کد خبر: ۲۲۴۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴
امروز احتمالا کل بازار سهام تحت تاثیر فشار فروشی قرار خواهد گرفت که در گروه خودرویی ایجاد می شود.

خنجر خودرو زیر گلوی بورس!

اقتصادنیوز نوشت: وضعیت بورس در هفته گذشته طوری نبود که بخواهد نگرانی شدیدی بابت معاملات این هفته ایجاد کند. اما شفاف سازی منتشر شده از سوی شرکت ایران خودرو، می تواند کل بازار سهام را تحت تاثیر قرار دهد.

ماجرا از این قرار است که ایران خودرو در آخرین صورت های مالی خود، ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد تحت عنوان «جبران زیان ناشی از اعمال قیمت های دستوری» شناسایی کرده است. حالا اما در شفاف سازی جدید ایران خودرو، اعلام شده که دولت چنین پولی را پرداخت نمی کند.

البته دولت طبق مصوبات مربوط به قیمت گذاری دستوری، باید خسارتی که تولیدکننده بابت قیمت های دستوری متحمل می شود را پرداخت کند اما از آنجا که ایران خودرو همچنان توسط مدیران دولتی اداره می شود، بعید است که این شرکت بتواند چنین خسارتی را از دولت دریافت کند. چنین چیزی، در شفاف سازی جدید ایران خودرو کاملا مشهود است.

حالا و با توجه به این شفاف سازی، طبیعی است که انتظار یک صف فروش سنگین در نماد «خودرو» برای معاملات امروز را داشته باشیم. این فشار فروش سنگین، دیگر خودروساز بزرگ کشور را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و سایپا نیز احتمالا صف فروش سنگینی خواهد داشت.

به طبع آن، چنین فشار فروشی به سایر نمادهای گروه خودرو و ساخت قطعات نیز سرایت خواهد کرد. از آنجا که ایران خودرو و سایپا معمولا جزو اثرگذاران بر کل بازار سهام هستند، ایجاد صف فروش در این نمادها می تواند تمام بازار را با فشار فروش زیادی مواجه کند.

البته قرار نیست چنین فشار فروشی برای طولانی مدت ادامه داشته باشد و احتمالا طی دو سه روز، این فشار فروش که هیجانی زودگذر محسوب می شود، از دوش بازار و حتی گروه خودرو برداشته خواهد شد.

اما با این حال برای امروز می توان بازاری منفی را پیش بینی کرد که دلیل اصلی آن، جو منفی در گروه خودرو است.ارزش معاملات خرد هم به اندازه ای نیست که بتوان امیدوار بود این وضعیت به سرعت بهبود خواهد یافت. چهارشنبه ارزش معاملات خرد به ۷۵۰۰ میلیارد تومان رسید که عدد کمی محسوب می شود.

تنها درصورتی که ارزش معاملات خرد به بالای ۱۲-۱۳ هزار میلیارد تومان برسد می توان امیدوار بود که بورس از رکود فعلی خارج شود.

برچسب ها: بورس ، سهام ، بازار بورس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار