امیرمسعود عابدینی: طبق گزارش سالانهای که وزارت صمت منتشر کرده، ۷ خودروی جدید قرار است توسط خودروسازان عرضه شود. تقریبا همه این خودروها از نمونه اولیهشان در نمایشگاههای مختلف رونمایی شده و جزئیاتی از آنها هم اعلام شده است.
هاچبک کراس سایپا بعد از شاهین، دومین محصولی بود که نظر مخاطبان را به خود جذب کرد. این محصول بر پایه پلتفرم SP۱۰۰ ساخته شده و با شاهین از پلتفرم یکسانی برخوردار است.
طراحی خودرو در نمای خارجی به صورت کلی قابل قبول بوده و نسبت به سایر محصولات سایپا، مدرن به نظر میرسد.
در نمای داخلی شاهد همان طراحی ساده شاهین هستیم. پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ مشابه شاهین قرار است در اولین مراحل عرضه در آریا حضور داشته باشد. این پیشرانه ۱۴۰ اسببخار قدرت و ۲۲۰ نیوتونمتر گشتاور تولید میکند.
وظیفه انتقال قدرت برعهده گیربکس ۵ سرعته دستی است.
قوه محرکه دیگری قرار است جایگزین این پیشرانه شود که احتمالا ۱۲ سوپاپه توربو بوده و با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک عرضه میشود.
اولین همکاری سایپا و ایران خودرو در قالب این خودرو دیده میشود. پلتفرم رنو کویید بالاخره پس از سالها از اعلام استفاده از آن، بهکار برده شد. این خودروی اقتصادی با طراحی نسبتا اسپرت و کمی تهاجمی وارد بازار میشود.
پیشرانه ۱ لیتری تنفس طبیعی و ۳ سیلندر و ۱۲ سوپاپه در این خودرو قرار دارد. ۷۰ اسببخار قدرت و ۱۰۰ نیوتونمتر گشتاور خروجی این پیشرانه است.
در ابتدا گیربکس ۵ سرعته دستی و در آینده گیربکس نیمه اتوماتیک AMT در این خودرو نقش انتقال قدرت را بر عهده میگیرند.
سایپا قرار است نسخه XR سیتروئن C۳ را با داخلی سازی نسبتا بالایی بعد از ۶ سال در ایران تولید کند. در این پروژه که M۴۴ نام دارد،قرار است نسخه فیسلیفت این مدل مونتاژ شود.
سیتروئن C۳ XR براساس پلتفرم PF۱ که در تارا هم دیده میشود،ساخته شده است. پیشرانه TU۵+ که درچندین مدل دیگر ایرانخودرو و سایپا هم حضور دارد،حداکثر قدرت ۱۱۳ اسببخاری و گشتاور ۱۵۰ نیوتونمتری تولید میکند.
وظیفه انتقال قدرت برعهده یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک است.
محصول جنجالی ایرانخودرو هم در این لیست حضور دارد.جدیدترین طراحی محصولات ایرانخودرو به علاوه امکانات جدید در این خودرو دیده میشود.
پلتفرم این خودرو براساس نسل اول پژو ۲۰۰۸ است. پیشرانه EF۷PTC که نسخه پیشرفته همان EF۷ است، ۱۶۰ اسببخار قدرت و ۲۴۵ نیوتونمتر گشتاور تولید میکند.
گیربکسهای ۶ سرعته دستی و اتوماتیک در ریرا به کار خواهد رفت. با توجه به طراحی خاص و امکانات بیشتر ریرا نسبت به سایر محصولات ایران خودرو، بحث رعایت موارد کیفی بیشتر از پیش احساس میشود.
هاچبک جدید ایرانخودرو با هدف جایگزینی محصولات ۲۰۶ و ۲۰۷ وارد بازار خواهد شد. طراحی متفاوت آن توسط طراحان ایرانی صورت گرفته است. به احتمال زیاد، ساختار TF۲۱ اشتراکاتی با پژو ۲۰۶ داشته باشد.
پیشرانه TU۵ پلاس قلب تپنده این خودرو را تشکیل میدهد.
۱۱۳ اسببخار قدرت و ۱۴۳ نیوتونمتر گشتاور خروجی این پیشرانه است.
خودروی P۹۰ یا همان تندر ۹۰ ایرانی یکی از پروژههایی است که پارسخودرو روی آن کار میکند. پلفترم داچیا لوگان یا النود در این پروژه حضور دارد.
در مجموع طراحی بیرونی کادیلا مدرن و محافظهکارانه و در عین حال متناقض با بدنهی ساده آن است.
پیشرانه EC۵ (پژو سیتروئن) یا همان TU۵+ (ایرانخودرو) و ME۱۶ (سایپا) در کادیلا حضور دارد.
۱۱۰ اسببخار قدرت و ۱۵۰ نیوتونمتر گشتاور خروجی این پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر است.
از قرار گیربکس ۵ سرعته دستی با نام ۵F۱۸PE که در شاهین هم به کار رفته، وظیفه انتقال قدرت در این خودرو را برعهده دارد.
اطلاعات بیشتر درباره این خودرو را در مطلب زیر بخوانید:
نام اولین خودروی بومی کرمانموتور ایگل است.طراحی مدرن و خاص این محصول، به خصوص در نمای جلویی، قابل توجه است. پلتفرم ایگل با جک J۴ یکسان است.
پیشرانههای برقی، بنزینی دندهای و اتوماتیک قرار است برای ایگل عرضه شود. مشخصات دقیقتری از این خودرو هنوز اعلام نشده است.