اعتماد نوشت: بازار خودرو در هفته دوم فروردین ۱۴۰۲ با وجود نیمه تعطیل بودن شاهد افزایش قیمت خودرو و تقاضا برای انواع خودرو به دلیل گرانی دلار بود.
بازار خودرو برخلاف سیاستهای اشتباه وزارت صمت در تعطیلات نوروزی موتور گرانی را روشن کرده است، شایعات افزایش قیمت خودرو از ۳۰ تا ۷۰ درصد در کارخانه منجربه افزایش «رفتار هیجانی» سودجویان در بازار شده است. باتوجه به اینکه خودرو یک کالای سرمایهای با سود دهی آنی است، شیوههای فروش آزمون و خطای وزارت صمت فقط «حباب» قیمتی در بازار ایجاد کرده است.
طرح یکپارچه عرضه خودرو بازار فروردین ماه را بر خلاف هر سال به سمت رشد قیمتها سوق داده است، اگر این شرایط بعداز تعطیلات نوروزی ادامه یابد، میتوان انتظار داشت کنترل قیمت یا کنترل بازار خودرو دیگر امکان پذیر نباشد. سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت به عنوان شخص نخست سیاستگذار صنعتی در کشور برنامههای اشتباهی را برای بازار خودرو اجرایی کرده است که این محصول مصرفی بیشتر از گذشته به عنوان یک کالای سرمایهای شناخته میشود، در ادامه به بررسی قیمت پنج خودرو پر فروش که از ابتدا سال جاری تا امروز رشد قیمت قابل توجهی داشتند، خواهیم پرداخت:
شاهین ۷۰۰ میلیون تومانی شد
خودرو شاهین به عنوان سدان جدید گروه خودروسازی سایپا جز معدود محصولاتی بود که سودجویان در بازار توجه کافی به آن نداشتند، این خودرو در روزهای پایانی سال گذشته با قیمت ۶۲۰ میلیون تومان در بازار معامله میشد. ولی امروز قیمت این خودرو در بازار بیشتر از ۷۰۰ میلیون تومان است، رشد ۸۰ میلیون تومانی شاهین در ایام تعطیلات نشان از «هوش هیجانی» سودجویان در برابر طرح یکپارچه عرضه خودرو دارد. چرا که بیشتر کارشناسان و مشتریان معتقد هستند زمان تحویل خودروهای داخلی در طرح مذکور مشخص نبوده و این مساله منجربه کمبود محصول در بازار خواهد شد.
تارا ۳۰ میلیون تومان گران شد
تارا را میتوان خودرو برجامی یا دولتی نامید، چرا که این محصول با انتخاب دولت دوازدهم و با تکلیف وزارت صمت در گروه صنعتی ایران خودرو طراحی و تولید شد. تارا در نسخه اتوماتیک توانسته سهم بازار قابل توجهی کسب کند، این خودرو در روزهای پایانی سال گذشته با قیمت ۹۰۰ میلیون تومان معامله میشد، ولی امروز بهای این محصول بیشتر از ۹۳۰ میلیون تومان است. رشذ آهسته قیمت تارا در تعطیلات سال جدید نشان میدهد این محصول بزودی به قیمت یک میلیارد تومان خواهد رسید.
شاید در اینجا باید ذکر کرد که وزارت صمت توان کنترل بازار خودرو را ندارد، فرمان قیمتی بازار خودرو در دست سودجویان است.
رانا پلاس در مرز ۷۰۰ میلیون تومانی
رانا را میتوان جانشین به حق پژو ۲۰۶ صندوق دار معرفی کرد، گروه صنعتی ایران خودرو برای افزایش فروش این محصول همزمان با توقف تولید پژو ۲۰۶ آپشنهای جدیدی برای نسخه رانا پلاس پانوراما از جمله: فرمان برقی و گیربکس شش سرعته تعبیه کرده است. رانا پلاس پانوراما در روزهای پایانی سال گذشته با قیمت ۵۹۰ میلیون تومان در بازار معامله میشد، اما امروز این خودرو به قیمت ۶۸۰ میلیون تومان رسیده است.
رشد ۹۰ میلیون تومانی این محصول نشان از گرانی مجدد آن پس از تعطیلات نوروزی در بازار دارد.
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ چند؟
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ یکی از هاچ بکهای پر فروش گروه صنعتی ایران خودرو در بازار است، علیرغم توقف تولید این محصول، قیمت آن روز افزون شده است. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در روزهای پایانی سال گذشته با قیمت ۵۱۰ میلیون تومان در بازار معامله میشد، ولی امروز قیمت این خودرو ۶۱۰ میلیون تومان شده است. رشد ۱۰۰ میلیون تومانی این محصول طی ۱۴ روز نشان از توجه ویژه سودجویان به این خودرو دارد.
گفتنی است که کیانوش پورمجیب قائم مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران خودرو به نگارنده این مطلب توضیح داده بود؛ «پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به دلیل سختگیریهای سازمان ملی استاندارد با توقف تولید همراه و پس از ارتقای استانداردی، این محصول مجذد به خط تولید باز میگردد.»
کوییک آر پلاس ۵۰۰ میلیونی شد
کوییک با شعار تولید ارزانترین خودرو اتوماتیک روی خط تولید گروه خودروسازی سایپا قرار گرفت، اما سیاستهای اشتباه وزارت صمت این محصول اقتصادی را تبدیل به یک خودرو نیم میلیاردی در بازار کرده است. کوییک با تیپ آر پلاس در روزهای پایانی سال گذشته با قیمت ۴۶۵ میلیون تومان در بازار معامله میشد، ولی امروز قیمت این خودرو به بیشتر از ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است.
افزایش بهای ۳۵ میلیون تومانی این خودرو نشان از رفتار هیجانی مشتریان در برابر شایعات گرانی ۷۰ درصدی خودرو در کارخانه دارد.
درپایان باید اشاره داشت که معاملات خودرویی در بازار علیرغم روزهای تعطیلی سال جدید متوقف نشده است، احتمال افزایش قیمت خودرو با توجه گرانی ۳۰ تا ۷۰ درصدی خودرو در خودروسازیها توام با ثبت نام میلیونی مشتریان در طرح یکپارچه عرضه خودرو ادامه خواهد داشت.