کد خبر: ۲۲۱۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵
ایسنا : رئیس‌جمهوری سودان جنوبی طی حکمی دو وزیر ارشد امنیتی این کشور را برکنار کرد.

 رویترز گزارش داد،‌ سخنگوی رئیس‌جمهوری سودان جنوبی امروز (شنبه) گفت که سالوا کر، رئیس‌جمهوری این کشور خانم آنجلینا تنی، وزیر دفاع را که همسر ریک مچار هم هست و محمود سولومون، وزیر کشور را طی حکمی که شامگاه جمعه از تلویزیون دولتی پخش شد، برکنار کرد.

سخنگوی سالوا کر گفت: هیچ دلیلی وجود ندارد که بتوانم در حال حاضر در رابطه با اخراج آنها به شما بگویم، اما معمولا این یک روند عادی است و هنوز تصمیمی برای جایگزین آنها گرفته نشده است.

علت اهمیت دوباره برجام برای آمریکا و اروپا

نیروهای سالوا کر و ریک مچار در سال ۲۰۱۸ توافقنامه صلحی را امضا کردند که به پنج سال جنگ داخلی که منجر به کشته شدن ۴۰۰ هزار تن شد و بزرگترین بحران پناهندگان آفریقا از زمان نسل‌کشی روآندا در سال ۱۹۹۴ پایان داد.

اجرای این توافق که به عنوان «توافقنامه صلح احیا شده برای سودان جنوبی» شناخته می‌شود، کُند بوده است و نیروهای مخالف به طور مکرر در مورد نحوه تقسیم قدرت با هم درگیر شده‌اند.

در فرمان روز جمعه، سالوا کر وزارت دفاع را به دست حزب خود سپرد؛ سمتی که براساس شرایط توافق، قرار بود از سوی حزب ریک مچار منصوب شود. در عوض، رئیس جمهوری سودان جنوبی وزارت کشور را به حزب مچار سپرد.

در همین رابطه سخنگوی ریک مچار گفت گفت: «این تغییر یک‌جانبه و چرخه جدیدی از نقض توافق احیا شده است.»

در جریان سفر ماه گذشته پاپ فرانسیس به سودان جنوبی، او از رهبران طرف‌های درگیر در این کشور خواست که از خشونت، نفرت قومی و فساد که جوان‌ترین کشور جهان را از دستیابی به صلح و رفاه باز داشته است، دوری کنند.

ادموند یکانی، یکی از فعالان برجسته حقوق مدنی و امضاکننده توافقنامه صلح سودان جنوبی، در بیانیه‌ای گفت از ریاست جمهوری جوبا خواسته توضیح دهد که «چرا تبادل اطلاعاتی وجود دارد که نشان‌دهنده نقض توافقنامه صلح است.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار