کد خبر: ۲۲۶۰۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۸
شهردار تهران در سفر 2 روزه به قم با برخی از مراجع تقلید و علمای قم دیدار و در خصوص آخرین وضعیت مدیریت شهری پایتخت با آنها گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، علیرضا زاکانی شهردار تهران، روز گذشته و امروز در سفری 2 روزه به شهر مقدس قم با برخی از مراجع تقلید و علما دیدار و گزارشی از آخرین وضعیت مدیریت شهری پایتخت به آنان ارایه کرد.

باید در طرح‌های ملی مسکن وعده‌شده تسریع شود

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی ظهر 5شنبه 21 تیرماه در دیدار علیرضا زاکانی شهردار تهران، اصلاح معضلات فرهنگی شهر را از جمله وظایف مهم شهرداری برشمرد و گفت: شهرداری تنها در برابر جنبه‌های مادی و ظاهری شهر مسئول نیست بلکه مسائل فرهنگی و معنوی شهر نیز از جمله وظایف مهم شهرداری است و تا مسائل فرهنگی اصلاح نشود، مسائل ظاهری نیز اصلاح نخواهد شد.

وی رسیدگی و تقویت مساجد را از جملۀ وظایف فرهنگی شهرداری دانست و افزود: مساجد در صدر اسلام کانون تصمیمات کلان و ستاد لشکر اسلام و مرکز عمران و آبادی بود، اما به تدریج از آن هستۀ مرکزی بودن فاصله گرفته و اکنون تنها مکانی برای ادای نماز جماعت است؛ لذا باید مسجد جایگاه گذشتۀ خود را بازیافته و تبدیل به یک کانون فرهنگی قوی و الهام بخش گردد.

آیت‌الله مکارم شیرازی رسیدگی به محرومان و حل گرفتاری‌های آنان را مهم برشمرد و افزود: ما باید مدافع محرومان باشیم و در جهت حل مشکلات آنان بکوشیم و این هم نباید به صورت موضعی باشد.

وی تأکید کرد: شهر نباید به قسمت بالاشهر و پایین شهر و یا مرفه نشین و غیرمرفه نشین تقسیم شود و تمامی امکانات برای بالاشهر اختصاص داده شود و پایین شهر محروم باشد.

مرجع تقلید شیعیان مشکل مسکن را از مشکلات جدی دانست و افزود: باید طرح‌های ملی مسکن که وعده داده شده، تسریع شود تا بخشی از مردم بتوانند از آنها استفاده کنند.

آیت الله مکارم شیرازی به مشکلات مستأجران و افزایش اجاره بها اشاره کرد و گفت: متأسفانه مستأجرها در چنگال مالک‌های بی‌انصاف گرفتار شده‌اند که بدون اینکه هیچ گونه تغییر و تحولی در ملک ایجاد کرده باشند، رهن و اجاره‌های خود را مرتب افزایش می دهند که باید برای آن فکر اساسی کرد.

این مرجع تقلید مشکلات شهرنشینی و افزایش روند مهاجرتی از روستاها به شهر را یادآورشد و گفت: مهاجرت از روستا به شهر باید متوقف شود. زمینۀ اشتغال جوانان در روستاها فراهم شود تا در روستا ماندگار شوند.

وی اعطای کمک‌های بلاعوض به محرومان و مستمندان را کافی ندانست و بر ضرورت فعال سازی و اشتغال آنان تأکید کرد.

آیت‌الله اراکی: آسایش مردم گاهی در پیشبرد برنامه‌های شهری نادیده گرفته می‌شود

آیت‌الله محسن اراکی عضو شورای عالی حوزه و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز عصر چهارشنبه در دیدار شهردار تهران با تقدیر از عملکرد مدیریت شهری گفت: از تلاش‌ها، ابتکارات و پیوستگی شهرداری تهران در پیشبرد کارها تشکر می‌کنم، استمرار و پیوستگی یکی از رازهای موفقیت در کارهاست و باید برنامه‌ریزی‌های شهرداری تهران به گونه‌ای باشد که برنامه‌ها در مدت زمان محدود مسئولیتی که برعهده دارید به نتیجه مطلوب برسد.

وی افزود: آسایش مردم گاهی در پیشبرد برنامه‌های شهری نادیده گرفته می‌شود، به عنوان مثال در بعضی شهرها گاهاً در نتیجه پروژه‌های عمرانی بخشی از راه مردم به صورت موقت بسته می‌شود، و در نتیجه همین اقدام شاهد ایجاد نارضایتی در بین بعضی از شهروندان بوده‌ام، حتی این نارضایتی باعث می‌شود مردم شیرینی خدمتی که به آنها توسط شهرداری‌ها می‌شود را به درستی نچشند و دستاورد پروژه‌های عمرانی را به درستی درک نکنند.

عضو شورای عالی حوزه در ادامه تاکید کرد: شهر یک موجود جاندار است و باید به روح آن توجه ویژه‌ای داشت، در فصل نخست کتاب «اقتصاد شهری» نیز مفصلاً به این مبحث پرداخته‌ام. پیوستگی اجتماعات در شهر تنها بر مبنای روابط خارجی پایه‌گذاری نمی‌شود بلکه در این بهم پیوستگی روح و جان شهر بیش از هر عامل دیگری مؤثر است. بنابراین باید توجه کنیم روح و جان شهر را بر چه محوری پایه‌گذاری می‌کنیم.

آیت الله اراکی ادامه داد: در شمال شهر تهران معمولاً منظره ساختمان‌های بلند مرتبه بیش از هر عامل دیگری جلب توجه می‌کند، وجود چنین ساختمان‌هایی را می‌توان نشانه‌ای از پیشرفت شهر دانست اما باید توجه داشت در سایه این ساخت‌وسازها شهر را غرق در روحیه و مظاهر مادی نکنیم و بالعکس بیشتر به تعالی روح شهر باید توجه ویژه داشت. در همین رابطه یکی از کارهای خوب شهرداری تهران «راهپیمایی ده کیلومتری غدیر» بوده‌است. این رویداد فایده‌های بسیاری دارد و حداقلی ترین دستاوردش دمیدن روح الهی در شهر تهران است.

عضو مجلس خبرگان با انتقاد از برخی رویکردهای مدیریتی تاکید کرد: برخی مدیران ما از علوم روز بدون در نظر گرفتن فرهنگ اسلامی و تطابق آن با شرایط دینی‌مان استفاده می‌کنند، تجربه نشان داده این رویکرد مدیریتی که بر اساس خلاءهای محتوایی صورت گرفته، آسیب زا بوده‌است. در حوزه علمیه قم برای جبران خلاءهای موجود سال‌هاست اقدام به پژوهش و تدوین کتب فقهی با موضوعات روز از جمله مبحث «عمران شهری» کرده‌ایم.

وی ادامه داد: می‌توان نتیجه این پژوهش‌های فقهی را با شهرداری تهران به اشتراک گذاشت. مهندسی عمران شهری علمی است مدرن که هیچ‌گاه قصد ورود به فنون محتوایی آن را نداشتیم، اما این علم مدرن باید بر اساس یک چارچوب و محتوای مشخص به کار گرفته شود و این چارچوب همان فقه است.

وی افزود: در مسائل مدیریتی بعضاً بر اساس مبانی شرعی عمل نمی‌کنیم و این چالش تنها مختص به موضوعات اقتصادی و فرهنگی نیست و ما حتی در مدیریت مساجد نیز شرعی عمل نکرده ایم. پیش از این مساجد جامع را که محل برگزاری نماز جمعه بود در مرکز شهر بنا می‌کردند تا مردم دسترسی راحتی به مساجد داشته‌باشند اما امروز مصلی‌های نمازجمعه در حاشیه شهر یا نقاط دور افتاده ساخته می‌شود. از طرفی در میان روایت‌های اهل بیت (ع) اساساً ساختاری به نام مصلی وجود ندارد و همواره بر وجود و رونق مساجد تاکید شده‌است.

آیت‌الله اراکی با تاکید بر رونق مراکز دینی در شهر تهران، گفت: مساجد امروز دیگر مرکز تحولات نیست و صرفاً تبدیل شده به مکانی برای برگزاری نماز جماعت؛ درست مانند کلیساها در اروپا. برای حل این چالش شهرداری تهران و سایر نهادها باید تمام تلاش خود را معطوف بر رونق مساجد کنند تا به نقطه‌ای برسیم که مساجد محل رجوع مکرر مردم با بهانه‌های مختلف شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در حالت عادی که تهاجم تبلیغاتی دشمنان زیاد است و ما نیز حداقل وظایف واجب خود را انجام داده‌ایم نمی‌توان توقع داشت جوانان جامعه با پای خود به مساجد بیایند و بهره معنوی ببرند. در همین رابطه لازم است با استفاده از ابزارهای تبلیغی شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که به بهانه‌های مختلف فضا برای حضور جوانان در مسجد فراهم شود بعد از این حضور است که می‌توان با آنها از خدا و فرهنگ دینی صحبت کرد.

آیت الله اراکی تاکید کرد: باید نهادهای دولتی و نیمه دولتی در مدیریت و توسعه مکان‌های مذهبی ورود داشته باشند. بر همین مبنا توصیه می‌کنم شهرداری تهران بر روی چند مسجد متمرکز شود و آنها را تبدیل به الگویی تحولی کند. مساجد دیگر نباید فقط محلی برای عبادت باشند، مثلاً می‌توان در ساعاتی از روز مسئولین ادارات مختلف را دعوت کرد تا با حضور در مسجد پاسخگوی مطالبات مردم باشند یا از اساتید و مربی‌های برجسته خواست نوجوان و جوانان مذهبی مساجد را در زمینه‌های مختلف علمی و ورزشی و… آموزش دهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: در همین رابطه مثالی از تجربه موفق مرکز اسلامی لندن می‌زنم. زمانی که آنجا مسئولیت داشتم در کنار این مرکز رستورانی ایرانی افتتاح کردیم بسیاری از ایرانی‌های مقیم انگلیس ابتدا به بهانه همین رستوران به مرکز می‌آمدند، پس از حضور گسترده و رونق آنجا، تصمیم گرفتیم در مسیر رستوران گالری فرهنگی نیز برپاکنیم، همین رونق به بهانه دیگر و حضور مردم در گالری باعث شد کم کم پای ایرانیانی که پیش از این پیرو ضد انقلاب بودند به مرکز باز شود و آنها پس از مدتی تبدیل به علاقمندان انقلاب و از حاضران ثابت در مراسم‌های مذهبی بشوند.

زاکانی: توانمندکردن اقتصاد خانوارهای شهر مورد توجه شهرداری است

شهردار تهران همچنین صبح امروز 5 شنبه در نشست ائمه جماعات مساجد شاخص، کنشگران و فعالین فرهنگی قم که به میزبانی اداره کل تبلیغات اسلامی این استان برگزار شد، اظهار کرد: امروز که در خدمت شما هستیم، ۲۲ ماه و 10 روز در شهرداری تهران مستقر هستیم؛ به تعبیر رهبر انقلاب، تهران خود یک کشور است و اگر موفقیتی در تهران باشد به عنوان موفقیت به پای نظام اسلامی نوشته خواهد شد.

وی افزود: وقتی وارد حوزه مدیریت شهر شدیم سه ویژگی شهر، شهروند و مدیریت شهری وجود داشت. شهر تهران بی‌هویت بود و تنها هویت تهران، پایتخت بود. ضمن اینکه شهر از فرسودگی رنج می‌برد. منطقه ۲۲ تهران از فقر سرانه‌ها رنج می‌برد، بی‌عدالتی هم در تهران موج می‌زد. در کنار این موارد ۱۲هزار هکتار بافت ناپایدار در تهران وجود دارد و بعضی از خدمات در دسترس نیست که نیازمند توجه خاص بود.

شهردار تهران با بیان اینکه در ابتدای مدیریت شهری، تهران ۷۰ هزار میلیارد بدهی داشت و امکانات آن محدود بود، افزود: علاوه بر این حدود ۹۰ درصد اتوبوس‌هایی که در ابتدا تحویل گرفتیم فرسوده بود، دو سال و نیم شهرداری در تنش مالی بود و در مدیریت شهری قبلی سه ماه برای پرداخت حقوق وام گرفته بودند.

وی  گفت: جنبه حضور جدی و تحقق مردم سالاری دینی لنگ و سبک زندگی غربی در شهر موج می‌زد که برای اصلاح این امور اقداماتی شروع شد.

زاکانی با اشاره به مشکلات تهران از جمله ترافیک، آلودگی هوا، بی‌مسکنی و بدمسکنی، ادامه داد: تهران یک میلیون مسکن کم دارد، حدود ۳۵۰ هزار واحد مسکن خالی در مناطق بالای شهر وجود دارد که از آن برای سوداگری استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: برای اینکه تهران تبدیل به الگو شود، برنامه داریم و اگر تهران الگو شود دو ویژگی خواهد داشت؛ تکثیر در دیگر شهرها و اینکه این موفقیت به عنوان کارآمدی نظام شناخته خواهد شد.

شهردار تهران با اشاره به پیگیری چهار تحول در این شهر ادامه داد: شهرداری و مدیریت شهری باید به نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود، این تحول درون‌زاست و برای آن ۹ کلان پروژه تعریف شده است. موضوع بعدی هوشمندسازی شهر بود که به شکلی حرکت کنیم که شهر هوشمند شود.

وی افزود: در همین خصوص، شهرک ۲۰۰ هکتاری علم و فناوری در پارک ولایت جانمایی شد و مجوز آن را از وزارت علوم دریافت کردیم. کارخانه سیمان ری هم به یک کارخانه در حوزه فرهنگ تبدیل شد و تلاش شد سه ناحیه در تهران به محور ۵ دانشگاه تبدیل شود تا هویت جدید فناورانه شکل بگیرد.

شهردار تهران افزود: تحول سوم در حوزه کالبد شهر بود و از همه تهدیدها فرصت خلق کردیم. از کمیسیون ماده ۵ استفاده کردیم و در تهران یک بزرگراه و ۲ آزادراه در حال ساخت است، علاوه بر این، از اواخر سال گذشته، اصلاح هندسی ۹۸ تقاطع بزرگراهی را در دستور کار قرار دادیم که طی سه سال ۷۸۰ کیلومتر راه درون شهری را برای مردم نزدیک‌تر کنیم.

زاکانی گفت: رکورد منابع مالی تاریخ بلدیه را زدیم و ۱۵۸ درصد بودجه در ماه قبل محقق شد. بودجه شهرداری حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان بود که به لطف خدا ۸۰ هزار میلیارد تومان محقق کردیم.

وی با اشاره به تولید آسفالت و اهمیت آن در بهسازی معابر گفت: کارخانه‌های مدرن در بخش آسفالت وارد کردیم، ظرفیت سال ۱۴۰۰ تولید حدود ۵۴۰ هزار تن آسفالت بود و در سال ۱۴۰۱ این عدد ۷۵۰ هزار تن رسید و امسال هدف گذاری ما یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آسفالت است. همچنین ۱۲ معبر بزرگراهی را در ۶ ماه اول امسال آسفالت می‌کنیم و دو سوم حجم آسفالت را برای معابر درجه دو و سه در نظر گرفتیم.

زاکانی تاکید کرد: ساخت و ساز و توسعه تهران مبتنی بر الگوهایی خواهد بود که سرانه‌های محیط زیستی و بهبودبخش را داشته باشد تا بتوانیم دغدغه‌ها را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه ما ۲۰ هزار میلیارد تومان اموال شهرداری را بازگرداندیم، گفت: بخشی از فساد مربوط به آن است که مال ما را بردند و ما مسیری را دنبال می‌کنیم که اموال را بازگردانیم.

شهردار تهران در مورد توسعه فضای سبز اظهار داشت: امسال ۲ هزار هکتار فضای سبز مثمر ایجاد خواهیم کرد.
زاکانی در ادامه تصریح کرد: از سال ۸۵ تا ۹۹ طی ۱۵ سال ۱۶ دستگاه واگن بازسازی شده بود، اما از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ و در این ۲۲ ماه ۲۵۱ واگن را بازسازی کردیم و بازسازی ۴۲ واگن در حال انجام است. به طوری که تا خرداد سال آینده ۴۲۸ واگن را بازسازی می‌کنیم و تحویل می‌دهیم.

وی افزود: از مرداد سال قبل هر هفته یک یا دو افتتاحیه در سطح شهر تهران داریم و تاکنون ۶۳ رویداد امید و افتخار در تهران داشتیم. امسال ۱۳ ایستگاه مترو با ۴۲ کیلومتر خط افتتاح می‌شود که ۲۰ کیلومتر خارج از تهران و ۲۲ کیلومتر داخل تهران است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برنامه‌ریزی ما در حوزه فرهنگی جدی است، اظهار داشت: در حوزه فرهنگ مسیری طی کردیم که بتوانیم از طریق کار مشارکتی توان بالایی را فعال کنیم. مثلا با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تلاش کردیم در سینماها و فرهنگ‌سراها اقدامات مشخصی را دنبال کنیم و بخشی دیگر از اقدامات را در معاونت اجتماعی داشتیم تا با مشارکت تمام اجزای ماجرا کارهای بزرگی رقم بزنیم، کما اینکه دیدیم که اتفاق‌های بزرگی در شهر تهران افتاد و حضور میلیونی مردم را در تجمع‌هایی مانند جشنواره اقوام داشتیم.

زاکانی با اشاره به تحول در روح شهر، هدف از این تحول را احیای سبک زندگی دانست و ادامه داد: به احیای مساجد روی آوردیم تا بتوانیم از طریق پیوستگی مسجد، محله و خانواده، نیاز مردم را مرتفع کنیم که بتوانیم یک کار جدی انجام دهیم. با سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه و مسجد پیوستگی داریم؛ سرای محله را به قرارگاه محله تبدیل کردیم که آموزش پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، روحانیت، دانشگاه، حوزه و شهرداری در آنجا حضور دارند.

شهردار تهران با اشاره به تعامل با جمعی از طلاب خواهر و برادر در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی گفت: برای تابستان امسال ۳۵۳ مسجد و ۷۰۶ مدرسه دخترانه و پسرانه را انتخاب کردیم و سرمایه‌ها را به سمت مساجد و مدارس سوق می‌دهیم و می‌خواهیم از طریق رقابت و هم‌افزایی، تحول ایجاد کنیم.

وی از ساماندهی ۵ هزار معتاد متجاهر در سال گذشته برای نخستین بار خبر داد و افزود: امسال برای ۲۵۰۰ معتاد متجاهر و حدود 7500 کودک یتیم برنامه داریم.

وی مدیریت مشارکتی را یکی از راهبردهای شهرداری تهران ذکر کرد و گفت: برگزاری مراسم جشن ۱۰ کیلومتری غدیر در تهران الگوی خوبی از مشارکت مجموعه‌ها و مردم بود. این مجموعه‌ها به بلوغی رسیدند که اسم‌ها حذف شود. سازمان تبلیغات اسلامی، شهرداری، صداوسیما، بسیج، گروه‌های جهادی و بیش از همه مردم پای کار بودند اما هیچ کسی این مراسم را منحصر به خود نکرده است.

شهردار تهران اظهار داشت: سال گذشته که جشن غدیر برگزار شد حضرت آقا در چند نوبت از این جشن به نیکی یاد کردند. امسال هم تجربه‌نگاری می‌شود که سال بعد جشن 18 کیلومتری برگزار شود. امسال جشن غدیر در حدود 120 شهر برگزار شد و این الگوها به سرعت می‌تواند توسعه پیدا کند.

وی با بیان اینکه کارهای نشده خیلی زیاد است، تأکید کرد: هنوز ابتدای راه هستیم و تا آنجا که باید برسیم راه زیادی داریم و به شدت نیازمند کمک هستیم.

زاکانی افزود: این رویه ما شده که هر هفته به یک دانشگاه برویم. در واقع یک همکاری مشترک با دانشگاه‌ها را تعریف می‌کنیم و اگر خدمتی از ما بر بیاید، انجام می‌دهیم و کمک هم می‌طلبیم. چندین تفاهم‌نامه هم با دانشگاه‌ها امضا کردیم.

وی ابعاد تحولی شهرداری تهران را شامل ابعاد فکری، فرهنگی و اقتصادی ذکر کرد و افزود: توانمندکردن اقتصاد خانوارهای شهر و مسکن استیجاری مورد توجه است. در این زمینه به دنبال توانمندکردن زنان سرپرست خانوار و ساخت حدود ۸ هزار واحد مسکن استیجاری هستیم تا به مردم آسیب کمتری وارد شود.

آیت‌الله اعرافی: باید گام‌های جدیدی در حوزه معماری و شهرسازی برداشته شود

آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیرحوزه‌های علمیه نیز پیش از ظهر امروز در دیدار علیرضا زاکانی شهردار تهران، با بیان اینکه تهران جایگاه برجسته و ممتازی دارد که باید به آن توجه شود، گفت: تهران  قابلیت الهام‌بخشی به تمام کشور و جهان دارد.

مدیرحوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه باید به الگوی معماری و شهرسازی توجه ویژه‌ای شود، عنوان کرد: این موضوع جزو اولویت‌ها و تاکیدات مقام معظم رهبری نیز است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته این کشور معماری‌های خوبی وجود داشته است، خاطرنشان کرد: معمارهای برجسته‌ای همچون شیخ بهایی توانسته بودند آثار ارزشمندی را خلق کنند، متاسفانه هنوز به مکتب معماری متناسب با اسلام و به روز دست پیدا نکرده‌ایم و علت اصلی این خلا نیز جدایی حوزه‌ها و دانشگاه‌ها است.

عضو شورای نگهبان با اشاره به اینکه شهرسازی، معماری و هنر هدایت‌گر روح جامعه هستند، یادآور شد: باید گام‌های جدیدی در حوزه معماری و شهرسازی برداشته شود تا با ورود به شهرها حس معنوی و متناسب با سنت‌ها وجود داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه شهردار باید فرمانده اصلی معماری در شهر باشد و باید حوزه و دانشگاه باجدیت بیش‌تری پای کار شهرداری‌ها بیایند تا الگوهای جدیدی خلق شود، ابراز کرد: در این مسیر باید شهرداری، دانشگاه‌ها را پای کار آورده و با استفاده از ظرفیت هیأت‌های اندیشه‌ورز به دنبال ایجاد الگوهای جدید باشد.

آیت‌الله اعرافی در ادامه اهتمام بر محوریت مساجد را مدنظر قرار داد و افزود: در شهر تهران باید حدود ۱۰ هزار مسجد با ۲۰ شاخصه اصلی داشته باشیم که جوانان و نوجوانان در آن حضور داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت مباحث هنری در شهر تهران، اظهار کرد: در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور مباحث فرهنگی از طریق هنر به شهروندان منتقل می‌شود که باید این موضوع نیز در دستورکار قرار بگیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه انقلاب اسلامی در هنر تحولاتی ایجاد کرده است، مطرح کرد: ۲۰ هنر جذاب و اسلامی داریم که می‌تواند جامعه را متحول کند که باید برای آن‌ها سرمایه‌گذاری شود.

عضو مجلس خبرگان با اشاره به اینکه در این مسیر نیازمند تولید فکر مستمر هستیم، عنوان کرد: آموزش و پرورش نیز از نظر منابع و نیروی انسانی با محدودیت‌هایی مواجه است که باید به آن‌ها کمک شود.

آیت الله اعرافی از امضای تفاهم‌نامه همکاری حوزه و آموزش و پرورش در موضوعات مختلف ازجمله طرح امین یاد کرد و گفت: شهرداری می‌تواند از این ظرفیت برای فرهنگ‌سازی و ... نیز استفاده کند.

وی با بیان اینکه مدارس علمیه باید فعالیت‌های بیش‌تری در جامعه داشته باشند، خاطرنشان کرد: در حوزه‌های علمیه طرح‌های مختلفی داریم که می‌تواند با شهرداری همکاری داشته و در جامعه پیاده‌سازی شود.

مدیرحوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه فقه معاصر برای فعال کردن فقه سنتی حوزه برای مسائل جدید است، تصریح کرد: فقه معاصر مورد استقبال و تاکید مقام معظم رهبری نیز است، در این بخش نیز آمادگی لازم وجود دارد که حوزه نیازهای فکری و عملی شهرداری را پاسخ دهد.

عضو شورای عالی حوزه با بیان اینکه باید به نخبگان و استعدادهای کشور توجه ویژه‌ای شود، یادآور شد: متاسفانه فرار این استعدادها از کشور زیاد است ولی این افراد ضدانقلاب نیستند بلکه در انتخاب شغل مناسب در کشور با مشکلاتی مواجه هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در پایان گفت: توزیع عادلانه خدمات در سطح شهر نیز یک موضوع مهم است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

گره‌های شهری تهران درحال باز شدن است

علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز در این دیدار نیز ضمن تبریک اعیاد گذشته و روز مباهله، اظهار کرد: در زمان ورود به شهرداری تهران با یک ایده‌آل در ذهن و آن هم تبدیل شهرداری تهران به یک نهاد انقلابی روبرو بودیم.

زاکانی با اشاره به اینکه در این مسیر به دنبال ایجاد یک سبک زندگی درست در میان شهروندان نیز بودیم، مطرح کرد: همچنین حرکت به سمت شهر هوشمند و الگو نیز در دستورکار قرار داشت.

شهردار تهران با بیان اینکه طبق فرموده مقام معظم رهبری شهر تهران بی‌هویت بود، عنوان کرد: همچنین موارد مختلفی ازجمله عدم توزیع عادلانه خدمات، عدم وجود زیرساخت‌های مناسب و ... نیز در این شهر وجود داشت.

وی افزود: این شرایط موجب شده بود تا شهروندان رضایت و شهر مطلوب خود را در مکان‌های دیگری ببینند.

زاکانی در ادامه با اشاره به اینکه در شهرداری تهران بیش از ۱۰۰ هزار نفر خدمت‌رسانی می‌کنند، خاطرنشان کرد: در سال‌های ابتدایی مدیریت شهری برای پرداخت حقوق کارکنان نیز با مشکلاتی مواجه بوده است. در حوزه حمل و نقل عمومی نیز مشکلات بسیاری وجود داشت و این اتفاقات موجب شده بود تا پروژه‌های شهری تماما با رکود مواجه باشد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه وجود واقعیت‌ها و آرمان‌های ذهنی به تحول شهرداری تهران منجر شد، یادآور شد: این تحول در منظر اول رشد شهرداری تهران برای تبدیل به یک نهاد اجتماعی را به همراه داشت. در این مسیر تحولات بهبود وضعیت‌های مالی، استفاده از افراد کارآمدتر به عنوان مدیران، رشد فناوری و ... گلوگاه‌های اصلی بودند.

زاکانی با بیان اینکه خوشبختانه چگالی دانش‌ها در تهران بالا است، ابراز کرد: در این راستا نیز اقدامات بسیاری انجام شده است تا به شهر تهران هویت فناورانه بدهیم که در آینده منجر به عدم خروج فعالین این عرصه از کشور خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه با این تحولات تمام پروژه‌های شهری مجدد فعال شدند، بیان کرد: یک آزادراه، دو بزرگراه، اصلاح تقاطع‌ها، خط مترو، ایستگاه مترو، توسعه حمل و نقل عمومی و ... ازجمله این پروژه‌ها هستند که غالبا از محل مولدسازی انجام خواهند شد.

شهردار تهران گفت: گره‌های شهری تهران درحال باز شدن هستند و در مجموعه شهرداری تهران به کالبد شهر نیز توجه ویژه‌ای داریم.

وی با اشاره به اینکه اولویت اصلی ما روح شهری است، مطرح کرد: تمام تمرکز خود را بر این قرارداده‌ایم که روح حاکم در شهر با محوریت مساجد مناسبت باشد.

زاکانی اضافه کرد: در این عرصه اقدامات مختلفی ازجمله ساماندهی معتادین، کودکان کار، کودکان بی‌سرپرست و... انجام شده است.

وی با بیان اینکه در مسیر روح بخشیدن به شهر تکیه‌گاه اصلی شهرداری، حوزه است، عنوان کرد: برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است تا بتوانیم بهترین بهره‌مندی را از ظرفیت حوزه‌های علمیه داشته باشیم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه مردم برای تغییر مستعد هستند، خاطرنشان کرد: عمق اعتقادات در مردم وجود دارد ولی متاسفانه سبک‌های نادرست زندگی مشکلاتی را به وجود آورده است.

آیت‌الله سعیدی: شهردار باید شهر را مسجد بداند

 

شهردار تهران در ادامه دیدارهای خود با علمای قم پیش از ظهر امروز با حضور در حرم مطهر حضرت معصومه(س) با آیت‌الله سیدمحمد سعیدی تولیت حرم حضرت فاطمه معصومه (س) و امام جمعه قم دیدار و گفت‌وگو کرد.

تولیت آستان حرم حضرت معصومه(س)در این دیدار با بیان اینکه روز مباهله از نظر وزن و جایگاه مانند روز عید غدیر و حتی از جهاتی بالاتر است، اظهار کرد: عنوانی که در عید غدیر برای امیرالمؤمنین(ع) مطرح شد عنوان امیرالمؤمنینی، خلیفة اللهی و جانشینی پیامبر(ص) بود که عنوان مهمی است ولی در روز مباهله عنوان انفسنا و انفسکم مطرح شد و پیامبر از امیرالمؤمنین به عنوان جان خود یاد کردند.

وی با بیان اینکه مباهله یک کار پخته حساب شده بود که از جانب پیامبر(ص) صورت گرفت و تأثیرات زیادی از خود برجای گذاشت، گفت: مهمترین درس مباهله برای زمان ما این است که اگر کار برای رضای خدا باشد و خدا آن را بپسندد و امضا کند به نتیجه خواهد رسید.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه مسئولان کشور باید کار پخته و قوی انجام دهند و به گونه ای ریل گذاری کنند که کارهای خوبشان ادامه دار باشد، افزود: این سنت خوبی نیست که هر کس مسئولیتی پیدا می کند به قدری اوضاع آشفته است که گویا اشخاصی که قبل از او بوده اند هیچ توجهی به کار و معنویت نداشتند.

وی با بیان اینکه هیچ وقت فکر نکنید در کاری که برای خدا انجام می دهید مخالف ندارید، گفت: مهم این است که به قدری شفاف، خوب، دینی و انسانی رفتار کنید که مخالفان شما نتوانند کار شما را زیر سؤال ببرند.

آیت الله سعیدی با بیان اینکه ادارات ما از جمله شهرداری باید مانند مسجد باشند که مردم به راحتی در آن حضور پیدا کرده و مشکل و سؤال خود را با رئیس آن اداره در میان بگذارند و حل کنند، تصریح کرد: شهردار هم باید شهر را مسجد بداند و برای خدا کار کند و در این صورت اگر جریانات مختلف هم سر کار بیایند برای پیشبرد اهداف خود باید مسجد را خراب کنند و این برایشان هزینه دارد.

وی با بیان اینکه مخالفان شما هم شهروند شما هستند و حسابشان از معاندان جدا است، گفت: هرچه شدت کار توحیدی، معنوی و خدمت رسانی شما بالا برود مخالفان جذب می شوند و معاندان هم خود را نشان می دهند و دستشان رو می شود.

تهران نیازمند پشتیبانی فکری و معنوی علما و حوزه‌های علمیه است

شهردار تهران نیز در دیدار با آیت‌الله سیدمحمد سعیدی با بیان اینکه ما از ابتدای مسئولیت در شهرداری تهران ۴ تحول را در دستورکار خود قرار دادیم، اظهار کرد: اولین تحول ناظر به حوزه مدیریت شهری و شهرداری بود تا شهرداری به نهاد خدمتگذار اجتماعی تبدیل شود و تمام امورات شهر را پاسخگو باشد.

وی با اشاره به اصلاح کارکردهای شهرداری و تغییر نگاه مسئولان شهرداری گفت: شهرداری سعی می کند آن چیزی که به خودش بر می گردد را انجام دهد و آنچه به خودش بر نمی گردد هم در انجام آن کمک کند.

شهردار تهران با اشاره به تحول در حوزه‌های مالی، فناوری، خدمات رسانی، روحی و معنوی شهر تهران، گفت: ما عقیده داریم که روح شهر مهمترین بخش شهر است که متأسفانه امروز تجلی‌گر سبک زندگی غربی است ولی رویکرد ما این است که روح شهر تجلی‌گر سبک زندگی ایرانی اسلامی باشد.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران با تکیه بر سبک زندگی اهل بیت(ع) هدف اصلی خود را بر تقویت مساجد گذاشته است، گفت: ما ۵۲ خدمت را تعریف کردیم که در مساجد به مردم ارائه شود و در حقیقت مسجد را محل خدمت به مردم قرار دادیم تا به این سمت برویم که از طریق پشتیبانی از مساجد بین خانواده، مدرسه و مسجد پیوند ایجاد کنیم.

زاکانی با بیان اینکه تهران باید به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران در ترویج سبک زندگی اسلامی و اهل بیتی برای سایر شهرها الگو باشد، گفت: ما در موضوع مساجد با  هزار و ۲۰۰ طلبه برادر سطح سه حوزه و ۱۰ هزار طلبه خواهر سطوح یک و دو حوزه ارتباط گرفتیم تا از ظرفیت فکری حوزه های علمیه در این زمینه استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه تهران به شدت نیازمند پشتیبانی فکری و معنوی علما و حوزه های علمیه است، افزود: سنت های حسنه ای مانند راهپیمایی ۱۰ کیلومتری غدیر که سال گذشته برگزار شد امسال در بسیاری از شهرهای دیگر هم برگزار شد و در تهران نیز گسترده تر شد و اینگونه حرکت ها مقدمه‌ای است تا بتوانیم الگوی درست برای تکثیر نگاه تمدنی انقلاب اسلامی داشته باشیم .

شهردار تهران خاطرنشان کرد: قم محل امید ما است و امیدواریم بتوانیم خدماتی که زیبنده اهل بیت (ع) است را از طریق ارتباط با قم به مردم ارائه کنیم.

پایان پیام/78039

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار