کد خبر: ۲۲۳۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
با اعلام نتایج تغییرات اولویت‌ها (مرحله ویرایشی)، تغییر خودروی انتخابی تعدادی از مشتریان انجام نشده و با اعلام "عدم تخصیص"، همان نوبت‌های اولیه در سال ۱۴۰۳ برایشان ثبت شده است؛ در رابطه با علت این موضوع مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به ارائه توضیحاتی پرداخت.

چرا برخی متقاضیان خودرو به همان اولویت اول ۱۴۰۳ بازگشتند؟

با اعلام نتایج تغییرات اولویت‌ها (مرحله ویرایشی)، تغییر خودروی انتخابی تعدادی از مشتریان انجام نشده و با اعلام "عدم تخصیص"، همان نوبت‌های اولیه در سال ۱۴۰۳ برایشان ثبت شده است؛ در رابطه با علت این موضوع مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به ارائه توضیحاتی پرداخت.

روز گذشته (دوشنبه)، نتایج ثبت درخواست برای تغییر نوع خودرو انتخابی در مرحله اول فروش یکپارچه خودروهای داخلی با نوبت تحویل از سال ۱۴۰۳ به سال جاری، مشخص و اعلام شد.

در این بین، تعدادی از مشتریان در تماس با این ایسنا، اعلام کردند که تغییر اولویت خودرویی برایشان صورت نگرفته و درج عبارت "عدم تخصیص" در پروفایل کاربری آن‌ها، همان نوبت‌های اولیه در سال ۱۴۰۳ برایشان اعمال شده و عبارت "لغو سیستمی" درج شده است.

در رابطه با علت این موضوع، مهدی تقدسی-  مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس پالایش صورت گرفته از متقاضیانی که برای تغییر نوع خودرو و اولویت‌بندی خود اقدام کرده‌اند، برخی گزینه لغو سفارش قبلی را انتخاب کرده اما خودروی جدید انتخاب نکرده‌اند که این موضوع به‌ منزله انصراف بوده و از طرح در حقیقت انصراف داده‌اند.

وی تصریح کرد: برخی دیگر هم که به همان اولویت سال آینده بازگشته‌اند، اکثراً تنها یک اولویت انتخاب کرده‌اند (یا دو اولویت / یک یا دو خودرو انتخاب کرده‌اند)؛ در صورتی که می‌توانستند پنج اولویت از خودروهای عرضه شده، تعیین کنند؛ بنابراین برای این یک یا دو خودو، امکان تحویل در سال جاری وجود نداشته و اولویت قبلی مدنظر قرار گرفته شده تا حقوق‌ و نوبتشان از بین نرود. 

تقدسی ادامه داد: حدود ۱۰۰ هزار نفر از نوبت تحویل ۱۴۰۳ به ۱۴۰۲ منتقل شدند که بطور معمول "یک فصل" نوبت تحویلشان جلو افتاده است. همانطور که اشاره شد، بیشتر افراد تنها یک اولویت آن هم به سمت محصولات ایران‌خودرو رفته بودند، بنابراین  باز هم درخواست‌ها از ظرفیت تحویل در سال ۱۴۰۲ بالاتر بوده که در نتیجه به همان انتخاب ابتدایی خود بازگشته و همان برایشان لحاظ شده است.

مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو خاطرنشان کرد: زمانیکه بر یک - دو محصول تاکید شده بود، این امکان وجود نداشت که برای همه بتوان در سال ۱۴۰۲ تعهد ایجاد کرد؛ اما اگر چند خودرو از خودروسازان دیگر (جز ایران‌خودرو) هم انتخاب کرده بودند، با توجه به برنامه‌ریزی برای افزایش عرضه، به‌ راحتی‌می‌توانستند در سال ۱۴۰۲ خودرو تحویل بگیرند.

به گزارش ایسنا، پس از مشخص شدن نوبت (اولویت) تحویل خودروهای افراد ثبت‌نام کننده در نخستین طرح یکپارچه فروش خودروهای داخلی، نوبت تخصیص و تحویل قریب به ۵۰ محصول مختلف عرضه‌ شده در خصوص پنج محصول پرتقاضا (با تیپ‌بندی‌های مختلف) به سال ۱۴۰۳ موکول شده بود؛ این در حالی بود که ظرفیت برخی از محصولات در سال ۱۴۰۲ خالی ماند و در خصوص برخی خودروسازان دیگر، حتی ظرفیت فصل بهار ۱۴۰۲ برای تعدادی از محصولات تکمیل نشده بود.

بر این اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفت برای متقاضیانی که اولویت تحویل خودروی آن‌ها سال ۱۴۰۳ است، مهلتی در نظر بگیرد تا این متقاضیان نسبت به ویرایش درخواست خودرویی خود اقدام کنند و پنج اولویت از خودروهای کم تقاضاتر که نوبت تحویل در سال ۱۴۰۲ خواهند داشت را انتخاب کنند؛ بنابراین مشتریان با نوبت دریافت سال آینده از پنجم اردیبهشت تا ۱۰ اردیبهشت فرصت داشتند برای تغییر نوع خودروی انتخابی خود اقدام کنند.

پس از پایان این مهلت ویرایش در روز یکشنبه هفته گذشته (۱۰ اردیبهشت)، سایت سامانه بسته بود تا بر اساس اولویت تعیین شده توسط مشتریان، پالایش صورت گیرد و ترتیب (اولویت) دریافت خودرو در سال ۱۴۰۲ مشخص شود که روز گذشته (دوشنبه) نتایج بارگذاری شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار