کد خبر: ۲۲۳۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۲
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی:
جمعی از دانشجویان و فعالان تشکل‌های دانشجویی در بیست و هفتمین روز از ماه مبارک رمضان با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

جلسه اقتصادی سران قوا آنطور که باید به هدف خود نرسید

رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (سه‌شنبه) در دیداری دو و نیم ساعته با بیش از هزار نفر از اعضای تشکل‌ها و فعالان مختلف دانشجویی، دانشجو و فعالیت‌ها و مطالبات دانشجویی را یک فرصت و ارزش برای کشور خواندند و با اشاره به راهبرد دشمن برای بدبین‌کردن ملت ایران به خود و توانایی‌های خود، گفتند: برخلاف خواست دشمن، جامعه دانشجویی باید ایجاد تحول در ذهن و واقعیت جامعه ایران و سپس ایجاد تحول در ذهن و واقعیت جهان را در افق بلندمدت نگاه و تلاش‌های خود قرار دهد.

در این دیدار، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ماه رمضان را بهار معنویت و عبادت دانستند و گفتند: جوانی هم بهار عمر است؛ بنابراین رمضان برای جوانان بهار در بهار است که این دوگانه زیبا در دفاع مقدس هم وجود داشت. یعنی زمینه و فرصت عروج و تعالی برای همه رزمندگان فراهم بود اما جوانان رزمنده به علت فرصت جوانی، از فرصت تعالی و عروج، بیشترین بهره را بردند و چنان اوج گرفتند که امام راحل با عمری سلوک و عرفان به آنان غبطه می‌خورد.
ایشان با تأکید مجدد بر ضرورت استحکام مبانی زیربنایی معرفتی دانشجو و مجموعه‌های دانشجویی افزودند: در این صورت دل جوان محکم، گامش استوار و حرکتش مستمر و خستگی‌ناپذیر خواهد شد. بنابراین جوانان دانشجو باید با استفاده از قرآن، نهج‌البلاغه و کتاب‌های اندیشمندانی همچون «مطهری»، «بهشتی» و «مصباح» روی مسائل معرفتی کار و مطالعه و تأمل و تدبر کنند.
رهبر انقلاب عدالت را یکی از مبانی معرفتی دانستند و گفتند: مصداق مهم عدالت، رفع نابرابری است اما گستره وسیع عدالت از ذهن و قلب و عقیده و قضاوت‌های شخصی شروع می‌شود و به مبارزه با استکبار برای عدالت بین‌المللی کشیده میشود که متأسفانه برخی‌ها با شعار عدالت‌طلبی، مبارزه با ظالمان جهانی را مصداق عدالت‌خواهی نمی‌دانند.
ایشان درباره آزادی به عنوان یکی دیگر از مبانی معرفتی گفتند: در نگاه اسلام، «رهایی از چارچوب و خواسته‌های مادی» مهمترین بخش مقوله آزادی است که راه را برای پیشرفت و تعالی و آزادی از بند جمود و تحجر و عصبیت و ارتجاع و ابرقدرت‌ها و دیکتاتورها و دیگر قیود هموار می‌کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره یکی دیگر از مبانی مهم فکری و دینی یعنی «انتظار فرج» هم گفتند: انتظار فرج یعنی باور اینکه همه نقص‌ها و سختی‌ها با کار و تلاش و توکل قابل برطرف شدن است.
ایشان در همین زمینه افزودند: خداوند در قرآن، غلبه حق و پیروزی مستضعفین را قانون قطعی خود می‌داند و این وعده صادق را ما در پیروزی انقلاب و مقابله پیروز با همه مستکبران عالم و دشمنان ایران در جنگ تحمیلی دیدیم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه سخنانشان در جمع فعالان دانشجویی، با ابراز مخالفت با کسانی که فعالیت‌های دانشجویی را تهدید می‌دانند، تأکید کردند: نظر قطعی و حتمی من این است که دانشجو، فعالیت‌ها و مطالبه‌اش، احساس مسئولیتش درباره مسائل کشور، انگیزه و شوقش برای برطرف کردن مشکلات و حضور شورانگیزش در حوادث اجتماعی و مناسبات و مراسم سیاسی، یک فرصت و یک ارزش است.
بیان آفات فعالیت‌های دانشجویی بخش دیگری از سخنان رهبر انقلاب در این دیدار بود.
ایشان دو قطبی‌سازی در جامعه دانشجویی و کشور، نگاه غیرواقع‌بینانه و مطالبات بدون ارائه راه‌حل علمی و عملی را از جمله آفات فعالیت‌های دانشجویی برشمردند و با اشاره به سخنان یکی از دانشجویان گفتند: برخلاف آنچه بیان شد که «باید از روز اول درباره مسائل مختلف رفراندوم برگزار می‌کردیم تا حساست به وجود نیاید»، مسائل مختلف کشور قابل رفراندوم نیست؛ زیرا هر رفراندوم ۶ ماه همه کشور را درگیر می‌کند. ضمن اینکه در کجای دنیا برای همه مسائل رفراندوم برگزار می‌کنند؟
رهبر انقلاب، شتابزدگی، دیدن و تمرکز بر نقاط منفی و بی‌توجهی به نقاط روشن، تندخویی، تبدیل مشکلات محلی به مشکلات ملی، فعالیت به قصد دیده‌شدن، و غرق شدن در فضای مجازی را از دیگر آفات فعالیت‌های دانشجویی دانستند و افزودند: فضای مجازی به هرحال یک واقعیت است اما برخی‌ها از فضای مجازی سیل‌وار خبر و مطلب و تحلیل می‌پذیرند در حالیکه باید تلاش کنند در این فضا و شبکه‌های اجتماعی خبر و تحیل صحیح نشر دهند.
توصیه دیگر رهبر انقلاب به دانشجویان تنظیم حرکت با نگاه به افق‌های دوردست بود.
ایشان با اشاره به سؤال برخی دانشجویان مبنی بر اینکه وظیفه دانشجوی مطلوب و آینده‌نگر چیست، گفتند: اول ایجاد تحول در ذهن و واقعیت جامعه خود و سپس ایجاد تحول در ذهن و اقعیت جهان.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دستیابی به این توانایی را عجیب و دور از دسترس ندانستند و افزودند: دانشجوی امروز، مدیر سیاسی، اقتصادی و دیپلماسیِ فردا، فیلسوف و محقق فردا، فعال سیاسی و رسانه‌ای فردا، و رئیس و مغز متفکر و عنصر اثرگذار فردا است و اینکه امروز همه می‌گویند دنیا در حال تحول است، این تحول بوسیله مغزهای متفکر و انسان‌های فعال که شما جوانان و دانشجویان مؤمن جزو آنها هستید، رقم خواهد خورد.
ایشان با اشاره به امکان ایجاد تحول منفی به دست انسان‌های منحرف، جوانان را به حرکت در صراط مستقیم و تقویت بنیه دینی، علمی، عقلی و ارادی در خود سفارش کردند و گفتند: هر کسی در این امور خودسازی بیشتری کند، فردا امکان تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.
رهبر انقلاب عنوان «دانشجو» را همنشین با عناوینی همچون دانش‌طلبی، جوانی، پر تحرکی، نوطلبی و نوزایی و احساسات انسان‌دوستانه مانند دشمنی با فساد و بی‌عدالتی خواندند اما گفتند: برای دانشجو از همه اینها مهمتر، برخورداری از یک زیربنای فکری است که باید آن را مستحکم کنید که این استحکام‌بخشی هم به معنی تعطیل کردن فعالیت‌های دیگر و اشتغال صرف به فکر و مطالعه نیست بلکه باید همزمان با فعالیت دانشجویی، با منابع دینی، انس و با متفکران امین و عمیق ارتباط پیدا کنید.
رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه «همه باید در شناخت نقشه و راهبرد دشمن به روز باشیم»، خاطرنشان کردند: برخی تا اسم دشمن را می‌آوریم با عصبانیت اینطور القاء می‌کنند که ما به دنبال انکار ضعف‌ها و سستی‌ها هستیم، در حالی‌که ضعف‌ها وجود دارد اما دشمن هم چه بفهمیم یا نفهمیم دائماً با هزینه کردن پول و امکانات مشغول کار علیه جبهه حق است و به تعبیر المؤمنین اگر ما در سنگر به خواب غفلت رفته باشیم، دشمن به خواب نرفته است.
ایشان راهبردِ به‌روزِ دشمن در قبال ملت ایران را «بدبین‌کردن به خود» خواندند و با نفی این ادعا که ناامیدی منشأ غالباً داخلی دارد، در بیان مصادیقی از راهبرد بدبین‌سازی گفتند: دانشجوی پر انگیزه را استاد یا فرد بی‌تعهدی ناامید و بدبین می‌کند که به او می‌گوید «با وجود این مشکلات با چه دل خوشی اینجا مانده‌ای و درس می‌خوانی؟ کشور را رها کن و برو».
رهبر انقلاب افزودند: البته پاسخ رسا و بی‌لکنت جوان مؤمن، مبارزه، آگاه و هوشمند این است که بله مشکلات وجود دارد اما من و فرزندان و هم‌میهنانم سالهای طولانی می‌خواهیم در این کشور زندگی کنیم پس درس می‌خوانم و مبارزه می‌کنم که مشکلات را برطرف کنم.
«اصرار رسانه‌های بدخواه خارجی و دنباله‌های آنها در برخی رسانه‌های داخلی به القاء رویگردانی ملت ایران از اعتقادات دینی و احساسات انقلابی» نمونه دیگری از بدبین‌سازی بود که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند و گفتند: این القائات در حالی است که جلسات شب قدر امسال پر شورتر از پارسال و حضور و اشک جوانان بیشتر بود، روز قدس جمعیت فشرده‌تر از پارسال، و جمعیت ۲۲ بهمن هم دو برابر بود اما آنها وسوسه‌های خلاف خود را انجام می‌دهند.
«خارج شدن چند سرمایه‌دار یا کارآفرین در کشور» مثال دیگری برای بدبین و ناامید کردن مردم با وجود ماندن تعداد زیادی از کارآفرینان و فعالیت رو به رشد هزاران شرکت دانش‌بنیان بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با بیان آن، افزودند: طراحی دشمن بدبین کردن دشمن به خودمان، به دولت‌مان و به محیط دانشجویی‌مان است.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: در کشور نقص داریم و توقع و مطالبه من از مسئولان برای رفع نواقص بیش از شما است اما در عین حال می‌بینیم که کشور بحمدالله در حال پیشرفت است و صدها هزار جوان مؤمن، با انگیزه و خوشفکر در آن وجود دارد که قبلاً وجود نداشت.
ایشان در ادامه به یک واقعیت مهم اشاره کردند و گفتند: جوان ایرانی مورد کینه شدید دشمنان است که این واقعیت را باید همه جوانان ما بدانند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تبیین علت کینه‌توزی استکبار و کارتلهای صهیونیستی مسلط بر آمریکا و اروپا با جوان ایرانی، خاطرنشان کردند: آنها با مسئولان ایرانی خیلی بد هستند اما با جوانان ایرانی بدترند چرا که بدون حضور و کار و انگیزه جوانان، کاری از دست مسئولان بر نمی‌آید و از اول انقلاب تا به امروز همین جوانها بودند که کارهای بزرگ را در جبهه‌ها و میدان‌های مختلف پیش بردند.
ایشان مسئولان کشور را به توجه و استفاده از جوانان توصیه کردند و افزودند: البته از جوانهای زیادی استفاده کرده‌اند ولی باید بیشتر استفاده کنند.
رهبر انقلاب با نام بردن از جوانان مؤمنی که در میادین مدیریتی، نظامی و علمی درخشیدند و به شهادت رسیدند، خاطرنشان کردند: آن رشته نورانی همچنان ادامه دارد و در دوره معاصر شما نیز شهیدان حججی، صدرزاده، علی‌وردی، عجمیان و امروز هم انبوه جوانان ایرانیِ مسئولیت‌شناس موتور حرکت و پیشران کشور هستند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به جوانان گفتند: راه روشن انقلاب و اسلام را با جدیت و با آرمان‌خواهی، امید و عقلانیت دنبال کنید.
ایشان آرمان‌خواهی و توجه به افق‌های دور را همچون موتور پیشران حرکت، امید را به مثابه سوخت این موتور و عقلانیت را به فرمان موتور حرکت تشبیه کردند و در بخش پایانی سخنانشان گفتند: نقشه واقعاً جامع علمی، کمبود کنونی در مقوله دانشگاه است.
ایشان با تأکید به وزیر علوم در خصوص آمایش دقیق رشته‌های علمی و پذیرش دانشجو در آنها متناسب با نیازهای کشور افزودند: برخی رشته‌های علمی در ایران مورد نیاز نیست و شغلی هم برای آنها وجود ندارد، بنابراین باید بر اساس نیاز عمل کنیم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با ابراز خرسندی از سخنان عمیق، متقن و ادبیات خوب دانشجویانی که دیدگاه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند، گفتند: البته با برخی موارد بیان شده موافق نیستم اما کیفیت بیان و نظم مطالب، عمیقا خوشحال‌کننده بود و لازم است سازمان برنامه‌وبودجه همه موارد مطرح شده را مورد بررسی و رسیدگی قرار دهد.
ایشان در اشاراتی به برخی نکات مطرح شده از زبان دانشجویان گفتند: اصل خصوصی‌سازی و سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴، فکر شده، منطقی و درست است؛ چرا که دولت نمی‌تواند اداره همه امور را بر عهده گیرد. البته توقع ما برآورده نشده اما کارهای خوبی هم در زمینه خصوصی‌سازی انجام شده است.
رهبر انقلاب درباره انتقاد یکی از دانشجویان به جلسه اقتصادی سران قوا گفتند: این جلسه دائم نیست بلکه برای چند هدف از جمله اصلاح ساختار بودجه، تدبیر شده که تاکنون پیشرفت مورد انتظار در تحقق اهداف صورت نگرفته است. ضمن اینکه نشست سران، راه منطقی نزدیک شدن دیدگاه و حل مشکلات است.

در ابتدای این دیدار ۸ تن از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، خانم‌ها و آقایان:
امیرمحمد کولانی نماینده «جامعه اسلامی دانشجویان»،
محمد صالح ترکمان نماینده «جنبش عدالت‌خواه دانشجویی»،
زهرا وفاداران نماینده «بسیج دانشجویی»،
مرتضی خواجوی نماینده «گروه‌های جهادی دانشجویی»،
معین رضیئی نماینده «انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل»،
مریم محمدی نماینده «نشریات دانشجویی»،
امیررضا بخشی‌پور نماینده «دفتر تحکیم وحدت»
و محمدمهدی نوینی‌فرد نماینده «مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی»
به بیان دیدگاههای خود درباره مسائل کشور و دانشگاه پرداختند.
«تحکیم مؤثر ارتباط تشکل‌های دانشجویی با عقبه فکری»، «معایب خصوصی‌سازی»، «احیاء سرمایه اجتماعی نظام»، «نوگرایی در حکمرانی با نوسازی ایده‌ها و روش‌ها»، «جبران ضعف‌های نظام حکمرانی به منظور بهبود رابطه مردم و حاکمیت از جمله در انتخابات»، «صیانت از شأن قانون‌گذاری مجلس در برابر شوراهای مشورتی از جمله شورای سران قوا»، «اشکالات وارد بر طرح مولدسازی»، «بازنگری در سیاست‌ها و ساختارهای مورد انتقاد افکار عمومی»، «اجرای همه اصول قانون اساسی به منظور تقویت نقش مردم و افزایش مشارکت سیاسی»، «نیاز به تدوین سیاست‌های کلی مردم‌سالاری دینی»، «مشخص نبودن سازوکار اعتراض قانونی و مردمی»، «پیشبرد کلان‌پروژه‌ها اجتماعی همچون نهضت ملی ساخت مسکن با مردمی‌سازی و مردم‌سپاری»، «ایجاد بسترهای مناسب برای افزایش مشارکت اجتماعی زنان»، «مشارکت دادن گروه‌های جهادی در هدایت منابع مناطق محروم»، «پشتیبانی از گروه‌های جهادی تخصصی از جمله در حوزه اشتغال‌آفرینی و تکمیل زنجیره ارزش»، «جلوگیری از کم‌رونقی نشریات دانشجویی»، «حمایت از دانشجویان صاحب فکر و قلم» و «ضرورت رفع انحصار در فرایند جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها»، «انتقاد از افزایش قیمت‌ها»، «انتقاد از فیلترینگ پلتفرم‌ها و سکوهای اینترنتی»، «ضرورت تحول مبتنی بر "اصول و اصلاح ساختارها و پاسخ‌های نوآورانه"» از محورهای مطرح شده در دیدار جمعی از دانشجویان سراسر کشور با رهبر انقلاب اسلامی بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار