کد خبر: ۲۲۵۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷
حرکت مهمانی عید غدیر بعنوان بزرگترین اجتماع جهان اسلام در اعلان بیعت و حضور و میثاق با آن یگانه دوران، کاری ارزشمند، بی نظیر و بسیار تحسین برانگیز است.

جشن غدیر گامی به سوی تحقق گفتمان امت اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین حاج حسن ناصری پور

پژوهشگر دینی

 

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ

به عنوان کسی که که در دهه 90 پایه گذار حرکت های بزرگ راهپیمایی های مذهبی و آیینی بوده ام عرض می کنم؛ حقیقتا حرکت مهمانی عید غدیر بعنوان بزرگترین اجتماع جهان اسلام در اعلان بیعت و حضور و میثاق با آن یگانه دوران، کاری ارزشمند، بی نظیر و بسیار تحسین برانگیز است.که جا دارد از شهروندان محترم تهران و همه دست اندرکاران بویژه مجموعه خدوم شهرداری تهران و خاصه شهردار تهران با تمام وجود تقدیر و تشکر کنم. این حرکت مهم و ارزشمند نکات خاصی را دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم:

1)با بستر سازی این اقدام مهم و حضور چشم گیر شهروندان علوی تهران شاید تا مدت ها موضوع بحث ها و جدل در خصوص اینکه جامعه ایرانی جامعه دینداری نیست حل شده باشد و برای شاهد مثال به این حرکت ارزشمند اشاره کرد و به تعبیر دیگر آنانی که دم از عبور مردم از حرکت های آیینی و مذهبی می زدند و آنانی که کراراً از همه تریبون های سیاسی و علمی در نفی دینداری مردم ایران سخن می گفتند دیگر جرات به زبان آوردن این گفتمان را نخواهند داشت یا لااقل دست امثال ما در این مباحث به لطف حضور عظیم مردم دست برتر خواهد بود.

2) جامعه ایران به واسطه حرکت های عظیم در دو سال گذشته در حوزه فرهنگ دینی علی رغم تبلیغات دشمن داخلی و خارجی در حال تحقق گفتمانی به نام [امت اسلامی] می باشد. این گفتمان به مبارزه با سبک زندگی غربی رفته و با ادبیاتی انسانی و پر از محبت و مهرورزی در پی اقناع تفکر بشری است. این اندیشه دین مدار به شدت غنی و توانمند در اشاعه اسلام ناب در جهان بوده و با شدت بسیار فراوانی در آینده طرفداران زیادی را به خود جذب خواهد کرد که پیش بینی می شود بیشتر این قشر جوانانی از کشور های غربی خواهند بود که نامه ولی امر مسلمین جهان تعابیر این حرکت را به خوبی نشان داده است.

3) نحوه گرامیداشت غدیر در این ایام نشان خوبی برای آگاهی بخشی و یا حتی پی بردن به میزان آگاهی در شناخت امت حاضر در میدان از گفتمان "تمدن نوین اسلامی" است. برگزاری چنین اجتماعی بزرگ در صورت جریان سازی فرهنگی درست و عالمانه در تبیین فلسفه ولایت و انتصاب های خاص الهی است تا مفهوم بلند ولایت فقیه [دین و زیست معنوی] امروزی را رنگ و بوی حقیقی خواهد بخشید . همانگونه که حضرت امیرالمومنین فرمودند [ مردم به حاکمشان بیشتر از پدرانشان شباهت دارند] باید کم کاری های گذشته را جبران کرد، چرا که مردم این کنش فرهنگی- مذهبی را بیش از هر کسی در پرتو چنین حرکت هایی می آموزند.

4) در همه جای جهان اسلام چنین جشنها و برنامه هایی در ایام مختلف مرسوم است مثل جشن های شاد و ایجاد حس خوب در استقبال ماه رمضان لازم است این حس خوب و این حرکت بسیار ارزشمند در پرتو آسیب شناسی کارشناسی و به صورت فرهنگ نهادینه شده و همه ساله با رشد کیفی و کمی شاهد باشیم.

و اما چند نکته تذکر؛

1)این حرکت تا دو روز پایانی صرفا یک جشن بزرگ مردمی بود ای کاش برخی از دوستان در فضای مجازی و رسانه ای از ورود به مباحث سیاسی و مصادره این اتفاق ارزشمند به یک گروه و جریان اجتناب می کردند و اکنون نیز باید با همین رویکرد در مقابل چنین افرادی موضع گیری شود و از دو قطبی سازی و تفرقه بین مردم جلوگیری کنیم.

بر اساس تحقیقات مستند و اتفاقات سال های اخیر می توان با قاطعیت گفت: این حضور تنها و تنها به عشق ولایت و تجدید میثاق با ولایت فقیه صورت گرفته است و هیچکس نباید به آن با مباحث جناحی وسیاسی خدشه وارد کند.

2) در این حرکت ارزشمند شاهد حضور گروه های مختلف مردم از هر سلیقه و اندیشه و نگاه و پوشش بودیم یعنی وحدت حقیقی. چرا که غدیر نقطه وحدت همه مسائل عالم است از این دستاورد بی نظیر مراقبت کنیم تا از گزند خناسان و حسودان محفوظ بماند.

3) لازم و ضروری است مسئولین این برنامه تدابیری اتخاذ کنند که فرصت تخریب این حرکت عظیم را  در اختیار دشمنان قرار ندهند شاید این نکات مهم باشد:

الف) موضوع حل ترافیک سنگین تهران در زمان برگزاری.

ب) بحث نظافت در قبل جشن و بعد از انجام طرح.

ج) شفاف سازی مالی

امید آنکه در پرتو نور ولایت حضرت امیرالمومنین همه عزیزان ماجور باشند و این حرکت علوی تا سال های سال با شکوه و عظمت دوام پیدا کند. 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار