کد خبر: ۲۲۱۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
ایلنا : مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات احیای برجام گفت: شرایط غربی‌ها به خاطر جنگ در اروپا و به خاطر افزایش روزافزون تنش‌ با چینی‌ها به گونه‌ای است که به توافق نیاز دارند.

سیدمحمد مرندی استاد دانشگاه تهران، در پاسخ به این سوال که با توجه به سفر آقای گروسی به تهران و مذاکراتی که شکل گرفت و صحبت‌های ایشان در جلسه شورای حکام، سناریوی پیش رو در مذاکرات و برنامه هسته‌ای ایران چیست، گفت: همان‌طور که همگی می‌دانند مشکل از ایران نیست. ماه‌هاست که متن نهایی آماده است. متن نهایی مورد تایید ایران، چند ماه پیش مورد تایید رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا جوزپ بورل قرار گرفت.

 بخش هایی از گفت و گوی مرندی را در ادامه می خوانید:

 
  • بنابراین کارهایی که ایران قرار بود انجام دهد، انجام داد. اول مشکل درون آمریکا، یعنی انتخابات میان دوره‌ای آمریکا بود و سپس آشوب‌ها بود. آنهایی که مستقیم یا غیر مستقیم تشویق به آشوب کردند، کار توافق را عقب انداختند. وگرنه آمریکایی‌ها بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای خود برای توافق آمادگی داشتند.
  • الان هم می‌دانیم که آنها با پیام‌ها و سیگنال‌هایی که می‌فرستند، تمایل زیادی به مذاکره دارند، اما باید اراده‌ انجام آن را هم داشته باشند. به‌رغم تلاش لابی ضدایرانی، غربی‌ها مایل به توافق هستند و ایران هم منتظر است.
  • غربی‌ها همان‌طور که برای همه روشن است به شدت به توافق نیاز دارند. شرایط غربی‌ها به خاطر جنگ در اروپا و به خاطر افزایش روزافزون تنش‌ با چینی‌ها به گونه‌ای است که به توافق نیاز دارند. طرف ما ماه‌هاست آماده توافق است و آنها باید نهایتا تصمیم بگیرند. هروقت تصمیم گرفتند توافق به سرعت صورت می‌گیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار