کد خبر: ۲۲۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰
معاون وزیر راه وشهرسازی درگفتگو با «تجارت» خواستارشد:
گروه راه ومسکن:مدیرعامل شرکت عمران وبهسازی شهری ایران با اشاره به اینکه معیارهای تایید صلاحیت سازندگان وانبوه سازان باید از شکل کمی به کیفی تغییر کند گفت: دربسته ضد رکودی که از سوی دولت ارائه شده است بیش از دو هزار میلیارد ریال برای نوسازی بافت‌های فرسوده درنظر گرفته شده است.
محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه وشهرسازی در گفتگو با تجارت با بیان اینکه صلاحیت سازندگان وانبوه سازان باید براساس نظامی تایید ویا رد شود که کیفیت را مد نظر قراردهد تصریح کرد: تایید ویا ردشدن صلاحیت سازندگان باید از سوی دولت به نهادهای صنفی وساختمانی واگذارشود وتا زمانی که دولت مسئول حقیقی تایید صلاحیت سازندگان است نباید به حضور سازندگان وانبوه سازان واقعی در بازار ساخت وساز امید داشت.
وی افزود: معیارهایی که برای تایید صلاحیت سازندگان در نظر گرفته می شود باید با تغییرجدی واساسی روبرو شود به طوری که این تغییرات سبب حضورافرادی درحوزه ساخت وسازشود که از صلاحیت واقعی برای فعالیت در حوزه‌های مختلف عمرانی از ساخت وساز گرفته تا نظارت برخوردارباشند.
ایزدی با انتقاد از کیفیت ساخت وساز در بافت‌های فرسوده تاکید کرد:اگر کیفیت ساخت وسازها در بافت‌های فرسوده به همین روال ادامه پیدا کند باید منتظرظهورساختمانهایی با عمربنای بسیارکمی نسبت به خود بافتهای فرسوده باشیم که دراین صورت بناهای ساخته شده در بافت‌های فرسوده به نوعی لقب بافت فرسوده مدرن را به خود اختصاص خواهند داد.
مدیرعامل شرکت عمران وبهسازی شهری ایران ازپیشنهاد وزرات راه وشهرسازی به سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به منظور تشدید نظارت بر روند ساخت وساز در بافت‌های فرسوده خبرداد وافزود:علاوه برکنترل مضاعفی که به عهده سازمان نظام مهندسی ساختمان در سراسرکشوراست مقرر شده است که اخذ پروانه ساخت وسازبا هماهنگی بین وزرات راه وشهرسازی وسازمان نظام مهندسی ساختمان انجام بگیرد.
وی تصریح کرد: بافتهای فرسوده دارای مشکلات متعددی است که چندین نهاد اجرایی وعمرانی را به خود مشغول کرده است وبرطرف کردن این مشکلات نیازمند همکاری این نهادها به منظور برطرف کردن آنهااست.
معاون وزیر راه وشهرسازی درباره موضوع تسهیلات اختصاص یافته به بخش مسکن از سوی دولت افزود: از 300 هزارعدد تسهیلات در نظر گرفته شده ازسوی دولت در سال گذشته به منظور نوسازی بافت‌های فرسوده توانستیم در سال جاری بیش از دوهزار میلیارد ریال را در بسته ضد رکود دولت که چندی پیش ارائه شد محقق کنیم.
وی از ارائه تسهیلات بانکی برای ساخت 50هزار واحد مسکونی در بافتهای فرسوده نقاط مختلف کشور خبرداد وافزود: تا پایان سال جاری بیش از 55 هزار واحد مسکونی از تسهیلات بانکی بافت فرسوده بهره مندخواهندشد که به این ترتیب در سال 94 بیش از یکصد هزار واحد مسکونی از تسهیلات بانکی بافت فرسوده برخوردار خواهند شد.
مدیرعامل شرکت عمران وبهسازی شهری ایران از بافتهای فرسوده به عنوان نقاط هدف برای بسیاری از سازندگان وانبوه سازان نام برد وتاکید کرد: بافت فرسوده به علت برخورداری از تسهیلات بانکی ویژه مورد توجه بسیاری از سازندگان وانبوه سازان است اما متاسفانه عدم نظارت کافی بر کیفیت ساخت وساز در این مناطق سبب شده است تا اقبال عمومی به منظور خرید واحدهای مسکونی در این مناطق با کاهش شدیدی روبرو شود.
ایزدی ازبانک‌هایی که در ارائه تسهیلات بانکی بافتهای فرسوده تعلل می کنند انتقاد کرد وافزود: بانک‌ها طبق دستورالعمل شورای پول واعتبار وبانک مرکزی موظف به اعطای تسهیلات بانکی به مشتریان برای ساخت وساز در بافتهای فرسوده هستند ودرصورتی که شرایط متقاضیان را تایید کردند نباید از اعطای وام بافت‌های فرسوده امتناع کنند.
وی خواستار کمرنگ شدن نقش دولت در ساخت وسازهای بافت فرسوده شد وافزود: دولت به جای اینکه به طور مستقیم در ساخت وسازهای بافت فرسوده دخالت کند باید نقش حمایتی وتسهیل گری خود را پررنگ تر کند و امور اجرایی را به بخش خصوصی واگذار نماید.
ایزدی روش بلوک سازی در بافتهای فرسوده را بهتر از ساخت وساز به صورت تک پلاک دانست واضافه کرد: اجرای روش بلوک سازی در بافتهای فرسوده نه تنها موجب کاهش هزینه وانرژی خواهد شد بلکه سبب افزایش کیفیت ساخت وسازدربافتهای فرسوده می شود.
معاون وزیر راه وشهرسازی درپایان سخنان خود بخش مسکن را مهمترین بخش اقتصاد عنوان کرد وافزود: خارج شدن بخش مسکن از رکود می تواند جانی تازه به اقتصاد کشور ببخشد.
مصاحبه از؛ احمدرضا صباغي
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار