کد خبر: ۲۲۴۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴
اتاق بازرگانی ایران در جدیدترین گزارش خود از تحولات اقتصاد جهانی، به بررسی میزان جذب سرمایه خارجی در کشورهای منطقه پرداخته است.

به گزارش همشهری آنلاین، در سطح منطقه خبر از پیشتازی عربستان و قطر در جذب سرمایه خارجی است. ۳۷ درصد از کل حجم سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در بخش صنعت عربستان، سرمایه‌گذاری خارجی و مشترک است. قطر نیز در سال ۲۰۲۲ با ثبت ۱۳۵ پروژه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، که منجر به ایجاد ۱۳ هزار و ۹۷۲ شغل جدید در سال ۲۰۲۲ شده است، رکورد جدیدی را ثبت کرد. این رقم تقریباً ۲۵ برابر ارزش پروژه‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال قبل است و حکایت از دو برابر شدن مشاغل ایجاد شده به واسطه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نسبت به سال ۲۰۲۱ دارد.

بدون شک برگزاری موفق جام جهانی را می‌توان سکوی پرتابی برای قطر دانست. در امارات نیز توان بالای لجستیکی، باعث شده تا فرصت ویژه‌ای در زمینه دسترسی و تسخیر بازارهای آفریقایی، برای این کشور ایجاد شود. امارات همچنین در حال مذاکره با بازارهای دارای اهمیت استراتژیک بیشتر در سطح منطقه و جهان است تا در سایه توافقات احتمالی، به تحقق هدف دو برابر کردن حجم اقتصاد تا سال ۲۰۳۱ نزدیک‌تر شود.

در خارج از حوزه کشورهای خلیج فارس، ترکیه به دلایل جغرافیایی، لجستیکی و نیروی کار ماهر، به مقصدی مطلوب برای گسترش سرمایه‌گذاری‌های خارجی، از جمله سرمایه‌های آلمانی بدل شده؛ به نحوی که حجم تجارت دوجانبه دو کشور در سال ۲۰۲۲، از ۴۵ میلیارد دلار فراتر رفته و رکوردی تاریخی بر جای گذاشته است. قزاقستان نیز با در پیش گرفتن یک استراتژی جدید مبتنی بر افزایش جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، از فرصت استفاده کرده و در حال جذب سرمایه شرکت‌هایی است که روسیه را ترک و تولید خود را در قزاقستان جایگزین کرده‌اند.

در بخش تحولات جهانی به گزارش اخیر آنکتاد پرداخته شده که در آن، بحث جالبی در مورد لزوم ایجاد یک توافق آبی در حوزه اقتصاد وابسته به اقیانوس، با هدف ایجاد تعادل در بهره‌برداری و همزمان، محافظت از منابع اقیانوسی، ارائه شده است. نکته برجسته و متمایز کننده این گزارش، موضوع کشت جلبک دریایی و نوآوری در جایگزین‌های پلاستیک است. به طور کلی تلاش‌ها در راستای محافظت از اکوسیستم در سطح جهان شدت گرفته است.

 اروپا نیز سرمایه‌گذاری‌های عظیمی را برای جایگزینی گاز روسیه با فناوری‌های سبز انجام داده است. اتحادیه اروپا همچنین به دنبال تصویب پیش‌نویس طرح تحریمی جدیدی است که شرکت‌ها و کشورهایی را مورد هدف قرار می‌دهد که به روسیه در دور زدن تحریم‌های اتحادیه اروپا کمک می‌کنند. این امر به ویژه در مورد کشور چین که حجم تجارت خود با روسیه را به طور بی‌سابقه‌ای افزایش داده، نمود بیشتری دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار