کد خبر: ۲۲۴۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۶
گردو جزء آن دسته از میوه‌هایی محسوب می‌شود که برای باغدارها سودآور است. دلیل این امر نیز پربار بودن محصول و سازگاری آن با شرایط اقلیمی متفاوت است. البته نباید تهیه نهال گردو از یک جای مطمئن را نادیده گرفت. در نهالستان‌های معتبری مانند پالیز نهال، محصولات زیر نظر کارشناسان باتجربه پرورش داده‌شده‌اند و به همین دلیل می‌توان از باردهی باکیفیت آن‌ها اطمینان داشت.

گردو جزء آن دسته از میوه‌هایی محسوب می‌شود که برای باغدارها سودآور است. دلیل این امر نیز پربار بودن محصول و سازگاری آن با شرایط اقلیمی متفاوت است. البته نباید تهیه نهال گردو از یک جای مطمئن را نادیده گرفت. در نهالستان‌های معتبری مانند پالیز نهال، محصولات زیر نظر کارشناسان باتجربه پرورش داده‌شده‌اند و به همین دلیل می‌توان از باردهی باکیفیت آن‌ها اطمینان داشت.

آیا کاشت و پرورش نهال گردو کار دشواری است؟

نهال گردو را در چه خاکی بکاریم؟

برای کاشت گردو، خاک عمیق و دارای زهکشی با مقدار زیادی کمپوست مخلوط شده در آن، مناسب است. درختان گردوخاک غرقابی را تحمل نمی‌کنند و در چنین شرایطی، ریشه‌هایشان دچار پوسیدگی می‌شوند. از کاشت گردو در خاک رس سنگین خودداری کنید، مگر اینکه خاک اصلاح شده باشد. به‌منظور بهبود خاک‌های سنگین جهت زهکشی، راهکارهایی همچون ترکیب با مواد آلی و گچ یا تپه کردن خاک توصیه می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره کاشت و همچنین استعلام قیمت نهال گردو و خرید نهال گردو می‌توانید از طریق لینک زیر به وب‌سایت نهالستان پالیز مراجعه کنید:

https://paliznahal.ir/product/gerdo/

آیا می‌دانید چه زمانی باید گردو بکاریم؟

به‌طورمعمول، اواخر پاییز یا اوایل بهار بهترین زمان برای پیوند بیشتر گیاهان خفته است. چنانچه در گرمای تابستان پیوند انجام دهید، باید در آبیاری آن کوشا باشید و در چند هفته اول پس از کاشت، سایه بیشتری برای گیاه خود ایجاد کنید.

سوراخی به‌اندازه 2-3 برابر عرض توپ ریشه حفر کنید. سوراخ باید به گیاه اجازه دهد در همان سطحی که قبلاً در خاک بود، بنشیند. ضمن پر کردن سوراخ با خاک، اطمینان حاصل کنید که تاج گیاه، محل رسیدن ریشه‌ها و ساقه به هم، یکسان با سطح خاک باشد.

در اوایل صبح یا عصر یا در یک روز ابری، نهال گردو را بکارید. کاشت در هنگام آفتاب داغ و یا وزش باد اصلا مناسب نیست.

گرده‌افشانی

گردو خودبارور است و نیازی به گرده‌افشانی ندارد. بااین‌حال وجود یک شریک گرده‌افشانی، اندازه و کیفیت برداشت را افزایش می‌دهد. به یاد داشته باشید که گرده‌افشانی گردو به کمک باد انجام می‌شود.

مکان کاشت درخت گردو

درختان گردو باید در جایی کاشته شوند که حداقل 8 ساعت در اوایل تابستان (اواخر خرداد تا اوایل مرداد) نور مستقیم خورشید را دریافت کنند. قرار گرفتن کافی در معرض آفتاب باعث رشد جوانه‌های جدید برای فصل رشد بعدی می‌شود. رسیدن میوه و توسعه طعم نیز با تولید کربوهیدرات تحریک‌شده توسط خورشید و همچنین گرمای آن انجام می‌شود.

گردو تا زمانی که به‌خوبی زهکشی شده باشد و pH خاک آن در حدود 6.3 تا 6.8 باشد، خاک‌های مختلف را تحمل می‌کند. با مخلوط کردن 2 تا 5 سانتی‌متر از مواد آلی گیاهی (کودهای دامی برای باغات گیاهی)، زغال‌سنگ نارس یا نارگیل در منطقه‌ای به‌اندازه 1/2 تا 2 برابر قطر سوراخ کاشت موردنیاز، خاک خود را درجایی که می‌خواهید کاشت کنید، تقویت کنید. علاوه بر این، تا عمق 30 سانتی‌متر یک‌لایه مالچ عمیق 5 تا 10 سانتی‌متری از کاه، برگ یا تراشه چوب، پس از کاشت به بهبود خاک کمک خواهد کرد.

فضای لازم برای کاشت نهال گردو

هنگام انتخاب محل کاشت، هم برای بالای درخت و هم برای ریشه‌های آن فضای کافی در نظر بگیرید. به توضیحاتی که درباره هرگونه نهال در پالیز نهال داده‌شده است، توجه کنید. فراموش نکنید که اندازه‌های اعلام شده مربوط به درختان هرس شده هستند. اگر در حال کاشت یک باغ هستید، حتماً فضای کافی بین ردیف‌ها برای حمل‌ونقل مواد به داخل و خارج را در نظر بگیرید.

چنانچه قصد کاشت گردو در باغ خود دارید، می‌توانید از طریق  پالیز نهال قیمت نهال گردو را استعلام بگیرید.

آبیاری نهال گردو

آبیاری، مهم‌ترین و اغلب دشوارترین بخش برای رشد موفق گیاهان است. عوامل زیادی ازجمله رطوبت، دما، نوع خاک، باد و مقدار آفتاب مستقیم وجود دارند که بر میزان و تعداد دفعات آبیاری تأثیر می‌گذارند.

یک قانون کلی برای گیاهان در زمین این است که باید از دریافت 2.5 سانتیمتر آب در هفته از ناحیه ریشه اطمینان حاصل شود. سوراخ کاشت معمولی با قطر یک متر، به 5/7 تا 10 گالن آب در هفته نیاز دارد که از طریق بارندگی یا توسط باغبان تامین می‌شود.

اگر خاک سریع زهکشی می‌کند، هفته‌ای یک‌بار یا هفته‌ای دو بار از این آب استفاده کنید. هرروز به درخت آب ندهید، زیرا باعث ایجاد سطح مرطوب و خشکی ناحیه ریشه می‌شود. برای اکثر گیاهان در حال رشد، خاک باید مرطوب باشد، اما تا عمق حدود 30 سانتی‌متری خیس نباشد.

تغذیه درخت گردو

خاک اطراف درخت را با مواد آلی پوسیده خوب در بهار همراه با یک کود آلی متعادل بپوشانید. یک‌لایه 3 تا 8 سانتیمتری مالچ در اطراف درخت تا خط چکه اضافه کنید تا رطوبت را حفظ کند (مراقب باشید که مالچ را روی تنه درخت انباشته نکنید، زیرا ممکن است منجر به پوسیدگی تنه و ایجاد بیماری در درخت شود).

آیا کاشت و پرورش نهال گردو کار دشواری است؟

درخت گردو به چه بیماری‌هایی مبتلا می‌شود؟

گردوها با توجه به گونه خود می‌توانند به بیماری‌های متفاوتی دچار شوند. برخی از بیماری‌های رایج گردو عبارت‌اند از:

آنتراکنوز

لکه رگ

گال طوقه

لکه کرکی

لکه برگی زونات

دلمه

کپک پودری

سوختگی برگ باکتریایی

شوک و پوسیدگی هسته

انواع گردوهای عرضه‌شده در پالیز نهال

همان‌طور که اشاره کردیم، گردوها انواع مختلفی دارند. کاشت هرکدام از این ‌گونه‌ها نیازمند کسب دانش کافی برای آماده‌سازی خاک و پرورش گیاه است. شما می‌توانید با مراجعه به منابع دیجیتال مانند ویکی‌پدیا، پالیز نهال، Britannica و ... اطلاعات کاربردی لازم را جمع‌آوری کنید.

خوشبختانه با اقدام برای خرید نهال گردو از نهالستان پالیز به‌عنوان یکی از برترین پروش‌دهندگان نهال در شمال غرب کشور، شما به گونه‌های مختلف این گیاه دسترسی خواهید داشت. انواع مختلف گردو که در این نهالستان عرضه می‌شوند، عبارت‌اند از:

ژنوتیپ پالیز تیپ 9 سردسیر (کوهستانی)

چندلر

فرنور

اسرائیلی

ژنوتیپ پالیز تیپ 8 دوبارگل

ژنوتیپ پالیز تیپ 7 (سردسیری)

ژنوتیپ پالیز تیپ 6 گرمسیری

ژنوتیپ پالیز تیپ 5 خشک و نیمه خشک

ژنوتیپ پالیز تیپ 4 معتدل

ژنوتیپ پالیز تیپ برتر

گردو تویسرکان

یالووا ترکیه

فرنت

ژنوتیپ مراغه

وینا

تخم‌مرغی

جمال

دماوند

روند

کاما

شیلی

لارا

توسرخ

فرانکت

هارتلی

پدرو

پکان

آیا کیفیت نهال های نهالستان پالیز تضمین شده است؟

کارشناسان در نهالستان پالیز با استفاده از تجربه و دانش روز، تلاش کرده‌اند نهال‌های استاندارد را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند. پیش از خرید نهال گردو از این مجموعه می‌توانید اطلاعات جامعی درباره آن دریافت کنید. بزرگترین نهالستان‌های کشور، نهال‌های خود را از پالیز تامین می‌کنند. برای استعلام قیمت نهال گردو و خرید نهال گردو (در تمامی انواع) نیز وب سایت پالیز نهال با شما همراه خواهد بود.

www.paliznahal.ir

09144501007

09144501008

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار