کد خبر: ۲۲۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹
همین چند هفته پیش بود که خبر ثبت رسمی «مک‌دونالد» در ایران، بازتاب‌ها و واکنش‌های فراوانی را به دنبال داشت.
اگرچه این اتفاق، رسما در سال 93 افتاده بود اما انتشار اسناد آن در پاییز امسال، نشان داد کمپانی‌های بزرگ امریکایی علاقه‌مند به حضور در فضای کشورمان هستند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که این موضوع صرفا به کمپانی‌های مواد غذایی نیز خلاصه نشده است.

طبق اعلام روزنامه رسمی در تاریخ 20 آبان‌ماه امسال، تقاضای ثبت علامت تجاری توسط کمپانی «فیس‌بوک» در ایران مورد تایید قرار گرفته و این شرکت می‌تواند بر اساس نامه 22 مهرماه اداره ثبت، از این علامت در کشورمان استفاده کند.

طبق بخش دیگری از این آگهی، شرکت فیس‌بوک آی‌ان‌سی مستقر در ایالت کالیفرنیای آمریکا، به موجب اظهارنامه مورخ 28 خردادماه امسال خود، علامت تجاری خود را که همان کلمه انگلیسی F با پس‌زمینه آبی است، به کمک نماینده قانونی خود در ایران به ثبت رسانده است.

بر اساس آگهی مذکور، این علامت تجاری در حوزه وسایلی چون تلفن همراه، تجهیزات رایانه‌ای و داده‌ها، نرم‌افزار، مدیریت تجاری، شبکه‌های رایانه‌ای، خدمات مخابرات از راه دور، برنامه‌نویسی کامپیوتری و مانند آن ثبت شده است.

نکته قابل تامل دیگر در این آگهی آن است که طبق درخواست مذکور، این علامت تجاری برای استفاده در طبقه 45 کالا و خدمات ثبت شده که عنوان کلی آن «خدمات شخصی یا اجتماعی که توسط دیگران برای رفع نیازهای افراد ارائه می‌شوند» است اما فیس‌بوک، از مصداق «خدمات پیداکردن دوست» برای ذکر مصداق این طبقه در آگهی و درخواست خود استفاده کرده است.

طبق قوانین مربوط به ثبت علامت تجاری، مالک علامت ثبت‌شده می‌تواند علیه هر شخصی که بدون موافقت وی از علامت استفاده کند و یا شخصی که مرتکب عملی شود که عادتا منتهی به تجاوز به حقوق ناشی از ثبت علامت تجاری گردد، در دادگاه اقامه دعوی نماید. این حقوق شامل موارد استفاده از علامتی می‌شود که شبیه علامت ثبت شده است و استفاده از آن برای کالا یا خدمات مشابه‌، موجب گمراهی عموم می‌گردد.




منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: