کد خبر: ۲۲۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
عضو هیات مدیره انجمن پسته ایران گفت: 24 هزار تن پسته در مهر و آبان امسال به خارج از کشور صادر شد.
 سید محمود ابطحی روز یکشنبه در نشست ستاد پسته شهرستان رفسنجان که در فرمانداری برگزار شد افزود: این مقدار پسته به اروپا و سایر کشورها صادر شده است.
وی گفت: 500 نفر در اقتصاد پسته ایران واسطه هستند که با ارتباطات خود و شناختی که از بازار خارج دارند سالانه بین 40 تا 50 هزار تن پسته در کشور را مدیریت و خریداری می کنند.
وی بیان کرد: این واسطه ها زمانی که قیمت پایین باشد مقاومت می کنند و محصول را براحتی به خارج نمی فروشند.
عضو هیات مدیره انجمن پسته ایران گفت: اگر می خواهید هلدینگ مالی ایجاد کنید بهتر است همین واسطه ها را تقویت کنید زیرا شانسی برای اقتصاد پسته کشور است.
وی افزود: سیستم این افراد مشخص است و تقویت واسطه ها می تواند به بازار پسته کمک کند.
وی درباره برند پسته ایران در اروپا گفت: پسته ای که از ایران به اروپا می رود نباید آلودگی داشته باشد و اکنون سه شرکت در ایران توانایی ارسال پسته سالم به اروپا را دارند.
ابطحی تصریح کرد: پسته از ایران به صورت فله و خام در بسته بندی های 50 کیلوگرمی به خارج ارسال می شود که آنجا بسته ها باز می شوند و پسته پس از تمیز شدن و بو دادن به صورت بسته بندی های کوچک در مقیاس 50، 100، 200 گرمی به دست مشتریان می رسد.
وی گفت: اگر این فرآوری در ایران صورت گیرد هم اشتغالزایی می شود هم ارزش افزوده خواهد داشت.
عضو هیات مدیره انجمن پسته ایران افزود: پسته ایران در 20 سال قبل در بسته های 70 کیلوگرمی به خارج صادر می شد که به دلیل اینکه کارگران هامبورگ توان حمل این بسته ها را نداشتند تصمیم گرفته شد بسته ها 50 کیلوگرمی باشد.
وی بیان کرد: در انبار پسته در چین امسال بین پنج تا 10 هزار تن پسته موجود است از طرفی عید چینی ها 21 بهمن ماه است و سال گذشته عید آنها پایان دی ماه بود و این یعنی که عیدشان یک ماه عقب افتاده و عجله ای برای خرید پسته از ایران ندارند.
ابطحی گفت: باید خود را نسبت به بازار تطبیق دهیم و آنچه را متقاضی درخواست کند باید عرضه کرد تا بازار صادرات رونق بگیرد.
امسال 100 هزار تن پسته تر، معادل 34 هزار تن پسته خشک از 80 هزار هکتار سطح زیر کشت این محصول در شهرستان رفسنجان برداشت شده است.
شهرستان رفسنجان از قطب های اصلی برداشت و صادرات پسته در ایران است.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: