کد خبر: ۲۲۶۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴
بازار سهام معاملات امروز را در روند صعودی قدرتمندی آغاز و سهامداران را به ثبت یک رشد به یادماندنی امیدوار کرده بود. با این حال اما اظهارات سخنگوی دولت درباره پافشاری بر مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، از قدرت صعود کاست و تراز مثبت پول حقیقی را تا پایان معاملات به خروج پول تبدیل کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بورس تهران در ادامه روند پرقدرت تقاضای روز گذشته، با افزایش سطح تقاضای سهام در پیش گشایش و آغاز معاملات شروع به کار کرد. این روند اما در میانه بازه معاملاتی با انتشار خبر رد شدن پیشنهاد وزارت اقتصاد مبنی بر اصلاح مصوبه نرخ خوراک، تغییر کرد.

روز گذشته جهت‌گیری حمایتی کمیسیون اقتصادی مجلس از بازار همزمان با صحبت‌های احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد مبنی بر پیگیری اصلاح مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها موجب شارژ بازار شده بود. با این حال اما امروز سخنگوی دولت اعلام کرد که این پیشنهاد رد شده است!

از لحظه انتشار این خبر در ساعت 11 صبح امروز، تعداد صفوف خرید کاهش و تعداد صفوف فروش افزایش یافت. همچنین ورود پول حقیقی به بازار کاهش و به صندوق‌های درآمد ثابت افزایش یافت. از طرفی برخی نمادهای پتروپالایشی که در ابتدای روز مثبت بودند راهی سوی منفی دامنه نوسان شدند.

بررسی نمودار روند معاملات امروز نیز حاکی از آن است که پس از انتشار این خبر، مسیر صعودی شاخص‌های کل و هم‌وزن نزولی شده است.

روند معاملات بورس 28 تیر 1402

گفتنی است امروز علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت درباره نرخ خوراک پتروشیمی‌ها گفت: این نرخ طبق بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مشخص شده بود. وی افزود: طبق قانون هدفمندی نرخ منابع انرژی و مصارف آن مشخص است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: مجلس هرساله منابع و مصارفی را پیش بینی می‌کند؛ مجلس سال گذشته درباره عدم افزایش قیمت گاز از دولت مطالبه داشت و امسال در بودجه ۱۴۰۲ پیش بینی تحقق درآمد کرده بود و دولت باید به سمت تحقق آن پیش برود؛ این منابع برای یارانه‌ها خورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در این‌باره پیش‌بینی شده بود و نظرات دستگاه‌های مربوطه اخذ و آیین‌نامه‌ای به تصویب رسید و دولت قصد تغییر در آن ندارد.

بهادری جهرمی گفت: وزارت اقتصادی برای برنامه هفتم پیشنهادی داده بود تا برای آینده نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را با فرمول داشته باشیم؛ این پیشنهاد مورد موافقت اعضای کمیسیون اقتصادی دولت قرار نگرفت و از دستورکار خارج شد.

عملکرد شاخص‌ها

امروز شاخص کل بورس تهران 16 هزار و 661 پله بالا رفت و با رشد 0.83 درصدی در ارتفاع دو میلیون و 16 هزار و 382 واحد ایستاد. شاخص هم‌وزن نیز امروز با رشد 9 هزار و 357 واحدی معادل 1.33 درصد رشد کرد و به سطح 712 هزار و 539 واحد رسید.

شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و بازار دوم هم به ترتیب با رشد 0.64 درصدی، 0.62 درصدی و 1.07 درصدی روبرو شدند. امروز شاخص کل فرابورس هم با رشد 269 واحدی روبرو شد و با افزایش 1.02 درصدی به ارتفاع 26 هزار و 656 واحدی رسید.

پایان بورس

تاثیر نمادها

امروز نمادهای شستا، تاپیکو، حکشتی، وبملت، شپدیس، بوعلی و پارس بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل داشتند. در همین حال نمادهای شهر، شستا، خگستر، وبملت، شبریز، پترول و شتران پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بودند.

امروز همچنین نمادهای خاور، هرمز، شگویا، آریا، غصینو، ساوه و دماوند بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل فرابورس داشتند. در همین حال نیان، زفجر، کتوسعه، کرمان، خاور، دی و والماس پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بودند.

حجم و ارزش معاملات خرد

امروز حجم معاملات سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به 9.9 میلیارد برگه سهم رسید که نسبت به روز گذشته یک میلیارد و 300 میلیون برگه سهم کاهش داشت! در همین حال ارزش معاملات خرد نیز در سطح 6 هزار و 904 میلیارد تومان قرار گرفت که نسبت به دیروز افزایش اندکی را تجربه کرد.

با این حال امروز 73.9 میلیارد تومان پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی خارج شد که نشان از شناسایی فرصت خروج از سوی سهامداران داشت. صندوق‌های درآمد ثابت نیز امروز با ورود 100 میلیارد تومانی پول حقیقی مواجه شدند که حاکی از شک و ترید سهامداران نسبت به تداوم روند صعودی بازار است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار