کد خبر: ۲۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه حدود 95 درصد اشتغال در کارگاه‌های زیر 50 نفر است که این کارگاه‌ها ضعیف و آسیب پذیر هستند، از ازدیاد قراردادهای موقت کار ابراز نگرانی کرد.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از فارس؛ علی ربیعی شب گذشته در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما درباره سیاست های رفاهی و بسته امنیت غذایی اظهار داشت: باید وضع جامعه و کیفیت زندگی مردم را بهتر کنیم و سیاست های رفاهی می تواند به رشد و توسعه کشور کمک کند.
 
ربیعی با بیان اینکه در کنار رشد و توسعه کشور ، سیاست رفاهی یک حق برای مردم است، افزود: دولت،سیاست رفاهی منسجم و مشخصی دارد و در طرح سلامت و دیگر طرح ها همین هدف دنبال می شود .
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حدود 35 هزار میلیارد تومان در  سرفصل‌های رفاه در بودجه 93 برای یک سال پیش‌بینی شده است و اگر هدفمندی را به آن اضافه کنیم، رقم بسیار بیشتری می شود.
 
وی با اشاره به اینکه تیمی قوی تشکیل شده است تا نیازهای راهی نیازمندان را شناسایی کند، گفت: بر اساس پایه های اطلاعاتی و آمار سازمان هدفمندی و مراکز آمار، افراد نیازمند را شناسایی و دهک های مختلف را لایه بندی می کنیم .
 
وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی افزود: منابع دولت ، محدود است و در مرحله اول تلاش می کنیم نیازهای غذایی نیازمندان را تامین کنیم و سوء تغذیه را از میان برداریم.
 
ربیعی با بیان اینکه دولت، خوداصلاحگر است، گفت: در مرحله اول 7.5 میلیون نفر را  مشمول دریافت بسته حمایت غذایی شدند و اکنون به این رقم اضافه شده است.
 
وی با بیان اینکه دولت برای حریم خصوصی مردم احترام قایل است  افزود: برای حذف افراد پردرآمد باید به گونه‌ای عمل کنیم که این حریم حفظ شود و به گونه‌ای رفتار شود که نیازمندان حذف نشوند.
 
وی افزود: درحال راه اندازی سامانه رفاه ایرانیان هستیم که تکلیف قانونی بود اما 8 سال اجرا نشده بود و یکی از فواید آن شناسایی نیازمندان است .
 
ربیعی درباره معیشت کارگران گفت : تورم را مهار کردیم، اما به این معنا نیست که قیمت ها کاهش یافته بلکه سرعت افزایش قیمت‌ها کم شده است .
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه باید تولید و سطح اشتغال را حفظ کنیم، افزود:  سعی شده است اقداماتی را صورت گیرد تا شغل ها از دست نرود.
 
وی با بیان اینکه مجموع دریافتی یک کارگر در کارگاه‌ها حدود یک میلیون تومان خواهد بود، گفت: باید تلاش کنیم سال آینده تورم را کاهش و سطح اشتغال را افزایش دهیم.
 
ربیعی افزود: ادعا نداریم دستمزدها بالا است اما سعی شده است تورم را کاهش دهیم.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حدود 95 درصد اشتغال ما در کارگاه های زیر 50 نفر است بنابراین باید از این کارگاه‌ها و کارفرماها حمایت کنیم زیرا این کارگاه‌ها ضعیف و آسیب پذیر هستند.
 
وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: 51 درصد جمعیت کشور با بیش از 12 میلیون و 900 هزار بیمه شده مستقیم اصلی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند که در مجموع 39 میلیون و 394 هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند .
 
ربیعی با اشاره به اینکه ارزش دفترچه های بیمه افزایش یافته است افزود: ارزش دفترچه بیمه روستائیان و عشایر، 4300 تومان بود اما الان بیش از 4 برابر این مبلغ ارزش دارد .
 
وی گفت: بر اساس براوردهای صورت گرفته حدود 6 میلیون نفر فاقد دفترچه بودند  که تاکنون برای 5 میلیون نفر دفترچه بیمه صادر شد و بیشتر آنان حاشیه نشینان شهری بودند .
 
وی درباره وضع بازنشستگان و برنامه های وزارت تعاون در این خصوص گفت : سال 93 نخستین سالی بود که افزایش حقوق بازنشستگان با 25 درصد به موقع انجام شد.
 
ربیعی افزود: سعی شد برای مستمری بگیران وام در نظر گرفته شود که این مهم صورت گرفت و امسال 25 هزار نفر هم تحت پوشش گردشگری قرار می گیرند.
 
وی اضافه کرد: برای مسکن کارگری و بازنشستگان هم برنامه‌هایی داریم و بودجه آن را پیش بینی کردیم و منتظر نهایی شدن توافقات هستیم تا صندوق مسکن  را راه اندازی کنیم .
 
ربیعی درباره معوقات حقوق کارکنان فولاد گفت: پیش از این کارکنان فولاد 110 روز بود که حقوقی نگرفته بودند اما امروز موفق شدیم حقوق ماه پیش آنها را تامین کنیم و تا سه روز آینده معوقات حقوق آنان صفر خواهد شد.
 
ربیعی افزود: برنامه تجمیع منابع بیمه ای را در دستور کار داریم و باید اقدامات ساختاری اجرای ان آماده شود.
 
وی درباره امنیت شغلی کارگران گفت: برای ارتقای امنیت شغلی عملیات اجرایی خوبی آغاز شده است و مهمترین اقدام برای حفظ شغل ها این است که تقاضا برای نیروی کار را افزایش دهیم.
 
وی با اشاره به اینکه کارگران بخش معدن صدمات زیادی می بینند، افزود: در بخش ایمنی معادن، استانداردسازی آغاز و بازرسی‌های کار افزایش یافته است.
 
وی گفت: در این زمینه تفاهمنامه‌ای میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت صنعت، معدن و تجارت  امضاء شد و آموزش کارگران معادن را ارتقا دادیم .
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ازدیاد انعقاد قراردادهای موقت ابراز نگرانی کرد و گفت: باید سعی کنیم، قراردادهای دائم افزایش یابد.
 
وی درباره بانک توسعه تعاون افزود: منابع این بانک، محدود است و امسال رقم قابل توجهی را برای افزایش منابع در نظر گرفته شده است.
 
ربیعی درباره وضعیت فعلی اشتغال گفت: 56 درصد از رشدی که قرار بود در این زمینه داشته باشیم عقب هستیم و باید از این رشد منفی به صفر برسیم و سپس روند صعودی رشد را آغاز کینم. البته علائم و شاخص های کار در دولت یازدهم رو به رشد بوده است.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بخش تعاون یکی از دغدغه های جدی است، گفت: سند توسعه بخش تعاون تهیه و تدوین شده است.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: یکی از علل رشد نکردن بخش تعاون این است که ذهنیت مناسبی نسبت به این بخش ایجاد نشده است .
 
ربیعی با بیان اینکه خیلی افراد بخش تعاون را زائد می‌دانند بنابراین برای توسعه این بخش باید این نوع ذهنیت ها تغییر کند.افزود
 
وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت: تعاونی‌های مسکن مهر را استان به استان بررسی کردیم و برنامه جدی برای توسعه بخش تعاون داریم و مردم می‌توانند مشکلات خود را در زمینه تعاون و امور مربوط به این وزارتخانه از طریق تماس با شماره تلفن 66580099 مطرح کنند.
 
انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: