کد خبر: ۲۲۶۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
ایران قیمت رسمی انواع نفت خود را برای فروش به مشتریان آسیایی در ماه آگوست نسبت به ماه جولای بالاتر قیمت‌گذاری کرده است.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت، ایران قیمت رسمی نفت سبک خود را برای فروش به مشتریان آسیایی در ماه آگوست  3.15 دلار بالاتر از متوسط قیمت شاخص عمان/ دبی تعیین کرده است.

به این ترتیب، 15 سنت بالاتر از قیمت تعیین شده برای این نوع نفت در ماه جولای است.

نفت سبک ایران در ماه جولای 3 دلار بالاتر از متوسط قیمت شاخص عمان/دبی تعیین شده بود.

 

نفت سنگین ایران نیز یک دلار و 10 سنت بالاتر از متوسط قیمت شاخص عمان/دبی تعیین شده است که 5 سنت بالاتر از قیمت این نوع نفت در ماه جولای است.

نفت فروزان نیز با 10 سنت افزایش نسبت به ماه گذشته، یک دلار و 5 سنت بالاتر از از متوسط قیمت شاخص عمان/دبی قیمت‌گذاری شده است.

قیمت نفت سروش و پارس نیز 15 سنت بالاتر از متوسط قیمت ماه جولای تعیین قیمت شدند.

جدیدترین گزارش سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک که روز پنج‌شنبه منتشر شد، نشان داد، متوسط قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه ژوئن ۲۰۲۳ (خرداد ۱۴۰۲) نسبت به ماه پیش از آن یک دلار و ۱۴ سنت کاهش داشته و بشکه‌ای ۷۵.۳۳ دلار معامله شده است.

نفت سنگین ایران در ماه می (اردیبهشت ۱۴۰۲) با بیش از ۸ دلار کاهش نسبت به ماه فروردین ۷۶.۴۷ دلار فروخته شده بود.

در عین حال، متوسط قیمت نفت ایران در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۳ به ازای هر بشکه ۷۹.۵۸ دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ کاهش ۲۵.۵۶ دلاری را نشان می‌دهد. متوسط قیمت نفت ایران در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۲ به ازای هر بشکه ۱۰۵.۱۴ دلار بوده است.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز در این ماه به طور متوسط ۷۴.۷۳ دلار به فروش رفته است که یک دلار و ۹ سنت نسبت به ماه پیش از آن کاهش یافته است.

به این ترتیب، نفت ایران در خرداد ماه گران‌تر از نفت برنت معامله شده است.

* عربستان هم قیمت نفتش را افزایش داد

تقریبا 10 روز پیش عربستان، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، قیمت تمامی انواع نفت خود را برای خریداران آسیایی در ماه اگوست افزایش داد.

شرکت آرامکوی عربستان اعلام کرد، قیمت رسمی نفت سبک این کشور برای فروش در ماه آگوست به مشتریان آسیایی نسبت به ماه جولای 80 سنت افزایش یافته و به 2.70 دلار بالاتر از شاخص عمان/ دبی رسیده است.

این کشور قیمت نفت فروشی به شمال غرب اروپا را با تخفیف 1.10 دلاری نسبت به نفت برنت قیمت‌گذاری کرده است؛ درحالی‌که این تخفیف در ماه جولای 1.90 دلار در هر بشکه بوده است.

اخیرا نیز عربستان اعلام کرده است که میزان تولید خود را به صورت داوطلبانه یک میلیون بشکه کاهش خواهد داد و این کاهش تا در ماه اگوست هم ادامه خواهد داشت. تحلیلگران این اقدام عربستان را در راستای تقویت قیمت نفت تفسیر می‌کنند.

قیمت رسمی نفت فروشی عربستان‌ معمولا پنجم هر ماه منتشر می‌شود و روند قیمت‌گذاری نفت خام ایران، کویت و عراق را تعیین می‌کند و بر قیمت 9 میلیون بشکه نفت که روزانه به سوی آسیا روانه می‌شود،‌ تأثیر می‌گذارد.

شرکت نفت عربستان، آرامکو، قیمت نفت این کشور بر اساس پیشنهاد‌های مشتریان و پس از محاسبه تغییر ارزش نفت خود و بر اساس سوددهی و قیمت محصولات نفتی در ماه گذشته تعیین می‌کند.

پایان پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار