کد خبر: ۲۲۲۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۷
«تجارت آنلاین» روند بازار سرمایه در شروع سال جدید را بررسی کرد
با وجود نوسانات پی در پی بورس در سال گذشته روند حرکتی که از آخرین روزهای سال گذشته در این بازار کلید خورد امیدواری‌ها را نسبت به آینده آن در سال جدید افزایش داده است.

خروج بورس از بن‌بست 3 ساله

گروه اقتصاد کلان:‌ با وجود نوسانات پی در پی بورس در سال گذشته روند حرکتی که از آخرین روزهای سال گذشته در این بازار کلید خورد امیدواری‌ها را نسبت به آینده آن در سال جدید افزایش داده است. به گزارش «تجارت آنلاین»، شاخص بورس در روزهای پایانی اسفند از مرز دو میلیون واحد گذشت تا رکورد سه سال اخیر را جا به جا کند. این در حالی بود که البته در هفته‌ها و ماه‌های پایانی سال گذشته افزایش قیمت دلار به مهمترین دلیل برای جهش نسبی شاخص کل تبدیل شده بود. برایند ارزیابی کارشناسان این است که کلید ثبات بازارها در سال جاری بیش از آنکه در درون اقتصاد باشد در خارج از اقتصاد است. پس از آن ابزارهای اقتصادی به خصوص تورم تعیین کننده جهت بازار ها خواهند بود. در عین حال یکی از عوامل اثرگذار در روند مثبت شدن بازار عدم وار شدن شوک‌های سیاسی و سیاستی در روزهای گذشته بوده است. اما حالا سووال این است که آیا روندی صعودی بورس ادامه دار خواهد بود یا خیر؟

وضعیت شاخص در شروع سال 1402
بورس تهران روز گذشته دومین هفته معاملاتی سال 1402 را آغاز کرد. در هفته گذشته شاخص کل بورس تهران روند صعودی داشت و علاوه بر رسیدن به کانال 2 میلیون واحدی،‌ تا ارتفاع 2 میلیون و 78 هزار واحد نیز بالا رفت. شاخص در پایان معاملات چهارشنبه 118 هزار و 254 واحد بالاتر از پایان اسفند ایستاد و رشد 6 درصدی را ثبت کرد. شاخص هم وزن نیز در این هفته به کانال 600 هزار واحدی صعود کرد و در روز چهارشنبه به سطح 622 هزار واحد رسید. علاوه بر این‌ها، دو روند مثبت بازار در هفته گذشته بهبود پلکانی معاملات و ورود پول حقیقی به بورس بود. هر چه به روزهای پایانی هفته نزدیک شدیم ارزش معاملات خرد سهام بیشتر شد و در تمامی روزهای هفته روند افزایشی داشت. در تمامی روزهای معاملاتی هفته اول 1402 شاهد ورود پول حقیقی بودیم. در مجموع کل هفته هزار و 660 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد و میانگین روزانه ورود پول حقیقی 332 میلیارد تومان بود.در کنار روندهای درونی بازار، تغییرات قیمت ارز در بازار آزاد نیز شیب ملایمی داشته و نتوانست موجب تلاطم شدید در بازار سرمایه شود. از منظر کارشناسان یکی از عوامل روند ملایم مثبت بازار عدم وارد شدن شوک‌های سیاسی و سیاستی در روزهای گذشته بوده است.

کارشناسان چه پیش بینی دارند؟
اما یک کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت این‌ روزهای بورس گفت: سهامداران با هدف سرمایه گذاری بلندمدت اقدام به خرید سهام کرده و از خرید و فروش نوسانی سهام دوری کنند. سید جواد درواری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایبِنا گفت: بازار سرمایه در حال حاضر درگیر چالش‌ها و عواملی مانند عدم وجود نقدینگی، افزایش نرخ بهره بین‌بانکی، نوسانات نرخ ارز، قیمت‌گذاری دستوری تولیدات و محصولات شرکتها، تأمین مواد اولیه برخی صنایع، مباحث پیرامون نرخ انرژی صنایع در بودجه، کسری بودجه دولت، فروش اوراق بدهی و ... است. درواری تصریح کرد: باوجود اینکه قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها ارزنده هستند، سرمایه‌گذاران ارزیابی و پیش‌بینی خود نسبت به حال و آینده را با درجه ریسک بسیار زیاد می‌بینند و با احتیاط بسیار زیادی اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار می‌کنند.
این کارشناس بازار سرمایه ابراز داشت: از منظر بنیادی و با توجه به تغییرات نرخ ارز در ماه‌های اخیر و احتمال افزایش سودآوری شرکت‌های صادرات محور بواسته افزایش نرخ تسعیر ارز و رفع برخی تحریم‌ها و شرکت‌های به اصطلاح ریالی به واسطه گشایش‌های سیاسی، عقب‌ماندگی بازار سرمایه نسبت به سایر بازار‌های موازی و همچنین اجرا شدن قانون مالیات بر عایدی سرمایه، انتظار ورود سرمایه به بازار سرمایه و صعود آن و افزایش قیمت سهام شرکت‌ها در میان مدت و بلند مدت را خواهیم داشت. این تحلیل گر بازار‌های مالی عنوان کرد: شرایط ثبات سیاسی (داخلی و خارجی) باعث افزایش اعتماد سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بازار سرمایه می‌شود و موجب می‌شود تا سرمایه گذاران بواسطه عدم جذابیت به سمت سرمایه گذاری در بازار‌های موازی نروند. درنتیجه حجم معاملات در بازار سرمایه افزایش یافته و سبب افزایش بازدهی سهام می‌شود. امیدواریم در آینده جدید به این ثبات برسیم. جواد درواری در پایان تاکید کرد: به سرمایه گذاران خرد توصیه می‌شود از خرید‌های هیجانی اجتناب کنند و در سهام شرکت‌های سود ده و به اصطلاح بنیادی با قابلیت نقد شوندگی بالا و به قصد سرمایه گذاری بلندمدت اقدام به خرید سهام کرده و از خرید و فروش نوسانی سهام دوری کنند.
سعید جعفری،کارشناس بازار سرمایه نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در سال جاری رونق بیشتری نسبت به سال گذشته خواهد داشت، اظهار کرد: عوامل رشد قیمت‌ها در فضای کلان اقتصاد کشور همچنان فعال هستند، به همین دلیل در بازار سرمایه نیز قیمت اسمی سهام شرکت‌ها رشد خواهد کرد. از طرف دیگر شاهد ثبات یا افزایش قیمت جهانی کالاها خواهیم بود و از آنجاکه سودآوری بسیاری از شرکت‌های داخلی به قیمت‌های جهانی و نرخ ارز وابسته است، بورس ایران نیز شاهد رشد خواهد بود. وی ادامه داد: می‌توان گفت حتی با فرض گشایش‌های سیاسی، در نیمه اول سال جاری بازار سرمایه بازدهی بیشتری نسبت به سایر بازارهای سرمایه‌گذاری خواهد داشت، چراکه با از بین رفتن و کم‌رنگ شدن ریسک‌های سیاسی تمایل سرمایه‌گذاران به خرید سهام بیشتر می‌شود.
از آنجاکه بخشی از عقب ماندگی بازار سهام نسبت به سایر بازارهای سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته نگرانی سهام‌داران از ریسک‌های سیاسی بوده است، احتمالا این عقب ماندگی با کاهش ریسک‌های سیاسی جبران خواهد شد. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در شرایط تحریم شرکت‌های بورسی توانایی افزایش مقدار فروش و بهره‌وری را از دست می‌دهند، عنوان کرد: این موضوع باعث می‌شود سرمایه‌گذار بازدهی حداکثر به اندازه تورم کسب کند. به طور کلی این انتظار وجود دارد که در نیمه اول سال جاری بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها رونق بیشتری داشته باشد.

برچسب ها: بورس ، سهام ، معاملات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار