کد خبر: ۲۲۱۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
رئیس قوه قضائیه در نشست با تولیدکنندگان اصفهان
رئیس قوه قضائیه گفت: مسئله اقتصاد یک مسئله اولیه و ضروری برای حفظ کشور، تمامیت ارضی، تمامیت استقلال، امنیت و آرامش مردم است.

زمین‌خورده‌ها را از مفسدان اقتصادی تفکیک کنیم

رئیس قوه قضائیه گفت: مسئله اقتصاد یک مسئله اولیه و ضروری برای حفظ کشور، تمامیت ارضی، تمامیت استقلال، امنیت و آرامش مردم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست با تولیدکنندگان، کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان که امروز(دوشنبه، ۱۵ اسفندماه) برگزار شد، با اشاره به مسائل مطرح شده از سوی نمایندگان بخش‌های مختلف اقتصادی استان، اظهار کرد: برخی مسائل ارتباط مستقیمی با قوه قضائیه ندارد، اما ما وظیفه‌داریم حرف‌های شما را از نزدیک بشنویم با تمام وجود درک و به مسئولان منتقل کنیم.

وی با تأکید بر این‌که «یکی از سرمایه‌های بزرگ در استان اصفهان سرمایه انسانی است»، گفت: سرمایه انسانی مدیریت و عاملی است که می‌تواند بسیاری از مسائل را تدبیر کند و این سرمایه در اصفهان بسیار زیاد است.انسان‌های مدیر، مدبر، خلاق، دلسوز، شجاع و ... نه تنها امروز که در طول سده‌های گذشته زیاد داشته‌ایم و باید این ثروت عظیم و انسان‌های ارزشمند را پاس بداریم و نگذاریم این سرمایه بزرگ دچار آسیب و خدشه شود.

وی با بیان این‌که «نباید انسانی دلسوز و خیرخواه و مدیریت بالا با یک گرفتاری از حیز انتفاع خارج بشود و او را از دست بدهیم»، ادامه داد: با از دست دادن این سرمایه‌های انسانی نمی‌توانیم بسیاری از ظرفیت‌های دیگر را استفاده کنیم.

وی با اشاره به این‌که «برای موضوعات مختلف در کشور صنف‌ها و مجموعه‌های مختلفی داریم»، تصریح کرد: برای حفظ و حراست از سرمایه‌های انسانی و ارتقای آن‌ها و این‌که نسل آینده از ثروت اصلی خود بهره ببرند دچار خلأ هستیم و نیاز به تشکیلات داریم. برای حفظ و حراست و صیانت از نیروی انسانی چه ساز و کاری داریم که همه انسان‌های توانمند را شناسایی، ارتقا و بعد آسیب شناسی کند و اگر احیاناً آسیبی وارد شد علاج کند؟ به دنبال این هستیم که چگونه می‌توان انسان‌های مستعد را کشف؛ حفظ و ارتقا داد.

رئیس قوه قضائیه با بیان این‌که «این باور در همه مدیران و بخش‌ها نیست که باید تصدی‌گری دولت را کاهش داد و واگذاری امور تا جای ممکن به مردم تسهیل شود»، گفت: تصدی‌گری دولت هنوز زیاد است و از ظرفیت‌های مردم کمتر استفاده می‌شود، اگرچه از اول انقلاب تکیه بر مردم بوده، اما باید بیش از این به مردم پرداخت.

وی با تأکید بر این‌که «باید باور کنیم تولید ثروت، تلاش و کوشش، کار فی‌نفسه ارزشمند و دارای قداست است»، تأکید کرد: اسلام از بیکاری، تنبلی، سستی و تکلف بر دیگران بدش می‌آید و کار و کوشش و جهاد و حرکت را تشویق می‌کند و بسیاری از این امور را از عبادت‌های بزرگ می‌داند.

وی ادامه داد: کار و تلاش و خلق ثروت به نفع مردم است، اما وقتی کشور ضعیف شود همه ضرر می‌کنند؛ بنابراین باید برای این موضوع اهمیت و ارزش قائل شویم، بر همین اساس است که مقام معظم رهبری چند سال است شعارهای سال را تعیین می‌کنند و سیاست‌ها و اجراها و برنامه‌ها را جهت‌دهی می‌کنند.

محسنی اژه‌ای مسئله اقتصاد را یک مسئله اولیه و ضروری برای حفظ کشور، تمامیت ارضی، تمامیت استقلال، امنیت و آرامش مردم دانست و اظهار کرد: امروز دشمن می‌خواهد از طریق مسائل اقتصادی، مسائل سیاسی و امنیت کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

وی با بیان این‌که «مسائلی که از سوی فعالان اقتصادی مطرح شد لوازمی دارد»، توضیح داد: امروز به قوانین و مقررات متناسب نیاز داریم و فعالان اقتصادی باید کمک کنند قوانین و مقررات متناسب با شرایط کنونی در تماس با مسئولان و مجموعه‌های ذی‌ربط مطرح و تدوین شود. همه کلیات را قبول داریم، اما چگونگی آن را باید کمک کنید.

رئیس قوه قضائیه همچنین بر اهمیت آشنا شدن با قوانین و مقررات تأکید و تصریح کرد: متصدیان بخش‌های مختلف می‌توانند فعالان هر بخش را با قوانین و مقررات آشنا کنند. اصناف، تشکیلات، اتحادیه‌ها هرکدام در این زمینه مسئول هستند. یکی از وظایف قوه قضاییه ارتقای آگاهی‌های مردم است اما ما نتوانسته‌ایم این وظیفه را کامل انجام دهیم و شما هم باید کمک کنید.

وی خاطرنشان کرد: امروز کشاورزی، صنعت، خدمات و ... با همدیگر ارتباطاتی دارند و همه با آرامش و قدرت خرید مردم ارتباط دارند، در حالی که اگر فقط به بخش خودمان نگاه و دیدمان را محدود کنیم بخشی از مشکلات موجود رفع نمی‌شود، پس باید همه را با هم ببینیم. اگر چنانچه این جامع‌نگری را نداشته باشیم و بخشی نگری باشد کارها جلو نمی‌رود. برای جامع‌نگری باید ارتباطات بیش از این باشد و با همدیگر همفکری و همراهی کنیم.

محسنی‌اژه‌ای با تأکید بر این‌که «باید بین خطا، اشتباه و فساد تفکیک کنیم»، گفت: کسی که اشتباه می‌کند با کسی که عناد دارد و ظلم می‌کند باید فرق داشته باشد. اگر کسی زمین خورده باید او را بلند کنیم، نه اینکه ما هم به او لگد بزنیم یا رد شویم و بی‌اعتنا باشیم. اگر کسی شکست خورد و با مشکلات بازار مواجه شد باید به او کمک کنیم، اما اگر کسی فاسد است و تعدی و تجاوز می‌کند باید برخورد کنیم. هر صنفی خودش بهتر می‌داند چه کسی زمین‌خورده، اشتباه کرده و یا فاسد است و باید این‌ها را تفکیک کنیم.

وی با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در کشور، تأکید کرد: در این اغتشاشات دشمن چنان القا کرده بود که برای برخی افراد امر مشتبه شد و وقتی می‌گفتیم از اشتباه خود بر می‌گشتند و به اشتباه خود پی‌می‌بردند. مقام معظم رهبری کار بزرگی کردند و با فرمان عفو، به افراد امید دادند و نقشه دشمن را نقش بر آب کردند.

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر این‌که «ما می‌خواهیم به تولید و فعالان اقتصادی کمک کنیم»، گفت: قوه قضاییه می‌خواهد به تأمین سرمایه‌گذاری هرچه بالاتر کمک کند و امیدواریم فعالان اقتصادی هم به ما کمک کنند و همه احساس مسئولیت کرده و دست به دست هم دهیم تا مشکلات را رفع کنیم.