کد خبر: ۲۲۳۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
خبر خوش سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج:
سخنگوی شورای اسلامی شهرکرج از تعیین تکلیف ساختمان های بدون پروانه ساخت و دارای رای تخریب خبر داد و گفت: بند«ت» تبصره قانون بودجه سال 1402 کشور یک فرصت طلایی برای مالکان ساختمان ها و مستحدثات بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه فراهم کرده تا املاک خود را تعیین تکلیف کنند.

فرصت طلایی برای ساختمان های بدون پروانه و دارای رای تخریب فراهم شد

سخنگوی شورای اسلامی شهرکرج از تعیین تکلیف ساختمان های بدون پروانه ساخت و دارای رای تخریب خبر داد و گفت: بند«ت» تبصره قانون بودجه سال 1402 کشور یک فرصت طلایی برای مالکان ساختمان ها و مستحدثات بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه فراهم کرده تا املاک خود را تعیین تکلیف کنند.
عمارایزدیار در خصوص شرایط و ضوابط بهره مندی از این تبصره اظهار کرد: این املاک باید تا قبل از پایان سال 1400 در کمیسیون ماده صد رای تخریب گرفته باشند و چنانچه اصول سه گانه را رعایت کرده باشند، می توانند با مراجعه به شهرداری ها مناطق آرای قلع و قمع یا تخریب خود را به جریمه تبدیل نموده و سند دریافت کنند .
وی به تعداد پرونده های مشمول تعیین تکلیف در شهر کرج اشاره کرد و افزود: در شهر کرج 11 هزار پروانه ساختمانی صادر شده که منجر به صدور پایانکار نشده است.البته این پروانه ها مربوط به املاکی است که دارای سند رسمی هستند و املاک قولنامه ای نیز حدود 6 هزار پرونده است ودر مجموع حدود 17 هزار پرونده در کرج داریم که با این ظرفیت قانونی ایجاد شده در بودجه 1402 تعیین تکلیف می شوند.
نایب رئیس شورای شهرکرج توضیح داد: بخش عمده ای از این املاک مشکل کسری پارکینگ دارند یعنی ساختمان به صورت تجاری ساخته شده و پارکینگ ندارد یا تبدیل واحد بوده و به دلیل کسری پارکینگ منجر به صدور رای تخریب شده است که در این زمینه قانونگذار پیش بینی کرده که اگر مالکین در ساخت پارکینگ عمومی با پرداخت پول به شهرداری مشارکت نموده و شهرداری ها نیزکمک های مشارکتی را صرفا در جهت ساخت پارکینگ استفاده کنند ، مشمول بهره مندی از این تبصره قانونی خواهند شد.
سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج در مورد ساختمان هایی که رای اعاده گرفته اند،نیز گفت: این ساختمان ها عرف منطقه آنها مثلا تجاری است یا همباد ملک مجاور ساخته شده اند که در این زمینه قانون می گوید؛ این املاک با نظر کارشناسان رسمی دادگستری و در نظر گرفتن موضوع استحکام بنای آنها بر اساس ظرفیت ماده 27 قانون نظام مهندسی بایتس تعیین تکلیف شوند.
ایزدیار زمان اجرای این قانون را پایان آذرماه 1402 عنوان کرد و گفت: شهروندان تا این تاریخ فرصت دارند ملک خود را تعییین تکلیف کنند و تاریخ مذکور به هیج عنوان تمدید نخواهد شد. بنابراین مهم ترین کار در این حوزه اطلاع رسانی است تا مردم از این موضوع اطلاع پیدا کنند چرا که افرادی حتی تا دیوان عدالت اداری هم برای رفع مشکل املاک مراجعه کرده و نتیجه نگرفته اند، و این یک فرصت طلایی است.
ایزدیارافزود: موضوع دیگری که در این زمینه مطرح است ارتفاع کنسول ساختمان هاست که حداقل ارتفاع کنسول 3 و نیم متر اعلام شده و بحث احداث کنسول خارج محدوده مالکیت است که تعیین تکلیف شده است. ضمن اینکه پرونده هایی که قبل از آیین نامه 2800 زلزله و مقررات ملی ساختمان ساخته شده باشند اگر استحکام بنای آنها بر مبنای مقررات زمان ساخت توسط کارشناس ذیصلاح تایید شود می تواند تعیین تکلیف می شوند.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به روند اجرای این قانون،در شهرداری کرج خاطرنشان کرد: کمیته ای به ریاست قائم مقام شهردار و با حضورمعاون شهرسازی،معاون مالی و اقتصای و مدیران کل حوزه شهردار ، شهرسازی ،امور پیمان ها،ماده صد،حراست،بازرسی و مشاور شهردار در شهرداری تشکیل و وظایف هریک برای اجرای این تبصره مشخص شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: