کد خبر: ۲۲۱۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
یکی از موضوعات اصلی این روزهای کشورهای توسعه یافته حرکت به سوی استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر است. در حالی که با رخ دادن چنین اتفاقی سوخت‌های فسیلی به حاشیه می‌رود و منبع درآمدی کشورهای نفت‌‌خیز تحت الشعاع قرار می‌گیرد. حال باید دید چشم‌انداز بازار فروش نفت ایران در این میان قرار است چگونه رقم بخورد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، در گزارشی از افت چشم‌گیر ‌تقاضا برای نفت و دیگر محصولات هیدروکربوری مایع طی ۱۷ سال آینده خبر داد. گویا حرکت جهان به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از محرک‌های اصلی برای به حاشیه رفتن سوخت‌های فسیلی به حساب می‌آید

وبگاه الخلیج آنلاین، بر اساس گزارش مرکز پژوهش آمریکایی، به کشورهای نفت‌خیزی نظیر عربستان هشدار داد که تا سال 2040 با تریلیون‌ها دلار خسارت در درآمدهای خود مواجه خواهند شد.

پایتخت خودروهای برقی کجاست؟

گسترش خودروهای برقی در آینده از دیگر عوامل موثر در کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی است. بر اساس نوشته اوپک، تا سال ۲۰۴۰ نیمی از خودروهای موجود در کشورهای عضو «سازمان همکاری و توسعه اقتصادی» که سهمی ۵۰ درصدی در کل اقتصاد جهان دارند، برقی می‌شود. تا آن زمان ۲۶ درصد از کل خودروهای برقی جهان در کشور چین خواهد بود.

البته بن یوسف، رئیس اسبق دپارتمان دبیرخانه اوپک، گفت: بر اساس چشم‌انداز این سازمان تقاضای کلی انرژی تا سال 2040 به میزان 35 درصد افزایش می‌یابد و انتظار می‌رود که نفت همچنان بیشترین سهم را در سبد انرژی داشته باشد. او ادامه داد: کشورهای در حال توسعه همچنان بخش اصلی رشد تقاضای نفت را به خود اختصاص خواهند داد، به‌طوری‌که تقاضای این کشورها تا سال 2040 با افزایشی 24 میلیونی به 67 میلیون بشکه در روز می‌رسد.

با این حال بر اساس آخرین گزارش بلومبرگ در حال حاضر شهر لیوژو پایتخت خودروهای برقی چین نام‌گذاری شده است. همچنین مرکز فناوری اطلاعات WAYS نوشت: تقریبا ۳۰ درصد از خودروهایی که در سال ۲۰۲۰ در شهر لیوژو به فروش رسیده برقی هستند. یعنی پنج برابر متوسط فروش خودرو در چین.

با این حساب لیوژو با دارا بودن چهار میلیون جمعیت قابلیت تبدیل به پایتخت خودروهای برقی دنیا را دارد. از لحاظ جهانی، تنها رقیب واقعی لیوژو، شهر اُسلو در نروژ است. این کشور قرار است تا سال ۲۰۲۵ میلادی، فروش تمامی خودروهای دیزلی را ممنوع اعلام کند. بدین ترتیب برنامه‌ریزی شده است که انتشار گازهای آلاینده خودروهای جدید در این کشور به صفر برسد.

وضعیت نفت ایران در سال ۲۰۴۰

در همین زمینه رویترز  تولید نفت ایران تا سال ۲۰۴۰ را با احتساب نبود تحریم‌ها پیش‌بینی کرد. بر این اساس ایران تا سال 2037 در حد پنج میلیون بشکه نفت در روز باقی خواهند ماند و پس از آن دچار کاهش تولید خواهد شد. چراکه نفت ایران اغلب سنگین و ترش است و در آینده با سختگیری زیست محیطی مواجه می‌شود.

ezgif.com webp maker 7

البته دفتر مطالعات انرژی، در گزارشی با عنوان « چشم‌انداز وضعیت نفت ایران در سال 2040 » نوشت که با توجه به سیاست‌های جهانی در راستای کاهش انتشار کربن و ظهور تکنولوژی‌های نوین برای استخراج نفت از منابع غیر‌متعارف، کماکان می‌توان از ذخایر نفت ایران تا مدت زمان طولانی بهره‌برداری کرد.

بنابراین درحال حاضر مهم‌تر از تخمین مقادیر نفت ایران، تخمین ظرفیت کشور در استخراج نفت از ذخایر است. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: براساس محتمل‌ترین سناریو، انتظار میرود ظرفیت تولید نفت خام تا سال 2030 به 4/4 میلیون بشکه در روز برسد.

برای خواند اخبار بیشتر در حوزه انرژی خبر را نفرین نفت؛ گریبان‌گیر اقتصاد ایران بخوانید.

 

برچسب ها: اوپک ، بازار نفت ، قیمت نفت ، نفت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار