کد خبر: ۲۲۶۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱
ماجرای عکس پریگوژین با لباس زیر
شایعات مختلف درباره یوگنی پریگوژین رئیس واگنر مطرح می شود و با مبهم شدن ابعاد ماجرا، گمانه زنی ها درباره مرگ او نیز مطرح است.

پوتین رئیس واگنر را سر به نیست کرد؟

ابوالفضل خدائی: این احتمال می رود که ولادیمیر پوتین رئیس واگنر را مجازات کرده باشد. زیر از از محل اختفای او پس از شورش اخیر خبری نیست.

سرنخ‌ها و منابع متعددی به مرگ احتمالی او اشاره می‌کنند؛ از جمله رابرت آبرامز مقام ارشد نظامی و سابق ایالات متحده که اعلام کرد شورشیان دیگر هرگز در انظار عمومی دیده نمی‌شوند.

شورش خشم آلود پریگوژین پس از آن آغاز شد که او با پوتین به توافقی تلخ، اما مبهم دست یافت و به ۲۴ ساعت حیرت آور پایان داد که در آن نیروهای واگنر به ۱۲۵ مایلی پایتخت رسیدند.

از آنجایی که روسیه تقریباً به لبه پرتگاه کشیده شده بود، شکاف ها در کرملین برای همگان آشکار شد.

اکنون، به نظر می رسد پوتین در حال تثبیت قدرت خود و به ظاهر حذف حلقه های ضعیف است.

سان در این باره نوشت: در پیامدهای «کودتای نافرجام» پریگوژین، سرنوشت هزاران نیروی واگنر و رهبر پتک‌دار آنها در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

کایر گیلز، کارشناس امنیتی روسی از چتم هاوس، گفت: «ما نمی دانیم این وضعیت چگونه است.»

او به جمله معروف وینستون چرچیل اشاره کرد: «دسیسه‌های سیاسی کرملین شبیه جنگیدن یک بولداگ زیر قالیچه‌ است. فقط صدای خرخر می‌شنوید. و وقتی استخوان‌ها از آن زیر به بیرون پرتاب شوند، می‌فهمید چه کسی برنده شده است.»

گیلز گفت، اگر پریگوژین به خاطر گناهانش بخشیده شود، این امر نابسامانی ها و شکاف های عمیقی را در دستگاه دولتی روسیه آشکار می کند که پوتین را در وضعیت بسیار خطرناکی قرار می دهد.

در ضمن مقامات ارشد روسیه نیز به طور مرموز و هدفمندی ناپدید شده اند و هراس از پاکسازی های پوتین همچنان ادامه دارد. گیلز گفت:« پاکسازی افراد بدنام برای رژیم پوتین کاملاً عادی است. حلقه درونی او "اغلب "حذف می شوند" اما ممکن است دوباره ظاهر شوند، احتمالاً از جایی که دیگر نمی توانند پوتین را به چالش بکشند.»

این کارشناس افزود: «پریگوژین که چیزی برای از دست دادن نداشت ممکن است همه چیز را از دست داده باشد؛ اگر پوتین به وعده اش برای مجازات شورشیان واگنر عمل کند.»

این در حالی است که عکسی از پریگوژین در تلگرام منتشر شده که وی را با لباس زیر نشان می‌دهد و به گمانه‌زنی‌ها درباره محل اختفای فرمانده جنگ دامن می‌زند. این تصویر که توسط یک کانال اوکراینی به اشتراک گذاشته شده است، رئیس واگنر را در یک چادر نظامی نشان می‌دهد، اما مشخص نیست که کجا و چه زمانی گرفته شده است اما معمای داستان را پیچیده تر می کند.

پوتین رئیس واگنر را سر به نیست کرد؟

گزارش های متناقض حاکی از آن است که این عکس در ۱۲ ژوئن قبل از کودتای نافرجام پریگوژین گرفته شده است، در حالی برخی دیگر می گویند یک ماه بعد در پایگاهی در اوسیپوویچی در بلاروس گرفته شده است.

 

مرگ یا زندان؟

رابرت آدامز ژنرال سابق آمریکایی می گوید که شک دارد که بار دیگر رئیس واگنر را در انظار عمومی ببیند و شاید او را به زندان بفرستند و یا وی را مخفی کنند.

او همچنین با ابراز تردید نسبت به زنده بودن رئیس واگنر گفت: او آینده ای ندارد.

 

دیدار پوتین و پریگوژین؛ واقعیت یا کذب؟

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد که پوتین در ۲۹ ژوئن - تنها پنج روز پس از شورش - با پریگوژین گفتگوی محرمانه رو در رو داشته است. این ادعای عجیب نشان می دهد که به جای رفتن به بلاروس طبق قرارداد تبعید، از او در سالن های طلاکاری شده کرملین استقبال می شود!

در همین حال ولادیمیر پوتین در مصاحبه‌ای گفت که به شورشیان واگنر این فرصت را داده تا در روسیه به حیات سازمانی خود ادامه داده و خدمت کنند، اما پریگوژین نپذیرفته است. پوتین گفت: بسیاری از نظامیان واگنر هنگامی که من این را گفتم، سر تکان دادند، اما پریگوژین مخالفت کرد و گفت: نه. این پسرها با چنین تصمیمی موافقت نخواهند کرد.

همچنین به طرز عجیبی ادعا شده که پوتین به متحد سابق خود دستور بازگرداندن سر ولودیمیر زلنسکی را داده است!

اگر درست باشد، این نشان می‌دهد که پوتین پس از محکوم کردن پریگوژین به‌عنوان «خائن»، در خلوت یک چرخش تحقیرآمیز انجام داده است. با این حال هیچ تصویری از این دیدار منتشر نشده است.

حتی کارشناسان نسبت به برگزاری چنین دیداری نیز تردید دارند.

 

رئیس واگنر مبتلا به سرطان است

منابع نزدیک به کرملین مدعی شده‌اند که تشخیص سرطان پریگوژین ممکن است باعث تصمیم او برای راه‌اندازی به اصطلاح «راهپیمایی عدالت» شود. سرویس امنیت ملی روسیه نیز در جریان بازرسی عمارت رئیس واگنر اسنادی را یافت که حاکی از بیماری سرطان پریگوژین است. یکی از پاسپورت های پیدا شده به نام "دیمیتری گیلر" بود که یک بیمار "سوپر وی آی پی" در یک کلینیک تخصصی مرتبط با پوتین بود. بنا بر گزارش ها، تجهیزات پزشکی نیز در این بازرسی به دست آمد و گمانه زنی های بیشتری را برانگیخت که او در خانه تحت درمان سرطان قرار دارد.

 

ناپدید شدن دو ژنرال مرتبط با پریگوژین

ژنرال سرگئی سوروویکین از ۲۴ ژوئن در میان شایعاتی که گفته می شود از برنامه رئیس واگنر برای شورش خبر داشته ناپدید شده است. بیم آن می رود که فرمانده سابق نیروهای روسیه در اوکراین معروف به ژنرال آخرالزمانی پس از سه هفته ناپدید شدن و از دست دادن تولد همسرش مرده باشد. اندکی پس از اینکه سوروویکین یک درخواست ویدئویی عجیب منتشر کرد و خواستار توقف شورش مزدوران در ماه گذشته شد، گزارش‌های مختلف حاکی از دستگیری و بازجویی او در جریان بود. سوروویکین نزدیک به رئیس واگنر است که با شور و شوق از او به عنوان شایسته ترین فرمانده نظامی روسیه تمجید می کرد.

معاون وزیر دفاع یوکوروف فرد بعدی است که ناپدید شده است. در طول شورش کوتاه، ژنرال تحقیر شده دستگیر شد. وزارت دفاع بریتانیا گزارش داد که یوکوروف به طور قابل توجهی در یک برنامه مهم تلویزیونی غائب بوده است.

گراسیموف رئیس ستاد کل ارتش در پی هرج و مرج پس از شورش برق آسای واگنر ناپدید شد، اگرچه او اخیراً برای مدت کوتاهی به مقر فرماندهی نظامی بازگشت. اما در نهایت از سمت خود برکنار شد و به گفته رسانه‌های روسی، سرهنگ "میخائیل تپلینسکی" جای وی را گرفته است.

در حالی که سرنوشت پریگوژین همچنان مبهم است، وزارت دفاع روسیه گفت واگنر سلاح های خود را به ارتش روسیه تحویل می دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار