی و غیردولتی برای عرضه ارزهای حاصل از صادرات در سامانه بانک مرکزی و مرکز مبادله و چگونگی تامین ارز مورد نیاز کالاهای وارداتی ارائه کرد.
به گفته خاندوزی، بانک مرکزی به مجموعه‌ای از اختیارات جدید برای مداخله ارزی موثر نیاز داشت که شب گذشته در شورای عالی هماهنگی سران قوا مطرح و با اختیارات ویژه موافقت شد. وی اضافه کرد: یکی از این اختیارات ویژه که رئیس کل بانک مرکزی خواهان آن بود و مورد موافقت قرار گرفت، این است که همه صنایع کشور حتی بخش‌های دولتی و زیرمجموعه‌های وزارت نفت، صمت و همه صادرکنندگان کشور به قواعد بانک مرکزی در این زمینه تمکین و همراهی کنند. پیگیری ها از بانک مرکزی از این قرار است که این جزییات به زودی اعلام و اجرا می شود؛ لذا باید در ادامه دید که بانک مرکزی باتوجه به اختیارات ویژه‌ای که از سران قوا برای مهار قیمت ارز گرفته، در بازار ارز چه اقداماتی خواهد کرد و این اختیارات ویژه در روزها و هفته‌های آتی چقدر ترمز قیمت در بازار ارز را می کشد و دست سودجویان ‌را کوتاه می کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار