کد خبر: ۲۲۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
موسسه مالی بین‌المللی (IIF) اعلام کرد
موسسه مالی بین‌المللی (IIF) در گزارشی اعلام کرد ایران در سال 2016 زمانی که تحریمها برداشته می‌شوند، بزرگترین رشد اقتصادی را در میان کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) خواهد داشت.

 موسسه مالی بین المللی که انجمن بانک‌های جهانی مستقر در واشنگتن است، اعلام کرد به دلیل افت قیمت نفت 15 کشور منطقه منا مجموعا سه درصد رشد در سال 2015 خواهند داشت که کمتر از نرخ متوسط 4.5 درصد در فاصله سال 2005 تا 2014 است.

بر اساس گزارش این نهاد بین المللی، کشورهای معدودی در سال 2016 رشد قوی‌تری خواهند داشت و ایران در سال آینده با نرخ رشدی که از 1.4 درصد به حدود شش درصد افزایش خواهد یافت، متمایز خواهد بود.

به گفته دکتر گاریس ایرادیان، رییس اقتصاددان موسسه مالی بین المللی در خاورمیانه و آفریقا، ایران در حال حاضر از چشم انداز برداشته شدن تحریمها که در پی امضای توافق هسته ای بوجود آمده است، سود می‌برد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ایران به عنوان دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه و شمال آفریقا پس از عربستان و بالاتر از امارات متحده عربی ظاهر شده است.

به گفته یکی دیگر از اقتصاددانان این نهاد، بیش از 700 هزار بشکه نفت ایران تا پایان سال 2015 وارد بازارهای انرژی جهانی خواهد شد.

بر پایه این گزارش، برداشته شدن تحریمهای اقتصادی علیه ایران و بازگشت متخصصان خارجی به بخش انرژی و قطعات یدکی، زمینه احیای صادرات نفت این کشور به سطح دوران پیش از تحریمها را فراهم خواهد کرد. بنابراین قیمتهای نفت پایین خواهد بود و احتمالا در سال 2016 کاهش بیشتری پیدا می‌کند.

قیمت طلای سیاه در شرایطی که نفت شیل در آمریکا توسعه پیدا کرده و انتظار برای بازگشت ایران به بازار در آینده‌ای نزدیک، از رکورد 110 دلار در هر بشکه که در ژوییه سال 2014 داشت اکنون به پایین 45 دلار کاهش پیدا کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری شینهوا، موسسه مالی بین المللی که در سال 1983 تاسیس شد، با حدود 500 عضو از 70 کشور و منطقه جهان، انجمن جهانی موسسات مالی است و اعضای آن شامل بزرگترین بانکهای بازرگانی و سرمایه گذاری جهان، شرکتهای بیمه و شرکتهای مدیریت سرمایه‌گذاری هستند.

منبع:ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر: