کد خبر: ۲۲۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
به طور کلی 30 درصد کارها در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اقدامات پایه‌ای است. بقیه یافته‌های ما نیز تماما یافته‌هایی است که هر ساله روانه مزارع می‌شود، البته بعضی‌ها کندتر و بعضی‌ها با سرعت بیشتر.
معاون وزیر جهاد کشاورزی از اجرای نظام نوین ترویج کشاورزی از ابتدای سال زراعی آینده خبر داد و گفت: در حال حاضر بیشتر از 90 درصد یافته‌های علمی قابل ترویج، مستقیم به مزارع منتقل می‌شوند.
 
اسکندر زند در خصوص نظام نوین ترویج اظهار کرد: نظام نوین ترویج طراحی شده و در چهار استان در حال اجراست. با این نظام، کشور به 10 هزار پهنه تقسیم می‌شود و هر پهنه یک مروج مسئول خواهد داشت که اطلاعات موجود را به پهنه خود می‌برد.
 
وی با اشاره به نتایج نظام نوین ترویج افزود: نتایج پایلوت این چهار استان پایلوت تا تابستان مشخص و سپس عیوبی که دارد برطرف می‌شود، آنگاه از اول سال زراعی آینده سعی می‌کنیم آن را با پهنه‌بندی برای بقیه استان‌ها تسری دهیم و دانشی که داریم را سریع‌تر به پهنه‌ها ببریم.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر بخش تقویت بخش ترویج و آموزش به عنوان حلقه گم شده حوزه کشاورزی اظهار کرد: اخیرا در مراکز خدمات کشاورزی 8000 نفر جذب شده‌اند و در حال حاضر نیز حدود 10 هزار نفر در حال آموزش دیدن هستند، و برای نظام ترویج آماده‌سازی می‌شوند.
 
زند درخصوص بهبود عملکرد بخش کشاورزی و غرفه‌های تولید، به بحث ساختار در زمینه ترویج اشاره و بیان کرد: در زمینه ترویج در حال حاضر نیروی انسانی در حال تامین است. همچنین استقرار نیروها، پهنه‌بندی نیروها، خوراک‌دهی به آنها و تزریق در بخش انجام می‌شود.
 
وی با اشاره به سرمایه‌گذاری در بخش ترویج اظهار کرد: سرمایه‌گذاری به طور کلی در چند دهه اخیر، به خصوص در دهه اخیر خوب نبوده است اما امیدواریم با عملی شدن نظام نوین ترویج، با جلب رویکرد دولت بتوانیم این خلأ را پر کنیم.
 
زند درباره اعتبار تخصیصی بخش ترویج توضیح داد: در حال حاضر اعتبار تخصیصی ترویج در کل کشور به بیش از 20 میلیارد تومان نمی‌رسد که به هیچ وجه کفاف نیاز را نمی‌دهد. شاید بتوان گفت با کار بزرگی که شروع کردیم، این میزان، بخش خیلی کمی از اعتبار مورد نیاز است و حدود 10 تا 15 درصد از نیاز را پوشش می‌دهد که امیدواریم این خلأ پر شود.
 
وی در پاسخ به اینکه چند درصد از یافته‌های علمی بخش کشاورزی به مزارع ورود می‌کند؟ گفت: یافته‌هایی که در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی داریم دو نوع است؛ یافته‌هایی که ترویج می‌شود و یافته‌هایی که تجاری می‌شوند. در حال حاضر بیشتر از 90 درصد یافته‌های قابل ترویج در بعضی از زمینه‌ها از جمله توصیه‌های گیاه‌پزشکی، بذر، توصیه‌های کودی، مستقیم به مزارع منتقل می‌شود.
 
رئیس سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی افزود: در بعضی زمینه‌ها مثل زمینه‌های به زراعی، به باغی، حفظ و مدیریت جنگل‌ها و مراتع یا مدیریت خاک، همه یافته‌ها به سمت عرصه‌ها می‌رود اما سرعت ورود این‌ها به نسبت یافته‌های نوع اول زیاد نیست.
 
زند در پایان خاطرنشان کرد: به طور کلی 30 درصد کارها در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اقدامات پایه‌ای است. بقیه یافته‌های ما نیز تماما یافته‌هایی است که هر ساله روانه مزارع می‌شود، البته بعضی‌ها کندتر و بعضی‌ها با سرعت بیشتر.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: