کد خبر: ۲۲۴۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵
ایران با تولید 3.1 میلیون تن فولاد در ماه آوریل 2023 مصادف با فروردین 1402 جایگاه هشتم جهان را از آن خود کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس‌، انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، تولید فولاد ایران در ماه آوریل ۲۰۲۲، چهارمین ماه سال جاری میلادی برابر با فروردین ماه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۵.۹ درصدی به ۳.۱ میلیون تن رسیده است.

در حالی که ۶ کشور از ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد در جهان در ماه آوریل با کاهش تولید مواجه شده‌اند، ایران، هند، روسیه و کره ‌جنوبی افزایش تولید داشتند.

همچنین ایران بیشترین افزایش تولید و ترکیه بیشترین کاهش تولید را در ماه آوریل ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده‌اند. ترکیه از جایگاه هفتم به جایگاه دهم نزول پیدا کرده است.

* ایران هشتمین فولادساز جهان شد

بر اساس گزارش انجمن جهانی، ایران در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹)، در میان بزرگ ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان در جایگاه دهم قرار گرفت که از آن زمان تا دسامبر ۲۰۲۲ این جایگاه را حفظ کرده بود، اما در نخستین ماه سال ۲۰۲۳ یک پله صعود کرد و به جایگاه نهم رسید.

اما در گزارش ماه مارس، ایران در میان کشور نخست تولیدکننده فولاد نشد و ترکیه در جایگاه نهم و ایتالیا در جایگاه دهم قرار گرفته بودند.

ایران در ژانویه ۲۰۲۳ برابر دی ماه سال گذشته، ۲.۷ میلیون تن فولاد، در فوریه امسال یعنی بهمن ماه سال گذشته ۲.۴ میلیون تن فولاد و در مارس امسال یعنی اسفند ماه ۲.۲ میلیون تن فولاد تولید کرده که این رقم در ماه آوریل برابر با فروردین ماه به ۳.۱ میلیون تن رسیده است.

به این ترتیب، ایران در سومین ماه سال جاری میلادی نه تنها به جایگاه خود بلکه به یک پله بالاتر یعنی رتبه ۸ در تولید فولاد جهان صعود کرده است.

* ایران در سال گذشته ۳۰.۶ میلیون تن فولاد تولید کرد

بر اساس این گزارش، تولید فولاد ایران در سال ۲۰۲۲ به ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسیده که نسبت به سال گذشته ۸ درصد بیشتر شده است.

همچنین بر اساس آمار این نهاد بین‌المللی، تولید فولاد ایران طی سال ۲۰۲۱ به ۲۸.۳ میلیون تن رسیده است که نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش ۱.۸ درصدی را نشان می‌دهد.

* ۷۴ درصد تولید فولاد منطقه غرب آسیا در اختیار ایران

درحالی که تولید فولاد در غرب آسیا ماه گذشته ۱۷.۵ درصد کاهش یافته بود، اما در ماه آوریل ۴.۲ افزایش یافت و به ۴.۲ میلیون تن رسید.

با توجه به تولید ۳.۱ میلیون تنی ایران در این ماه، ۷۳.۸ درصد تولید فولاد غرب آسیا در چهارمین ماه سال ۲۰۲۳ در اختیار ایران بوده است.

در عین حال، تولید فولاد در غرب آسیا در سال ۲۰۲۲ نیز افزایشی بوده و نسبت به سال ۲۰۲۱ رشد ۷.۱ درصدی را ثبت کرده و به ۴۴ میلیون تن رسیده و با توجه به تولید ۳۰.۶ میلیون تنی ایران در سال گذشته میلادی، ۶۹.۵ درصد تولید فولاد غرب آسیا را ایران تولید کرده است.

کشورهای غرب آسیا که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند، شامل ایران، قطر، عربستان و امارات هستند.

* کاهش تولید فولاد جهان

۶۳ کشور تولیدکننده فولاد در جهان در چهارمین ماه سال ۲۰۲۳ یعنی ماه آوریل ۱۶۱.۴ میلیون تن فولاد تولید کرده‌اند که ۲.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

تعداد ۶ کشور از ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد جهان در ماه آوریل با کاهش تولید و ۴ کشور با افزایش تولید همراه شدند.

چین در این ماه، با تولید ۹۲.۶ میلیون تن، هند با تولید ۱۰.۷ میلیون تن و ژاپن با تولید ۷.۲ میلیون، سه تولیدکننده بزرگ فولاد در جهان بودند.

* بیشترین افزایش تولید برای ایران

بیشترین افزایش تولید فولاد در این ماه با ۵.۹ درصد به ایران تعلق دارد و بیشترین کاهش تولید با ۲۰.۶ درصد به ترکیه اختصاص دارد.

* کاهش ۲۹ درصدی تولید فولاد در اروپا

بر اساس برآوردهای انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در ماه آوریل با کاهش ۱۱.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۱.۱ میلیون تن رسیده است.

سایر کشورهای اروپایی یعنی بوسنی و هرزگوین، مقدونیه، نروژ، صربستان، ترکیه و انگلیس نیز کاهش ۱۷.۳ درصدی تولید داشتند و میزان تولید فولاد آنها به ۳.۵ میلیون تن رسیده است.

به این ترتیب، تولید کل کشورهای اروپایی ۲۹ درصد در ماه آوریل کاهش یافته است.

بحران انرژی در اروپا و افزایش سرسام‌آور انرژی بر بسیاری از صنایع کشورهای اروپایی تاثیر منفی گذاشته است. حتی بسیاری از کارشناسان نسبت به از دست رفتن صنایع در این کشورها هشدار داده‌اند و برخی نیز از به خطر افتادن پایگاه صنعتی این اتحادیه خبر می‌دهند.

اداره آمار فدرال آلمان اخیرا اعلام کرده است، این کشور به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا و چهارمین اقتصاد جهان در سه ماه نخست سال جاری رشد رشد منفی داشته و عملا وارد رکود شده است.

در ادامه این گزارش آمده است، کشورهای آسیا و اقیانوسیه که شامل استرالیا، چین، هند، ژاپن، نیوزیلند، پاکستان، کره جنوبی، تایوان، تایلند و ویتنام هستند، در ماه آوریل ۱۲۱.۱ میلیون تن فولاد تولید کردند که ۱.۵ درصد کمتر شده است.

تولید فولاد کشورهای آمریکای شمالی (شامل کانادا، کوبا، السالوادر، گواتمالا، مکزیک و آمریکا) نیز در این ماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴.۶ کاهش یافته و به ۹.۲ میلیون تن رسیده است.

تولید فولاد آفریقا که شامل کشورهای مصر، لیبی و آفریقای جنوبی است با افزایش ۴.۸ درصدی به ۱.۳ میلیون تن رسیده است.

همچنین تولید فولاد کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (بلاروس، قزاقستان، مولداوی، ازبکستان)، روسیه و اوکراین در این بازه زمانی با ۵.۹ درصد افزایش به ۷.۵ میلیون تن رسیده است.

بر اساس این گزارش، تولید فولاد کشورهای آمریکای جنوبی که شامل آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادر، پاراگوئه، پرو، اوروگوئه، ونزوئلا هستند، نیز با کاهش ۲.۲ درصدی به ۳.۶ میلیون تن تولید داشته‌اند.

انجمن جهانی فولاد، یکی از بزرگ‌ترین و پویاترین انجمن‌های صنعتی در جهان است که در همه کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد عضویت دارد.

این انجمن بین‌المللی، نماینده تولیدکنندگان فولاد، انجمن‌های ملی و منطقه‌ای صنعت فولاد و موسسات تحقیقاتی فولاد است.

در این گزارش، ۶۳ کشور که ۹۷ درصد فولاد کل جهان را تولید می‌کنند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

پایان پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار