کد خبر: ۲۲۴۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۳
رئیس جمهور در مراسم بزرگداشت بنیانگذار انقلاب اسلامی در حرم امام راحل اظهار کرد: امروز بیش از هر زمان لازم است شخصیت امام و انقلاب شکوهمندی که بنیانگذارش بود را بشناسیم و راه او و کلام و سیره‌اش را بازشناسی کنیم.

امروز بیش از هر زمان لازم است شخصیت امام و انقلاب شکوهمندی که بنیانگذارش بود را بشناسیم

به گزارش ایسنا، سیدابراهیم رئیسی افزود: با اینکه سال‌ها از رحلت امام گذشته است احساس می‌کنیم او زنده است چرا که میراث او که انقلاب است، زنده است.

وی ادامه داد: امام حیات دارد چرا که راه او زنده است و بیش از همه مواقع در عالم رونق دارد و کلام او در مجامع علمی مورد بحث قرار می‌گیرد. میراث امام هم که انقلاب باشد حیات دارد و اصالت انقلاب اسلامی به نام مبارک اوست. نباید اجازه داد در جامعه نام امام کمرنگ شود.

رئیسی افزود: نباید اجازه داد از انقلاب امام هویت زدایی کنند، می‌خواهند از خط امام و راه او انحراف و تحریف ایجاد کنند نباید اجازه داد چنین شود. خط و راه امام نورانی است و نباید اجازه داد در این راه روشن و نورانی که همه ما را به سعادت می‌خواند کسی تحریف و انحراف ایجاد کند.

رئیس‌جمهور یادآور شد: امام اهل تحول بود. همواره باید به وضع موجود توجه کنیم و فاصله بین آن با وضع مطلوب را کم کنیم و نقاط قوت تقویت شده و نقاط ضعف زدوده شود. همه باید در زندگی فردی و اجتماعی این مسیر را پیش برویم.

وی افزود: امام نگاه تحولی به دین و کارکردهای دینی داشت و معتقد بود دین می‌تواند به عنوان یک دستور زندگی، برای اداره جامعه هم استفاده شود و نظام‌سازی و تمدن‌سازی کند.

رئیسی با بیان اینکه فقیه کسی است که فقه در جان او نشسته باشد، اظهار کرد: امام فقیه بود. یعنی دین را خوب فهمیده بود و باهمه وجود به دنبال اجرای دین در جامعه بود. امام نسبت به کارکرد فقه در متن زندگی مردم تحول ایجاد کرد و نشان داد دین می‌تواند زندگی انسان معاصر را اداره کند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در سفر به آفریقای جنوبی یک حقوقدان که دوستدار آقای ماندلا بود به من گفت وقتی خواستم برای کشورم قانون اساسی بنویسم به متن قانون اساسی شما هم رجوع کردم و دیدم مترقی‌ترین قانون اساسی دنیاست چرا که پیوند با معنویت و سیاست دارد.

وی تاکید کرد: امام راحل بین معنویت و سیاست پیوند ایجاد کرد. همان چیزی که در بسیاری از سیاستمداران دنیا وجود ندارد و ریشه بسیاری از جنگ‌هاست. امام راحل تمام معادلات سیاسی را با انقلاب اسلامی بهم ریخت و معادلات جدیدی در عالم شکل داد. اگر از نظم جدید جهانی می‌گوییم یکی از عوامل اصلی آن انقلاب اسلامی است.

رئیسی اظهار کرد: اگر شاخصه‌های قدرت آمریکا رو به افول است و قدرت‌های نوظهور در عالم شکل می‌گیرند، حتماً یک پای این نظم جدید، انقلاب اسلامی ایران است که به نفع مقاومت در عالم شرایط را تغییر داد. هیچ زمان از تاریخ هفتاد ساله رژیم صهیونسیتی شرایط برایشان به این بدی نبوده است و این همان نظم جدید است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت عدالت در حکومت‌داری یادآور شد: این بدان معناست که کسی باشد که در کشور وجود او جز خدا حکم نکند و تمام رفتارش براساس عدالت باشد. امام فقط عادل نبود بلکه عدالت‌خواه هم بود و دعوتش هم به خدا و هم به اجرای عدالت بود. او با همه وجود دنبال اجرای عدالت در همه حوزه‌ها در جامعه بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار