کد خبر: ۲۲۴۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۴
گارد نزولی بازار سهام در روز ابتدایی هفته، اهالی بازار سرمایه را غافلگیر کرد. افت 73 هزار واحدی پس از تعطیلات هفته گذشته و تب‌وتابی که بخشی از آن به برگزاری نمایشگاه بورس مربوط می‌شد، امیدواری زیادی برای پایان دوره اصلاح، افزایش سطح معاملات و بهتر شدن وضعیت کلی بازار ایجاد کرده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار سهام در روز ابتدایی هفته بیش از 73 هزار واحد افت کرد تا در آستانه از دست دادن محدوده مهم و روانی دو میلیون و 200 هزار واحدی قرار گیرد.

طی هفته گذشته قیمت دلار کاهشی بود و به کانال 49 هزار تومان سقوط کرد. همین روند باعث ترس بازار شد و شاخص کل بورس تهران 73 هزار و 372 واحد کاهش یافت و در ارتفاع دو میلیون و 215 هزار واحدی متوقف شد.

حال و روز شاخص هم‌وزن نیز نشان از آن داشت که در بخش شرکت‌های کوچک و متوسط بازار نیز، عرضه‌ها با قدرت بالایی دنبال می‌شد. این نماگر با افت 3.33 درصدی، در ارتفاع 750 هزار و 812 واحدی قرار گرفت.

بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز شنبه را ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون و ارزش معاملات را هفت هزار و ۶۲۶ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سنگین سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام داشت. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس روز شنبه، خبر از خروج دو هزار و ۱۰۴ میلیارد تومانی پول از بورس می‌داد.

تفسیر دیگری در این خصوص این است که تا حدودی این خروج سنگین پول در این محدوده حمایتی مشکوک به نظر می‌رسد و شاید بتوان به خرید سهام توسط حقوقی‌های بازار ربط داد.

پیش بینی بورس یکشنبه

مقطع فعلی بازار سهام شباهت زیادی به برهه‌ای از سال 97 دارد. در پاییز 97 برخی از صندوق‌های بزرگ به عرضه‌کردن سهام و رنج منفی کشیدن در بازار متهم شدند. این اتفاق با کاهش نرخ دلار همزمان شد که حوالی 17 تا 20 هزار تومان معامله می‌شد و تا 10 هزار تومان اصلاح کرد.

پس از این اتفاق و اصلاح شدید بازار، ارزش معاملات در سطح پایینی قرار گرفت و به مدت 6 ماه اقبال آنچنانی نسبت به بورس در میان سرمایه‌گذاران وجود نداشت.

پس از این اصلاح و رکود معاملات بازار سهام، از اسفند‌ماه سال 97، بازار به شرایط پایدار خود دست یافت و بازگشت به روند صعودی خود را محقق کرد. در حال حاضر نیز همزمان با اصلاح دلار در نیمه اردیبهشت‌ماه، بازار وارد جریان اصلاحی شد که تا به امروز ادامه داشته است.

اگر بخواهیم از رفتار بازار در گذشته الگو بگیریم، اصلاح زمانی بازار سرمایه و رکود در معاملات پیش از بازگشت به روند اصلاحی دور از انتظار نیست.

به نظر می‌رسد پس از تعیین تکلیف درایور اصلی بازار یعنی دلار، که آینده آن به فضای دیپلماتیک گره خورده است، بازار از پایداری لازم برای ادامه حرکت خود برخوردار خواهد شد.

در رابطه با بازار یکشنبه نیز باید اذعان داشت به طور معمول در روز‌های پس از عرضه سنگین بازار، احتمال تقویت قوی سمت تقاضا بسیار اندک است. بنابراین انتظار می‌رود در حالی که عرضه‌ها کمتر از روز شنبه باشد، تعادلی نسبی بر بازار حاکم باشد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار