کد خبر: ۲۲۱۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹
«تجارت آنلاین» روند معاملات بازار سهام را بررسی کرد
کارشناسان معتقدند به صورت سنتی بازار سهام در روز‌های پایانی هرسال و نیز معاملات نوروزی روند مثبت و رو به رشدی را سپری می‌کند که این روز‌های مثبت برای امسال نیز پیش‌بینی می‌شود.

تصویر بورس در انتهای 1401

گروه اقتصاد کلان: کارشناسان معتقدند به ‌صورت سنتی بازار سهام در روزهای پایانی هرسال و نیز معاملات نوروزی روند مثبت و رو به رشدی را سپری می‌کند که این روزهای مثبت برای امسال نیز پیش‌بینی می‌شود. به گزارش «تجارت آنلاین»، در معاملات روز سه شنبه بازار سرمایه وضعیت شاخص کل بورس نسبت به شاخص هم وزن بهتر بوده اما تا میانه روز چهارشنبه شاخص هم وزن وضعیت بهتری نسبت به شاخص کل دارد اما پیش بینی می‌شود با گذر بورس از ناحیه‌های مقاومتی شاخص کل در روزهای آینده وضعیت بهتری داشته باشد.

دیروز افزایش عرضه در نمادهای شاخص ساز به ویژه نمادهای فولاد، شستا، شتران، شبندر و کگل مشهود بود. شاخص کل بورس در پایان معاملات دیروز با اصلاح ۱۶۳۵۰ واحدی مواجه شده و به کانال یک میلیون و ۸۲۱ هزار واحد رسید، دیروز در نیمه معاملات شاخص کل هم وزن وضعیت مثبت داشته که در نیم ساعت پایانی معاملات با افزایش عرضه بیشتر نمادها منفی شدند، در معاملات ۱۴۷ نماد مثبت، ۶۶ نماد صف خرید، ۳۵۲ نماد منفی و ۵۳ نماد صف فروش بودند. ارزش معاملات خرد همچنان بالای ۹ هزار میلیارد تومان بوده و از این بابت نگرانی در بازار وجود ندارد مگر اینکه در هفته آتی با کاهش قابل توجه ارزش معاملات خرد مواجه شویم. برآیند ورود و خروج پول هوشمند نیز به منفی ۱,۱۷۱ میلیارد تومان رسید، یکی از لیدرهای بازار سرمایه در معاملات چند هفته اخیر نماد فولاد است که با سیگنال دیروز سخنگوی وزارت صمت مبنی بر عرضه ارز به صورت نیمایی برای فولادی‌ها، منفی شد. یکی دیگر از لیدرهای بازار سرمایه نمادهای پالایشی هستند که شتران در این گروه در آستانه صف فروش قرار داشت، در بین نمادهای شاخص ساز اما معدنی‌ها وضعیت بهتری داشته و نماد کچاد توانست همچنان پرتقاضا بوده و صف خرید خود را حفظ کند. علی فراقی گفت: دخالت دولت در بازار سرمایه با تغییر عوامل بنیادی همیشه مانع شکل گیری روندهای صعودی است.علی فراقی افزود: نمادهای کوچک و متوسط تنها زمانی با حجم معاملات بیشتری روبرو خواهند شد که شاخص هم وزن بتواند از مقاومت ۵۴۰ هزار واحد عبور کند این شرایط برای نمادهای شاخص ساز از محدوده ۲ میلیون آغاز خواهد شد. این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: احتمالاً بازار چند روزی را در ناحیه‌های مقاومتی استراحت کند و اگر نتواند این محدوده را با قدرت گذر کند یک بازگشت به پایین‌تر را داشته و سپس به سمت بالا پرتاب خواهد شد. فراقی در پایان گفت: نکته مهم و پایانی نیز که باز هم باید بر آن تاکید کرد، عدم دخالت دولت در بازار سرمایه با تغییر مداوم عوامل بنیادی است که در آخرین مورد آن سخنگوی وزارت صمت باز هم بر عرضه با دلار نیمایی توسط فولادی‌ها تاکید کرده و این نوع تصمیم گیری های لحظه‌ای یک بار برای همیشه باید از بین رفته تا سرمایه گذاران بتوانند با خیال راحت سرمایه گذاری کرده و پول‌ها به سمت بازارهای سفته بازی مانند ارز و طلا نرود.

آینده بورس چه می‌شود؟
یک کارشناس بورس ضمن اشاره به اینکه تورم در کشورم ناپایدار به همین دلیل رشد نرخ بهره هم تاثیر کمی در کنترل تورم دارد، گفت: در شرایط کنونی بورس از یک محدوده رشد داشته و در مقطع کنونی خرید برخی سهام ریسک دارد اما این ریسک خیلی بالا نیست زیرا به نظر می رسد کف حمایتی قوی شاخص روی در یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد باشد. مهدی سوری با بیان اینکه نرخ دلار نیمایی هنوز فاصله زیادی با نرخ دلار آزاد دارد، افزود: با در نظر گرفتن نرخ دلار نیمایی ۲۸۵۰۰ تومان می توان گفت شاخص کل می تواند تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد هم رشد کند و ادامه آن به سایر فاکتورهای اقتصادی بستگی دارد و اینکه چقدر نقدینگی از بازارهای دیگر وارد بورس شوند. او با تاکید بر اینکه نسبت شاخص کل بورس و دلار ۱.۵ است تصریح کرد: از این رو با توجه به اینکه نرخ ارز در نیما نسبت به سال گذشته رشد داشته به همان نسبت ۱.۵ شاخص بورس رشد واقعی خواهد داشت به همین دلیل شاخص زیر یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد در مقیطع کنونی یک محدوده حمایتی است و تا زمانی که شاخص به سقف رشد خود نرسد در این محدوده ارزنده است. سوری با اشاره به اینکه چند وقت اخیر مردم به سمت بازارهایی همچون طلا رفته اند به همین دلیل حباب بالایی پیدا کرده، است، اظهار کرد: به همین دلیل پیش بینی می شود ورود نقدینگی به بازار طلا کاهش یابد و با توجه به انتظارات تورمی بالا احتمالا روی بازار سهام هم تاثیر می گذارد و از آنجایی که روند صعودی بورس در سال های اخیر از جریان نقدینگی نشات گرفته به همین دلیل موضوع ارزندگی در وضعیت شاخص چندان مطرح نیست. او با تاکید بر اینکه سیاست دولت تثبیت نرخ نیمایی برای حفظ قیمت کالاهای اساسی است، اظهار کرد: اما از آنجایی که صنایع با نرخ آزاد مواد اولیه خود را تامین می کنند به همین دلیل کاهش حاشیه سود شرکت ها می تواند یک سیگنال منفی برای بازار سرمایه باشد.
همچنین یک کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به اینکه در ۹ ماهه گذشته بازدهی بورس حدود ۲۵ درصد بوده است، گفت: این میزان رشد نسبت به سایر بازارها بالا نبود به همین دلیل پیش بینی می شود شاخص بعد از استراحت در این محدوده دوباره روند صعودی خود را آغاز کند تا عقب ماندگی تورم قبلی جبران شود. فردین آقابزرگی با بیان اینکه پیش بینی می شود تا پایان سال بازدهی بورس به ۴۰ درصد برسد، افزود: حداقل شاخص می تواند تا پایان سال ۱۵ درصد دیگر بازدهی داشته باشد که می تواند کمک کند که قله قبلی شاخص بورس فتح شود و مهمترین فاکتری که می تواند به این مساله جامه عمل بپوشاند تورم است که روی پیش بینی های اقتصاد در سرمایه گذاری ها اثر می گذارد، هرچند نرخ تثبیت بازدهی بدون ریسک گواهی سپرده بیش از گذشته تعیین شده است.او با تاکید بر اینکه پیرو رشد هزینه های مالی و هزینه واردات مواد اولیه است در نتیجه رشد دلار اتفاق افتاده است روی قیمت تمام شده تاثیرگذاشته است، اظهار کرد: کاهش ارزش پول ملی و سیاست های دولت برای کاهش تبعات آن عملا باعث شده فشار روی صنایع افزایش یابد به همین دلیل آینده بازار سرمایه به موضع گیری های اقتصادی دولت هم بستگی دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار