کد خبر: ۲۲۴۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۵
هواپیمای حامل دیپلمات ایرانی، امروز وارد فرودگاه امام خمینی(ره) تهران شد.

ورود اسدالله اسدی به تهران بعد از 5 سال + فیلم

اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی شاغل در وین که پیش از این به اتهام واهی برنامه‌ریزی جهت حمله به گردهمایی گروهک منافقین در آلمان بازداشت و به بلژیک منتقل شده بود پس از توافق ایران و بلژیک با وساطت عمان، امروز آزاد و دقایقی پیش با استقبال علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت و کاظم غریب‌آبادی دبیر ستاد حقوق بشر وارد تهران شد .

وزارت خارجه عمان امروز (جمعه) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که عمان موفق به میانجیگری بین بلژیک و ایران برای حل مسئله شهروندان زندانی شد؛ افرادی که از سوی تهران و بروکسل آزاد شدند، امروز به مسقط منتقل خواهند شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری عمان، میانجیگری عمان در پاسخ به درخواست دولت‌های ایران و بلژیک برای کمک به حل و فصل مسئله اتباع دو کشور بوده که تلاش‌های عمان منجر به توافق دو طرف برای آزادی متقابل شد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان نیز  در توییتی نوشت: آقای اسدالله اسدی، دیپلمات بی‌گناه کشورمان که بر خلاف حقوق بین‌الملل و به‌طور غیرقانونی بیش از  پنج سال در آلمان و بلژیک بازداشت بود، هم‌اکنون در راه بازگشت به وطن است و به‌ زودی وارد ایران عزیزمان خواهد شد. از تلاش‌های مثبت سلطنت عمان در این مسیر تشکر می‌کنم.

در همین حال دبیر ستاد حقوق بشر ایران گفت: حکم بازداشت آقای اسدی توسط بلژیک و دستگیری ایشان در آلمان و لغو مصونیت دیپلماتیک ایشان توسط دولت اتریش، خلاف اصول و قوانین بین المللی بود.

کاظم غریب آبادی که برای استقبال از اسدالله اسدی در فرودگاه حضور داشت، اظهار کرد: بعد از تلاش بسیار گسترده دستگاه های ذی ربط وزارت خارجه، قوه قضاییه و سایر دستگاه ها شاهد حضور و آزادی آقای اسدی هستیم و به خانواده ایشان و مردم عزیز ایران تبریک می گویم.

وی ادامه داد: خانواده و خودشان در این سال‌ها بسیار اذیت شدند. حقوق ایشان مطابق با حقوق بین الملل بسیار نقض شده است. ایشان دیپلمات ایران در سفارت مان در اتریش بودند و طبق حقوق بین الملل و کنواسیون ۱۹۶۱ نمی توان دیپلمات ها را بازداشت کنیم، حتی اگر در کشور ثالث باشند یا در حال بازگشت به محل ماموریت شان یا به کشور خودشان؛ و ایشان دقیقا همین وضعیت را داشت.

وی گفت: حکم بازداشت ایشان توسط بلژیک و دستگیری ایشان در آلمان و لغو مصونیت دیپلماتیک ایشان توسط دولت اتریش خلاف اصول و قوانین بین المللی است.

غریب آبادی اظهار کرد: ایشان پنج سال بسیار سختی و رنج کشید و همچنین خانواده ایشان؛ اما الان خوشحالیم که بعد از این مدت شاهد آزادی ایشان هستیم و امیدواریم زندانیان ایرانی دیگر هم با تلاش دستگاه های ذی ربط آزاد شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار