آقای جلیل سالاری گفت: شدت مصرف انرژی در کشور چهار برابر میانگین جهانی است، به دلیل وجود صنایع انرژی بر در کشور، مصرف انرژی توسط صنایع بیش از ۳۵ درصد متوسط جهانی است.
او افزود: در حوزه حمل و نقل از سال ۸۶ که ساماندهی مصرف سوخت انجام شد، کل ناوگان سبک ۹.۷ میلیون دستگاه خودرو بود. با توجه به اینکه سالیانه یک میلیون خودرو اضافه شده، اکنون ۲۳ میلیون خودرو در کشور وجود دارد.
مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراوردههای نفتی با اشاره به اینکه ۲۲ درصد خودروهای سبک کشور سن بالای ۲۰ سال دارند، گفت: پارسال ۴.۹ میلیون کارت سوخت در کشور تولید شد که از این میزان ۱.۱ میلیون کارت سوخت برای خودروهای نوشماره بود، اما از تبصره ۱۳ برای اسقاط خودروهای فرسوده غفلت شد.
او ادامهداد: سالیانه ۱.۱ میلیون خودرو به کشور اضافه میشود، اما این خودروها بهطور متوسط به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش بیش از ۱۰ لیتر بنزین مصرف میکنند.
معاون وزیر نفت به مصرف بالای ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در روز اشاره کرد و افزود: با ۲۰ درصد کاهش مصرف، ۲۰ میلیون لیتر بنزین صرفه جویی میشود.
او با بیان اینکه روند مصرف بنزین شتابان است، گفت: فقط در سال ۹۹ رشد مصرف بنزین منفی شد که آن هم به دلیل کرونا بود. وی با اشاره به اینکه اکنون مصرف روزانه ۱۱۲ میلیون لیتری بنزین را تجربه میکنیم، گفت: با توجه به قیمت پایین انواع سوخت در کشور و با احتساب هزینه انتقال و توزیع، اکنون قیمت تمام شده از قیمت عرضه بیشتر است.
سالاری با بیان اینکه با توجه به تفاوت قیمت با کشورهای همسایه و اختلاف ۲۵ تا ۳۰ هزار تومانی قیمت، قاچاق جذاب است، ادامه داد: باید با سیاستهای غیر قیمتی و با استفاده از فناوریهای جدید جلوی قاچاق را گرفت.
او تاکید کرد: در خودروهای سنگین یک میلیون ناوگان دیزلی در کشور موجود است که سن ۶۸ درصد آنها بیش از ۲۰ سال است؛ این در حالی است که استانداردهای جهانی هشت تا ۱۰ سال است و فرسودگی مصرف سوخت را افزایش میدهد.
او مصرف گازوییل در بخش حمل و نقل را ۶۰ میلیون لیتر عنوان و خاطرنشانکرد: اگر مدیریت مصرف انجام شود، بین هفت تا ۱۲ میلیون لیتر صرفه جویی اتفاق میافتد.
معاون وزیر نفت تاکید کرد: باید استانداردهای مصرف سوخت در بخش حمل و نقل را ارتقا داد و با این اقدام تا ۱۶ میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف اتفاق میافتد.
او می گوید: در مصارف نیروگاهی وقتی ناترازی اتفاق میافتد توجه به مصرف سوخت مایع است که از ۱۱ میلیارد لیتر به ۱۸ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاهها رسیده است. با افزایش یک درصد بازده نیروگاهها عدد بزرگی ایجاد میشود، بهطوری که با هر یک درصد افزایش بازده نیروگاهی ۸ میلیون بشکه صرفه جویی در مصرف نفت خام اتفاق میافتد.
او از رشد ۱۰ درصدی مصرف سوخت مایع در بخش نیروگاهی خبر داد و گفت: اگر در سالهای آینده به بهینه سازی توجه نشود این رشد تداوم خواهد داشت.
او گفت: معادل۱۹۰ میلیون لیتر سوخت نیروگاهها از گاز بوده و از بقیه سوخت مایع تامین میشود. سالاری با بیان اینکه در ایجاد تنوع در سبد سوخت، یکی از موارد سی ان جی است، تاکید کرد: در زمستان ۱۰ تا ۱۲ درصد مصرف سی ان جی به دلیل ناترازی گاز کم و این کاهش مصرف از طریق بنزین جایگزین شد.
او با بیان اینکه برای آنکه بتوانیم تثبیت قیمت ایجاد کرده و مدیریت مصرف داشته باشیم، ساماندهی کارتهای سوخت را در دستور کار قرار دادیم، افزود: فعلا ناترازی بنزین نداریم و در برخی فصول که مصرف افزایش پیدا میکند از مسیر سوآپ ناهمنام فرآورده استفاده میکنیم.