کد خبر: ۲۲۱۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹
ریزش قیمت دلار در بازار منجر به افت شاخص بورس در جریان معاملات امروز شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در روزی که روند مشخص نداشت، نتوانست به روند صعودی خود در هفته گذشته ادامه دهد تا ابهامات این بازار بیشتر شود.

تقابل سهام دلاری با نمادهای ریالی بورس در جریان معاملات امروز، نشان داد، بورس اولین قربانی ریزش دلار بوده است. امروز نمادهای دلاری با افت همراه شدند و به دلیل اینکه این سهم ها از نمادهای بزرگ و شاخص ساز هستند، شاخص کل در ابتدا با رشد همراه شد و در ادامه فشار فروش باعث کاهش سطح شاخص کل شد.

در دیگر سو، شاخص کل هموزن رشد کرد تا نشان دهد سهامداران خرد به دنبال سهام ارزنده بازار سهام هستند. تحلیلگران بنیادی معتقدند هنوز قیمت بازاری بسیاری از نمادهای بازار کمتر از ارزش ذاتی آن‌هاست و سهم‌های زیادی را دارای پتانسیل رشد می ‌دانند.

* بورس در وضعیت بسیار ارزنده ای قرار دارد

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره وضعیت بورس گفت: بازار سهام روزهای پایانی سال به دلیل کاهش قیمت دلار با نوسان همراه است و در صورتی که نرخ ارز به یک ثبات نسبی برسد، بازار سرمایه نیز به تعادل خواهد رسید.

وی ادامه داد: شاخص کل با ورود به کانال 1.8 میلیون واحدی نشان داد، توان رشد و صعود به کانال های بالاتر را دارد و ترس سهامداران تنها دلیل رفتار نوسانی بورس است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بورس از سایر بازارهای موازی جامانده و همین مساله نیز باعث ارزندگی این بازار شده است. در صورتی که اعتماد به بازار بازگردد می توان امیدوار بود شاخص کل مانند شاخص کل هم‌وزن به قله تاریخی خود برسد.

* افت شاخص کل، رشد شاخص کل هم‌وزن بورس

امروز در دقایق ابتدایی معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و شاخص در نیم ساعت ابتدایی بیش از 10 هزار واحد رشد کرد. اما در ادامه شاخص روند نزولی پیدا کرد. در نهایت، شاخص کل نسبت به روز سه ‌‌شنبه 872 واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 816 هزار و 739 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی 5 صدم درصد بوده است.

اما شاخص کل هم‌وزن 3 هزار و 604 واحد نسبت به روز سه‌‌شنبه بالا آمد و در رقم 549 هزار و 261 واحد ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت 66 صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس هم سبزپوش شد و 36  واحد رشد کرد و به رقم 23 هزار و 83 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن فرابورس نیز با افزایش 439 واحدی به سطح 95 هزار و 864 واحد رسید.

* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 46 هزار و 898 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 26 هزار و 834 میلیارد تومان بود که 57 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

امروز ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش 6 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 9 هزار و 65 میلیارد تومان رسید.

* خروج سنگین پول حقیقی از بازار سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار پس از یک روز وقفه بار دیگر منفی بود و 578 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خودرو (شرکت ایران خودرو)، فولاد (فولاد مبارکه) و بپاس (بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت. در سوی دیگر، نماد بورس (شرکت بورس تهران)، وبملت (بانک ملت) و وبصادر (بانک صادرات) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

*افزایش ارزش صف‌های فروش بورس

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 282 نماد رشد قیمت داشتند و 356 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 44 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 56 درصد بازار افت قیمت داشتند.  

در جریان معاملات امروز، 69 نماد صف خرید داشتند و 54 نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید با افت 40 درصدی به 256 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز 52 درصد افزایش یافت و 347 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد انرژی3 (سایر اشخاص بورس انرژی)، غویتا (شرکت ویتانا) و تنوین (شرکت تأمین سرمایه نوین) بیشترین صف خرید را داشتند.

در سوی دیگر در پایان معاملات نماد خزامیا (زامیاد)، فاذر (صنایع‌ آذرآب‌) و حآفرین (ریل پرداز نو آفرین) بیشترین صف فروش را داشتند.

پایان پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار