کد خبر: ۲۲۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۵
حدود دو سال از شروع کار کمیته بازنگری قراردادهای نفتی می گذرد و در آستانه ی برگزاری کنفرانس تهران قرارگرفته ایم؛ کنفرانسی که برای معرفی مدل جدید قرارداد های نفتی – IPC در آذر ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

هرچند قرار نیست یک مدل قرارداد نفتی، همه ی مشکلات صنعت نفت را حل کرده و یا از میان بردارد اما دو سال تلاش کمیته ی بازنگری، مدل جدیدی از قرارداد ها را معرفی کرده است که از نظر این کمیته، قراردادی است که ضمن حفظ حاکمیت ملی، استقلال و قوانین موجود کشور، تا حد قابل توجهی نیازهای صنعت نفت و همه ی صنایع ذی ربط آن و همچنین منافع دو طرف قرارداد را ضمانت خواهد کرد.

مدل جدید قراردادها از جذابیت بالایی برای سرمایه گذاران و شرکت های خارجی برخوردار است. در این زمینه انگیزه ی ما برای ایجاد جذابیت های اقتصادی، رقابت است و باید به مدلی می رسیدیم که در رقابت های موجود منطقه ای برنده باشیم و لازمه ی آن رصد کردن مرتب رقبا و بازار بوده است. رقبایی مانند کردستان عراق، قزاقستان و عراق که هم اکنون بدون فوت وقت مشغول توسعه ی میادین نفتی و گازی خود هستند.

برای ایجاد جذابیت در این بازار رقابتی لزوما نیاز نیست قیمت های ما از سایر رقبا کمتر باشد، زیرا کشور ما به لحاظ جغرافیایی، امنیت و ثبات سیاسی و همچنین قرار گرفتن در شاهراه انرژی، دارای مزیت های فراوانی است که در هر صورت با استقبال وسیع روبرو خواهد شد.

حضور متخصصین تحصیل کرده در تمام حوزه های نفتی، دسترسی به دریای آزاد و ساحل سه هزار کیلومتری مجهز به بنادر و تاسیسات مدرن نیز از دیگر جاذبه های بازار نفت ایران است که با معرفی مدل جدید قرارداد های نفتی – IPC، ایران را به یکی از اولین بازارهای پر رونق دنیا در صنعت نفت تبدیل خواهد کرد. البته ما در این قرارداد ها برای کار در میادین مشترک نفت و گاز با سایر کشورها، مشوق هایی هم در نظر گرفته ایم تا این شرکت ها تمایل بیشتری برای همکاری در این میادین داشته باشند.

بیست سال سابقه همکاری با شرکت های بزرگ نفتی و همچنین دوران تحریم، یک فرصت طلایی را برای شرکت های داخلی فراهم آورده که در این مدت آن ها توانسته اند رشد کنند. اکنون شماری از این شرکت های داخلی به صحنه آمده و در عرصه ی صنعت نفت فعال هستند و از قابلیت اجرای پروژه های مهندسی و توسعه ی نفت به صورت کامل برخوردار هستند.

کنفرانس تهران برای شرکت های نفتی و سرمایه گذاریِ بزرگ دنیا و همچنین شرکت های متبحر ایرانی در فضای ایجاد شده پس از تحریم ها فرصتی را پدید می آورد تا همکاری این شرکت ها دوباره از سر گرفته شود. مشارکت میان شرکت های ایرانی و بین المللی می تواند نه تنها در ایران بلکه در ابعاد بین المللی ادامه یابد.

ما در این کنفرانس جزییات نظام قانونی و مالی قرارداد ها را به اطلاع شرکت کنندگان خواهیم رساند. آن ها همچنین از جزئیات پرونده های بالادستی ایران شامل پروژه های اکتشاف، توسعه ی میادین و سایر پروژه های نفتی و گازی مطلع خواهند شد و این کنفرانس فرصتی طلایی برای شرکت های توانمند داخلی خواهد بود تا زمینه ی گسترش همکاری ها با شرکت های نفتی بین المللی را ایجاد نمایند.

* سید مهدی حسینی رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار