کد خبر: ۲۲۴۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
دریافت وام یک چالش بزرگ برای مردم است چرا که هر بانکی برای پرداخت تسهیلات شرایط خاص خودش را دارد اما ظاهرا کارمندان بانک ها از این قانون مستثنی هستند.

گرفتن وام بانکی معضلی تبعیض آمیز

مهر نوشت: مدت‌ها است که دریافت وام یک چالش برای متقاضیان است چرا که بانک‌ها به دلایل مختلف از اعطای وام به مردم سرباز می‌زنند اما در همین حین وام برای کارمندان بانک‌ها به راحتی تعلق می‌گیرد.

عدم نظارت مؤثر بر پرداخت وام

کارکنان بانک‌ها در شرایطی که دریافت وام برای اقشار دیگر بسیار مشکل است، توانسته‌اند به تسهیلات بانکی دسترسی داشته باشند؛ وقتی با برخی از کارمندان بانک‌ها صحبت می‌کنیم از سختی و حقوق پایین این شغل گله کرده و اعتقاد دارند که این وام‌ها حق آنهاست.

اما این وام‌ها چه به حق باشند و چه نه، حاصل فقدان نظارت از سوی نهاد ناظر بر شبکه بانکی یعنی بانک مرکزی است. زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهند که بخش بزرگی از وام بانک‌ها به کارکنان خود از منابع قرض‏‌الحسنه بانک‌ها پرداخت می‌شود.

با این حال، سپرده‌های قرض‌الحسنه، جزو منابع ارزان‌قیمت به حساب می‌آیند که بانک‌ها مکلفند از آنها در مصارفی مثل تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، اشتغال و فرزندآوری استفاده کنند. با این حال به نظر می‌رسد که این وام‌ها سر از جیب خودی‌ها در می‌آورند و نظارتی بر این موضوع وجود ندارد.

مبارزه جدی بانک مرکزی با تخلفات اعطای تسهیلات بانک‌ها به کارمندان خود

اعطای وام بانک‌ها به کارکنان خود موضوعی که به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی خاندوزی، یک تخلف است و بانک مرکزی باید به آن ورود کند.

خاندوزی در ادامه بیان کرد: اعطای تسهیلات بانک‌ها به کارکنان حتماً یکی از تخلفاتی است که بانک مرکزی به جدیت باید با آن مبارزه کند موضوعی که موجب شده سرمایه اجتماعی و اعتماد برخی از گروه‌های مردمی هم از بین برود.

تسهیلات وام به کارمندان بانکی عین بی عدالتی

مهدی پازوکی، استاد دانشگاه درخصوص اعطای وام به کارمندان بانک‌ها گفت: این کار اشتباهی است که تبعیض به این آشکاری صورت می‌گیرد و دولت باید به این موضوع رسیدگی کند این کار همانند این است که به استاد دانشگاه‌ها گفته شده است که فرزندانشان در صورتی که دانشگاه‌های دور مانند سیستان و بلوچستان قبول شده اند می‌توانند انتقالی دریافت کنند و در شهر خودشان درس بخوانند این که به کارمندان بانک وام داده شود حکایت این تبعیض است.

وی در ادامه افزود: درست است که باید به کارمندان بانک تسهیلات ویژه داد تا دچار انحراف نشوند اما نه اینکه وام با شرایط خاص داده شود این کار خود فساد است که باید از ریشه درست شود و اقتصاد ایران نیاز دارد که به سلامت اقتصادی بازگردد.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: اگر قرار است که وامی پرداخت شود باید به همه متقاضیان داده شود نه تنها کارمندان بانک‌ها این عین بی عدالتی است که مردم برای وام تلاش کنند به هیچ برسند.

بررسی‌های خبرنگار مهر درخصوص اعطای وام به کارمندان نشان می‌دهد این موضوع صحت داشته است و برخی از کارمندان بانک‌های خصوصی و دولتی مبالغ بالایی تسهیلات دریافت کرده اند در صورتی که مردم برای دریافت تسهیلات باید هفت خان رستم را طی کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: