کد خبر: ۲۲۴۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶
تلاش های بنیاد ملی نخبگان در بازنگری اساسی در شیوه نامه و طرح‌های حمایتی برای خانه‌دار کردن جامعه نخبه با امضای تفاهم نامه با دانشگاه‌ها و تهیه زمین رایگان از محل مراکز دانشگاهی، رویای خانه دار شدن این قشر ارزشمند جامعه را به امید مبدل کرد.

نخبگان همچنان در انتظار تحقق وعده خانه دار شدن!

ایرنا در گزارشی نوشت: یکی از مشکلات و دغدغه های اصلی و اساسی امروز جامعه نخبگان کشور که به تازگی از دانشگاه ها فارغ التحصیل شده اند، همچون سایر اقشار فاقد مسکن جامعه، تهیه یک سرپناه مناسب برای زندگی است، چراکه افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن در کلان شهرها و به تبع آن افزایش اجاره بها، بسیاری از آنها را دچار مشکل کرده است.

هرچند در طول سالیان گذشته با پیگیری های بنیاد ملی نخبگان معاونت علمی، فناوری واقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اقدامات مناسبی در جهت رفع مشکل مسکن نخبگان انجام شده و شورای پول و اعتبار نیز سالانه تسهیلات مختلفی از جمله وام خرید یا ساخت مسکن برای خانه دار شدن این قشر ارزشمند جامعه تصویب کرده است، اما به نظر می رسد به دلیل تورم فزاینده قیمت زمین در کلان شهرها و به دنبال آن افزایش شدید قیمت مصالح ساختمانی و در کل افزایش بهای مسکن و البته درآمد پایین جامعه نخبگان، این تسهیلات حمایتی از کارایی مناسبنیاد ملی نبی برخوردار نبوده است.

تا آنجا که این شرایط بنیاد ملی نخبگان را وا داشته تا یک بازنگری اساسی در شیوه نامه و طرح های حمایتی خود برای خانه دار کردن جامعه نخبه و استعدادهای برتر کشور داشته باشد و آن هم امضای تفاهم نامه با دانشگاه های کشور و تهیه زمین رایگان از محل مراکز دانشگاهی برای نخبگان است. طرحی که به واسطه آن قیمت زمین به عنوان یکی از فاکتورهای اساسی جهش قیمت مسکن برای نخبگان حذف می شود.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین اقدامات و پیگیری های این بنیاد برای خانه دار کردن جامعه نخبه کشور با تاکید براینکه در این حوزه اقدامات زیرساختی مناسبی انجام شده است، گفت: مشکل اصلی در تامین مسکن در شهرهای بزرگ و مهم کشور قیمت زمین است، بنابراین در این راستا با پیگیری و مذاکرات انجام شده با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین روسای دانشگاه های کشور به یک توافق خوب دست یافتیم.

ناصرباقری مقدم در توضیح بیشتر این طرح به زمین های مناسبی که دانشگاه های کشور در اختیار دارند، اشاره کرد و افزود: بر اساس توافق های انجام شده این مراکز علمی بخشی از این زمین ها را برای ساخت مسکن نخبگان در اختیار بنیاد ملی نخبگان قرار می دهند.

وی اضافه کرد: با این کار دیگر قیمت زمین به عنوان یک شاخص مهم و تاثیرگذار در بهای مسکن، از قیمت کل مسکن حذف و برای احداث مسکن نخبگان تنها هزینه ساخت مسکن محاسبه می شود.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اذعان کرد: با افزایش جهشی قیمت مسکن در کشور و حقوق های پایینی که درشرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها به نخبگان پرداخت می شود، به طور حتم سایر طرح های حمایتی از جمله ارائه تسهیلات برای خانه دار شدن جامعه نخبگان کفایت نمی کرد.

باقری مقدم با تاکید براینکه طرح فعلی بنیاد ملی نخبگان برای خانه دار کردن استعدادهای برتر کشور بسیار مناسب است، در خصوص اینکه نحوه واگذاری این واحدهای مسکونی احداث شده در دانشگاه ها به نخبگان به چه شکلی است، تصریح کرد: قرار است به نسبت مساوی یا نسبت های مختلف تعدادی از این واحدها در اختیار اساتید جوان نخبه دانشگاهی و تعدادی نیز در اختیار شرکت های دانش بنیانی که دانشگاه مربوطه در اطراف خود ایجاد کرده قرار گیرد.

باقری مقدم در توضیح بیشتر اظهار داشت: بر اساس طرح فعلی و برای رفع مشکل مسکن جامعه نخبگان و استعدادهای برترو جلوگیری از مهاجرت آنها و افزایش هرچه بیشتر امید این جامعه ارزشمند، بخشی از اعضای هیات علمی جوان فاقد مسکن که از امتیازات بالای نخبگی برخوردار باشند از این واحدهای مسکونی بهره مند می شوند.

وی همچنین گفت: از سوی دیگر بنیاد ملی نخبگان با احداث این واحدهای مسکونی و واگذاری بخشی از این واحدها به شرکت های دانش بنیان و فناور به دانشگاه های کشور کمک می کند که هرچه بیشتر زیست بوم و اکوسیستم نوآوری خود را تحکیم بخشیده و پایدار کنند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در پاسخ به این سوال که در شهر تهران کدام دانشگاه ها برای خانه دار کردن نخبگان پای کار آمده اند و در این خصوص با بنیاد تفاهم نامه امضا کرده اند، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه شهید بهشتی را از آن جمله نام برد و افزود: در حال حاضر برای ساخت سه هزار واحد تفاهم نامه امضا کرده ایم و امیدواریم این عدد را در سال ۱۴۰۲ به پنج هزار واحد مسکونی برسانیم.

باقری مقدم یادآور شد: البته آیت الله رئیسی رییس جمهور نیز برای خانه دار شدن جامعه نخبه کشور و افزایش هرچه بیشتر امید این قشر ارزشمند جامعه دستور مساعدی صادر کرده و قرار شده است از منابع معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری نیز برای ساخت مسکن نخبگان استفاده شود و بخشی از منابع ساخت مسکن را نیز خود نخبگان با دریافت وام مشارکت در ساخت تامین کنند.

وی ضمن اظهار امیداوری از زمین خوردن کلنگ احداث واحدهای مسکونی برای نخبگان در سال جاری، در عین حال افزود: البته ساخت این واحدهای مسکونی طبعتا حدود دو سال طول می کشد.

آیا واحدهای مسکونی احداث شده به نام نخبگان می شود؟

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به این سوال که آیا واحدهای احداث شده در فضای دانشگاه ها به نام نخبگان می شود یا اینکه به صورت اجاره سازمانی یا اجاره به شرط تملیک در اختیار آنها قرار می گیرد، گفت: چندین سناریو برای این مساله در نظر گرفته ایم ، ممکن است این واحدهای مسکونی در قالب یک طرح ۱۵ ساله در اختیار نخبگان قرار گیرد یا اجاره به شرط تملیک باشد و نخبگان به تدریچ بهای این واحد ها را پرداخت کنند و در بلند مدت صاحب این واحدها شوند.

باقری مقدم ادامه داد: به دلیل اینکه زمین این واحدها متعلق به دولت است دو مدل توسط بنیاد ملی نخبگان در حال پیگیری است، نخست آنکه اعیان و ساختمان این واحدها در قالب اجاره به شرط تملیک در اختیار نخبگان قرار گیرد و دوم واگذاری ۱۵ ساله این واحدها به اساتید جوان نخبه و شرکت های دانش بنیان است که بعد از گذشت این مدت، واحدها به نفرات بعدی واگذار شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: