کد خبر: ۲۲۴۲۰۹
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱
با شروع به کار رسمی بانک VTB روسیه در ایران تاثیر بزرگی در بهبود مبادلات ارزی داشته و یک حرکت مثبت و امیدوارکننده برای فعالان اقتصادی و بازرگانان است.

چشم انداز بهبود مبادلات ارزی با راه‌اندازی بانک VTB

به گزارش تجارت آنلاین، بانک VTB به عنوان دومین بانک بزرگ روسیه در حال افتتاح دفتر نمایندگی در تهران است و شعب دو بانک ایرانی در روسیه نیز افتتاح می‌شود.

به گفته معاون بین‌الملل بانک مرکزی، تأسیس دفتر نمایندگی یک بانک روسی در ایران شروع خوبی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور تلقی می‌شود.

محسن کریمی در این خصوص تاکید کرد: به این دو بانک توصیه کردیم اقدام مشابهی را در روسیه انجام دهند و نسبت به تأسیس دفتر نمایندگی و سپس ایجاد شعبه برای شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تجاری و اقتصادی در کشور روسیه اقدام کنند.

بر اساس این گزارش بانک روسیه که در سال گذشته از ایجاد زیرساخت‌های لازم برای همکاری با بانک‌ها و موسسات ایرانی خبر داده بود به تازگی دفتر نمایندگی خود را در ایران دایر کرده است تا از این طریق، مبادلات بانکی ایران و سایر کشورها، باسرعت بیشتر و صرف هزینه کمتر، انجام شود.

به گفته کارشناسان با شروع به کار رسمی بانک VTB روسیه در ایران، شرایط برای دسترسی کم‌هزینه و ایمن فعالان اقتصادی ایران به سیستم بانکی کشورهایی از اروپا، آفریقا و آسیا فراهم می‌شود و زمینه تامین بخش عمده نیاز کالای اساسی از طریق روسیه‌ ایجاد خواهد شد.

حضور مستقیم این بانک در ایران به انتقال بخشی از درآمدهای ارزی ایران از شبکه تراستی به شبکه بانکی و شفافیت تجارت‌، کمک می‌کند.

هرچند این اولین باراست که یک بانک بزرگ روسی دفتر نمایندگی خود را به صورت رسمی در ایران بازگشایی می‌کند، اما به گفته مسئولان اقتصادی کشور، زمینه‌های مراودات بانکی با برخی از بانک‌های بزرگ کشورهای حاشیه خلیج فارس‌، چین و اروپا در گذشته ایجاد شده و افزایش مبادلات شفاف و کم هزینه از طریق این بانک ها امکان پذیر است.

همچنین به گفته مدیران برخی بانک‌های خصوصی ایرانی، با توجه به توافقات صورت گرفته‌، ظرفیت انجام مبادلات ارزی بانک‌های ایرانی و بین‌المللی به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت و بانک‌ها و موسسات ایرانی از این پس می‌توانند با بهره‌گیری از مسیرهای جدید ایجاد شده‌، هزینه و زمان مبادلات ارزی را کاهش دهند.

بر این اساس، رونمایی رسمی از دفتر نمایندگی دومین بانک بزرگ روسی که به عنوان یکی از شرکت‌های مجموعه گروه مالی VTB  شناخته می‌شود، مدت زمان مبادلات بانکی شرکت‌های ایرانی را به کمتر از 24 ساعت کاهش می‌دهد و درقدم اول شرایط را برای دسترسی کم هزینه و ایمن فعالان اقتصادی ایران به سیستم بانکی کشورهایی از اروپا، آفریقا و آسیا فراهم می‌سازد.

همچنین توجه به فعالیت گسترده شرکت‌های تابعه گروه مالی VTB در کشورهای آمریکای جنوبی‌، زمینه تنوع بخشی به مسیرهای مبادلاتی ایران با کشورهای هدف صادراتی در این قاره نیز ایجاد خواهد شد. 

نیاز به حضور بانک‌های خارجی داریم

مهدی پورقاضی، عضو اتاق بازرگانی ایراندر این خصوص می گوید: وجود بانک دوم، مثل بانک VTB روسیه می‌تواند یک فضای رقابتی را در موضوع بانکداری ایران با روسیه ایجاد کند. پیش از این مبادلات ارزی با روسیه از طریق میز بیزنس بانک انجام می‌شد، معتقدم فعالیت دومین بانک بزرگ روسیه، می‌تواند در سرعت و هزینه مبادلات ارزی بسیار مثبت و تاثیرگذارتر باشد.

این فعال اقتصادی به نقش کاهش هزینه‌های انتقال پول بین بانک‌های ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: فعالان اقتصادی و صادرکنندگان همواره به دنبال سرعت، ارزانی و سهولت انتقال پول هستند و مطمئنا بانک VTB می‌تواند این عوامل را برای تجار و بازرگانان فراهم آورد.

پورقاضی با تاکید بر استفاده از امکانات بانک VTB برای مبادلات ارزی، تصریح کرد: هنوز فعالیت این بانک آغاز نشده، ولی با شروع به کار آن، می‌توان نسبت به ایجاد همکاری و توسعه آن اقدام کرد. امیدوارم این کار بزرگ و مثبت بانک مرکزی بیش از پیش تقویت شود.

عضو اتاق بازرگانی ایران به بحث دلارزدایی در روند راه‌اندازی بانک‌های خارجی کشور‌های هدف صادراتی در کشورمان اشاره و خاطرنشان کرد: حرکت و استفاده بیشتر از سایر ارز‌ها یک فرایند بلندمدت است. فعالان اقتصادی از سیاست‌گذاران می‌خواهند تا با سیاست‌های جدید، مبادلات ارزی ساده‌تر، ارزان‌تر و سریع‌تر انجام شود. راه‌اندازی نمایندگی دومین بانک بزرگ روسی در ایران را بسیار مطلوب ارزیابی می‌کنم و امیدوارم همچنان شاهد حضور بانک‌های خارجی در ایران باشیم.

گفتنی است

این بانک به تازگی فعالیت‌های خود را در کشورهای چین‌، آفریقای جنوبی‌، ونزوئلا و کشورهای عضو اتحادیه عرب گسترش داده است که با توجه به ایجاد سرویس خدمات دهنده به بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی‌، امکان دسترسی ایران به شبکه بانکی این کشورها تسهیل شده است.

در اروپا نیز موسسات زیرمجموعه این بانک روسی در کشورهای بلاروس‌، قزاقستان‌، آذربایجان‌، گرجستان و سوئد مشغول به فعالیت هستند.

با شروع به کار رسمی بانک وی تی بی‌، ضمن تسهیل سرمایه‌گذاری شرکت‌های روسی در صنعت نفت و زیرساخت‌های ریلی ایران، زمینه تامین بخش عمده نیاز کالای اساسی کشور از طریق روسیه‌ ایجاد می‌شود، موضوعی که می‌تواند تقاضای ارزی برای واردات کالای اساسی را کاهش دهد و بخش قابل توجهی از منابع ارزی ایران را برای تامین نیاز سایر بخش‌های تولیدی و خدماتی آزاد کند.

پیش بینی می‌شود کاهش فشار تقاضا بر منابع ارزی در ماه‌های آینده با افزایش عرضه ارز در بازارهای داخلی همراه شود و این موضوع کاهش بیشتر نرخ انواع ارز در سال جاری را به دنبال داشته باشد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: