کد خبر: ۲۲۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹
سخنگوی وزارت خارجه گفت: همیشه باید پیوندی بین سیاستگذاری و اجرای سیاست‌ها با خواسته‌های ملت وجود داشته باشد؛ چراکه دولت‌ها نمی‌توانند در فضای خلاء تصمیم‌سازی کرده و آن را اجرا کنند.
حسین جابری انصاری در مورد کارکرد رسانه‌ها در دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه "رسانه‌ها حلقه وصل بین جوامع و دولت‌ها هستند"، خاطرنشان کرد: سیاست خارجی معمولا توسط دولت‌ها در ساختارهای تصمیم‌گیری اتخاذ می‌شود ولی از سوی دیگر باید همیشه پیوندی بین سیاستگذاری و اجرای سیاست‌ها با خواسته‌های ملت وجود داشته باشد چرا که دولت‌ها نمی‌توانند در فضای خلا تصمیم‌سازی کرده و آن را اجرا کنند.
 
این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با تاکید بر این که دولت‌ها باید در سیر تصمیم‌سازی و اجرا به بستر اجتماعی و خواسته‌های عمومی مردم توجه کنند، ادامه داد: با توجه به این که سیاست خارجی پیگیری کننده منافع ملی یک کشور است در همین چارچوب می‌بایست پیوند عمیق با ملت در مرحله تصمیم‌سازی شکل بگیرد، در مرحله اجرا نیز این موضوع حاکم است، چراکه سیاست در خلاء اجرا نمی‌شود و باید در بستر واقعی اجرایی و عملیاتی شود.
 
او افزود:‌ در همین راستا برای اتخاذ تصمیم‌گیری در عرصه‌ی سیاست خارجی باید به جامعه داخلی و هم‌چنین محیط پیرامونی و بین‌المللی توجه کرد.
 
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: اگر یک ارتباط تعریف‌دار مشخص، با برنامه و تعامل دو سویه و چند سویه بین مجموعه رسانه‌ها و دولت وجود داشته باشد، هم در مرحله تصمیم‌سازی و هم در مرحله اجرا می‌توانیم وضعیت بهتری را شکل دهیم.
 
سخنگوی وزارت خارجه گفت: در این لحظه از تاریخ ملت ایران و جهان با توجه به مجموعه تحولات و حساسیت‌هایی که وجود دارد شکل دادن به یک رابطه جدی و مفید بین رسانه‌های گروهی با وزارت خارجه به عنوان دستگاه مجری سیاست خارجی کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تحقق این موضوع از اولویت‌های جدی ما در این دوره خواهد بود.
 
جابری انصاری با بیان این که "یک دست صدا ندارد" و ما بر تعامل دو سویه بین رسانه‌ها و دستگاه سیاست خارجی تاکید داریم، ادامه داد: امیدوارم با نگاه ملی که در عمده رسانه‌های کشور وجود دارد و هم‌چنین نگاه ملی که در وزارت خارجه به عنوان نهاد مجری سیاست خارجی وجود دارد، زمینه‌های فعال‌سازی هر چه بیش‌تر رابطه دو سویه و موثر فراهم شود و بهترین نوع تعامل رقم بخورد.
 
وی با اشاره به شعار خبرگزاری دانشجویان ایران در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات، «صداقت، اعتماد و اعتبار» را سه عنصر اصلی در کار رسانه‌های گروهی خواند و گفت: شاید محوری‌ترین عنصر در بین این عناصر سه گانه صداقت است و رسانه‌های گروهی باید به این موضوع نه به عنوان شعار بلکه به عنوان برنامه عملی توجه داشته باشند و اگر در این ارتباط کم توجهی وجود داشته باشد آن‌ها از دو جهت ضرر می‌بینند؛ اول این که به مرور زمان مخاطبان خود را از دست می‌دهند. مخاطبانی که مهم‌ترین سرمایه یک رسانه هستند، از دیگر سو وقتی دولت و موسسات حاکمیتی ببینند که رسانه‌ای صداقت را در دستور کار خود قرار نمی‌دهد رابطه آن نهادهای حکومتی با رسانه اشاره شده دچار اختلال می‌شود؛ بنابراین رسانه‌ها باید صداقت را به عنوان یک برنامه و راهنمای عملی در دستور کار خود قرار دهند تا بتوانند به نقش ذاتی به نحو مناسب خود عمل کنند.
 
این دیپلمات عالی رتبه کشورمان ابراز امیدواری کرد خبرگزاری ایسنا به عنوان یکی از رسانه‌های مهم کشور بتواند حول این شعار سه گانه برنامه‌ی عملی خود را به پیش ببرد.
 
او در مورد دیپلماسی عمومی کشور در دوارن پسابرجام نیز گفت:‌ دیپلماسی عمومی طیف وسیعی از اقدامات و برنامه‌ها را شکل می‌دهد و به نحوی پیوند وثیقی با مجموعه نخبگان، موسسات موثر اجتماعی و جامعه مدنی دارد، بنابراین این نوع دیپلماسی با استفاده از مجموعه این ظرفیت‌ها باید در خدمت سیاست‌های ملی کشور باشد.
 
سخنگوی وزارت خارجه دوران پسابرجام را مرحله جدیدی از تحرک،‌ حیات و نشاط در مجموعه کشور به خصوص در زمینه سیاست خارجی عنوان کرد و گفت: امیدوارم با برنامه‌ریزی درست، دقت در اجرا و با لحاظ سیاست‌های کلان کشور و حساسیت‌های ملی موجود بتوان از مجموعه این ظرفیت هم در سطح داخلی و هم خارجی در خدمت اهداف کلان جمهوری اسلامی استفاده کنیم.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: