کد خبر: ۲۲۴۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
بازارهای مالی امروز صعودی بودند. دلار، طلا و سکه، خرداد را افزایشی آغاز کردند. به نظر می‌رسد برخی سیگنال‌های سیاسی از جمله تنش‌های ایران و افغانستان و احتمال اعمال تحریم‌های جدید علیه کشور از سوی اروپا، قیمت‌ها در بازارهای داخلی را تحت تاثیر فرار داده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، روند صعودی امروز در بازار دلار، قیمت طلا و سکه را افزایشی کرد. قیمت دلار امروز در بازار آزاد به 52300 تومان هم رسید. هر چند این روزها اخباری از آغاز مذاکرات برجامی به گوش می‌رسد، اما ظاهرا بازار چندان این موضوع را جدی نگرفته است. در مقابل، تنش‌های میان ایران و افغانستان تحت تسلط طالبان، از یک سود و اخباری که اتحادیه اروپا مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید علیه حکومت منتشر شده است، دلار و به دنبال آن طلا و سکه را افزایشی کرده است.

هر چند تنش‌های میان ایران و افغانستان فعلا فرو کش کرده است. در نتیجه برخی انتظار دارند، روند صعودی در بازارها ادامه‌دار نباشد. بر اساس این دیدگاه، این روزها قیمت دلار هرات هم در حال افزایش است و امروز به ۵۲ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است. این افزایش قیمت هم می‌تواند مسیر حرکت دلار ظرف روزهای آینده را مشخص کند. اما در مجموع می‌توان گفت فعلا رویداد سیاسی و اقتصادی خاصی رخ نداده که بتواند بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد. چون اخبار مذاکرات هسته ای مدت‌هاست که بر بازار ارز تاثیر خاصی ندارد. ماجرای تنش میان ایران و طالبان می‌تواند بر بازار اثر بگذارد که این ماجرا هم فعلا مسکوت مانده است.

روند صعودی در بازار طلا و سکه

با وجود این، منابع مختلف امروز قیمت‌ها در بازار فلز زرد را افزایشی اعلام کردند. بنا بر اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران، طلا، با 24 هزار و 655 تومان افزایش، به قیمت دو میلیون و ۵۹۰ هزار و 400 تومان داد و ستد می‌شود.

همچنین، قیمت سکه طرح جدید، نیز با یک میلیون و 261 هزار و 398 تومان افزایش، به 32 میلیون و 600 هزار تومان رسیده است.

سکه طرح قدیم نیز، به قیمت 28 میلیون تومان معامله می‌شود که 530 هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته را نشان می‌دهد.

روند کاهشی قیمت اونس

این در حالی است که امروز قیمت جهانی طلا، کاهشی بوده و ارزش هر اونس آن به 1,980 دلار رسیده است.

طلا در هفته گذشته به زیر سطح کلیدی دو هزار دلار رسید به طوری که با کاهش ۶۰ دلاری ابتدا تا حوالی ۱۹۵۰ دلار افت کرد و سپس در نزدیکی ۱۹۸۰ دلار هفته معاملاتی را به پایان رساند. بخش قابل توجهی از این افت به دلیل افزایش ارزش دلار آمریکا و افزایش بازده اوراق قرضه دولتی بود.

ابراهیم حاجی‌احمدی، تحلیلگر بازارهای مالی، سرمایه‌گذاران بایستی به این موضوع توجه داشته باشند که همچنان رویکرد فدرال رزرو به صورت داده محور در جریان است. به عبارتی شواهد تسریع تورم می‌تواند برای طلا در کوتاه مدت یک محرک منفی باشد، زیرا احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر داده‌های نامطلوب برای اقتصاد ایالات متحده می‌تواند خبر خوبی برای طلا در هفته آینده باشد.

وی افزود: موضوع دیگری که سرمایه‌گذاران بایستی به آن توجه نمایند موضوع سقف بدهی تا رسیدن به توافق احتمالی است. برخلاف امیدها به توافق که اخیرا افزایش یافته ظاهرا مذاکرات جاری بر سر سقف بدهی با موانعی روبرو شده است و تا کنون هیچ لایحه‌ای به رای گیری گذاشته نشده است. از این رو فقدان توافق و افزایش ریسک نکول در ایالات متحده می‌تواند مقدمات نوسانات مثبت انس جهانی طلا را در کوتاه مدت فراهم نماید و حتی طلا در هفته پیش رو با گپ مثبت بازگشایی شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، در ایران بیش از اونس، قیمت دلار بر بازار طلا و سکه اثر می‌گذارد.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارهای تجارت‌نیوز بخوانید.

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار