کد خبر: ۲۲۵۰۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۳
«تجارت آنلاین» بررسی می کند؛
دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی ایران با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری هشدار داد اگر مشکلات یاد شده از قبیل قیمت‌گذاری دستوری و عدم افزایش قیمت لوازم خانگی ادامه داشته باشد، تعطیلی واحدها یا تعدیل نیرو و کاهش دست‌کم ۲۵ درصدی تولید در مقایسه با سال گذشته پیش‌بینی می شود.

چالش تولید لوازم خانگی با سیاست‌های دولت

گروه صنعت و تجارت: دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی ایران با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری هشدار داد اگر مشکلات یاد شده از قبیل قیمت‌گذاری دستوری و عدم افزایش قیمت لوازم خانگی ادامه داشته باشد، تعطیلی واحدها یا تعدیل نیرو و کاهش دست‌کم ۲۵ درصدی تولید در مقایسه با سال گذشته پیش‌بینی می شود.
به گزارش «تجارت آنلاین» پس از شوک قیمتی ماه‌های گذشته و افزایش قیمت لوازم‌خانگی، رکود حاکم بر بازار این محصولات عمیق‌تر از قبل شد و خریدها از سوی مردم و مصرف‌کنندگان به حداقل رسید. بررسی‌ها از بازار لوازم خانگی پایتخت حاکی از تداوم رکود در این بازار است. خرید قسطی محصولات در این شرایط و همچنین تمایل به تعمیر به‌جای خرید لوازم‌خانگی نو در این شرایط رونق پیدا کرده و درو اقع بیشتر مردم توان خرید لوازم خانگی نو را ندارند.
از طرف دیگر واحدهای تولید کننده در این شرایط رکودی همچنان به دنبال اخذ مجوز افزایش قیمت‌ها هستند. به گفته تولیدکنندگان لوازم‌خانگی، وقتی همه مولفه‌های تولید در ماه‌های گذشته با افزایش مواجه شده، چطور می‌توان انتظار افزایش قیمت نداشت؟ در این شرایط یکی از اعضای هیات رییسه انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی ایران با تایید درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت‌ها، بیان‌داشت: در این زمینه شرکت‌ها و تولیدکنندگان، مدارک و مستندات لازم را به سازمان حمایت ارسال کرده‌اند. وی هرچند رکود حاکم بر بازار را رد نکرد، اما گفت: این مساله مربوط به بازار است و بازاریان باید فکری برای آن بکنند و مشکل تولیدکنندگان نیست. پیش از این گزارش‌هایی مبنی بر افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار منتشر شده مبنی بر اینکه در حال حاضر قیمت لوازم خانگی در ایران دو تا سه برابر قیمت محصولات خارجی افزایش یافته هرچند که انجمن صنایع لوازم خانگی ایران این موضوع را رد کرد. این انجمن با صدور بیانیه‌ای درخصوص شفاف سازی افزایش قیمت محصولات لوازم خانگی اعلام‌کرد: نظر به جایگاه انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران در کسوت بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین تشکل ملی این صنعت و عطف به اظهار نظرهای منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر افزایش قیمت محصولات لوازم خانگی، موارد ذیل را به نمایندگی از ۳۰۰ عضو فعال انجمن در دو طیف محصول‌سازان و قطعه‌سازان، جهت تنویر و آگاهی بخشی افکار عمومی مورد تأکید قرار می‌دهد. شائبه افزایش دو تا سه برابری قیمت برخی محصولات لوازم خانگی تولید داخل نسبت به قیمت جهانی محصولات مشابه برندهای خارجی صحت نداشته و این در حالی است که با وجود افزایش قابل توجه برخی مؤلفه‌های مترتب بر تولید نظیر نرخ ارز، قیمت مواد اولیه داخلی، حقوق و دستمزد، حمل و نقل، تورم جاری و غیره در مقایسه با تیر ماه سال ۱۴۰۱، تغییر قیمت محصولات لوازم خانگی ایرانی، کمتر از قیمت محصولات خارجی بوده و فاصلة زیادی با میزان نادرست اعلام شده دارد. این بیانیه می‌افزاید: هیچ‌یک از تولید کنندگان عضو انجمن صنایع لوازم خانگی ایران علاقه‌ای به هرگونه افزایش قیمت در محصولات تولیدی خود نداشته و افزایش قیمت در برخی محصولات، فقط به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های مترتب بر تولید بوده که به‌طور طبیعی بر بهای تمام شدة محصول نهایی اثرگذار است.

تبعات عدم افزایش قیمت
«عباس هاشمی» دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی ایران با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری، اظهار داشت: تامین مواد اولیه تولید، قیمت و خدمات به صورت دستوری نمی‌تواند تداوم داشته باشد. وی با بیان اینکه صنعت لوازم‌خانگی اسما دست بخش خصوصی، اما به طور رسمی همه چیز در آن به صورت دستوری است، گفت: نظارت عالیه دولت در این راستا اثرگذار است که سبب می‌شود التهابات فروکش کرده و شرایط نرمالی بر بازار و فضای کسب و کار حاکم شود. هاشمی دراین راستا خاطرنشان کرد: صنعت لوازم‌خانگی انحصاری نیست و با توجه به مشخص بودن نرخ تورم و همچنین مشکلات تامین ارز، افزایش قیمت‌ها اجتناب‌ناپذیر است؛ با این حال درخواست‌های تولیدکنندگان برای افزایش قیمت‌ها در اغلب موارد بی‌پاسخ می‌ماند. وی همچنین هشدار داد: اگر مشکلات یاد شده ادامه داشته باشد، تعطیلی واحدها یا تعدیل نیرو و کاهش دست‌کم ۲۵ درصدی تولید در مقایسه با سال گذشته پیش‌بینی می شود.

رکود سنگین بازار
رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی در این زمینه اظهار داشت: بازار همچون ماه‌های گذشته در سکوتی سنگین و آرام است و با توجه به اینکه به فصل حسابرسی مالیاتی نیز وارد شده‌ایم، فروشندگان نیز بیشتر به دنبال رتق و فتق این امور هستند. «اکبر پازوکی»‌ بیان‌داشت: در این شرایط و با توجه به قدرت خرید پایین مردم، فقط فروش قسطی محصولات رونق دارد، آن هم به اسم سود ۱۸ درصدی و در عمل سود ۳۰ درصدی! این مقام صنفی در پاسخ به اینکه در چنین شرایطی درخواست هرگونه افزایش قیمت از سوی تولیدکنندگان عاقلانه است یا خیر، گفت:‌ در این خصوص خود تولیدکنندگان باید نظر بدهند، اما انتظار می‌رود دولت نظارت بر مواد اولیه تولید داخل داشته باشد تا به دست تولیدکنندگان واقعی برسد و آنگاه حق افزایش قیمت به آنها ندهد. وی ادامه‌داد: این در شرایطی است که امروز شاهدیم تولیدکننده باید مواد اولیه را در بورس و متناسب با نرخ دلار بخرد و در غیر این صورت به‌ناچار از بازار آزاد و با قیمت‌های گزاف تامین کند.

ضرورت افزایش قدرت خرید مصرف‌کنندگان
در این شرایط بخش بازار لوازم خانگی می‌بایست راهکارهای موجود برای افزایش قدرت خرید مصرف‌کنندگان را به کار بگیرد، موضوعی که اگر با افزایش قیمت لوازم خانگی از جانب دولت همراه شود می‌تواند تاثر عمیق‌تر در رکود بازار داشته باشد. «محمدحسین اسلامیان» نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بر این عقیده است بازار لوازم‌خانگی در رکود کامل است و در عمل هیچ خرید و فروشی انجام نمی‌شود. وی بیان‌داشت: در این شرایط اگر تولیدکنندگان به دنبال افزایش قیمت باشند، این رکود عمیق‌تر خواهد شد. این مقام صنفی خاطرنشان کرد: با همین قیمت‌های فعلی نیز بازار هیچ کششی ندارد و کسی اقدام به خرید نمی‌کند. وی تصریح‌کرد: چنانچه افزایش قیمت دیگری را شاهد باشیم، بازار در عمل قفل خواهد شد. نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی معتقد است: فقط افزایش قدرت خرید مردم است که می‌تواند بازار را از شرایط رکود فعلی نجات دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار