کد خبر: ۲۲۶۲۹۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۸
«تجارت آنلاین» از تاثیرگذاری اخبار سیاسی مثبت بر رفتار سرمایه گذاران گزارش می‌دهد؛
با توجه به ورود به ایام محرم و کاهش حجم معاملات سکه و طلا در کشور پیش‌بینی می‌شود که قیمت سکه و طلا و همچنین نرخ در مسیر نزولی قرار بگیرد و حجم معاملات بازار با کاهش مواجه شود.

کاهش انتظارات تورمی در بازار طلا و ارز

گروه اقتصاد کلان: با توجه به ورود به ایام محرم و کاهش حجم معاملات سکه و طلا در کشور پیش‌بینی می‌شود که قیمت سکه و طلا و همچنین نرخ در مسیر نزولی قرار بگیرد و حجم معاملات بازار با کاهش مواجه شود.
به گزارش «تجارت آنلاین»، در آخرین هفته تیر، قیمت سکه بیشترین افت بازدهی و کاهش قیمت را در بازارهای مالی داشت. قیمت طلا و سکه در روزهای هفته‌ اخیر همواره میل به نزول داشت و تمامی قطعات سکه یک پله سقوط کردند. انتشار اخبار مثبت از جمله ادامه مذاکرات ایران و آمریکا و همچنین حضور مقام عمانی در ایران و مداخله بازارساز در کنترل نرخ ارز از جمله عواملی هستند که طی روزهای اخیر بازار سکه و طلا و حتی نرخ ارز را تحت تأثیر قرار دادند. از طرف دیگر با توجه به آغاز ایام محرم معاملات سکه و طلا و حتی نرخ ارز نیز می‌تواند در فاز جدیدی قرار بگیرد.

افزایش قیمت جهانی اونس طلا
قیمت طلاروز پنجشنبه به بالاترین حد خود در 9 هفته اخیر رسید که ناشی از کاهش ارزش دلار و انتظارات فدرال رزرو آمریکا برای توقف افزایش نرخ بهره بود. کاهش شاخص دلار که نزدیک به پایین‌ترین حد یک سال گذشته بود، طلا را برای خریدران جذاب کرد. سرمایه گذاران انتظار دارند در نشست آتی فدرال رزرو 25 واحد افزایش نرخ را داشته باشند و نرخ ها را در محدوده 5.25 تا 5.5 درصد در سال 2023 حفظ کنند. در حالی که احتمال کاهش نرخ در سال 2023 بعید به نظر می رسد، نرخ های بهره پایین تر به طور کلی به نفع طلا هستند زیرا هزینه فرصت نگهداری دارایی های بدون بازده را کاهش می دهند. علاوه بر عوامل سیاست پولی، سرمایه گذاران همچنین به داده های آتی مطالبات بیکاری در ایالات متحده برای هفته 15 جولای توجه دارند. بازار در سه ماهه دوم شاهد افزایش مطالبات بیکاری بوده است و انتظار می‌رود حرکتی جانبی داشته باشد. اگر مطالبات بیکاری ثابت بماند یا بیشتر افزایش یابد، به طور بالقوه می‌تواند حرکت مثبتی در قیمت طلا ایجاد کند. شرایط کنونی حامی بازار طلای جهانی است و با تضعیف دلار و نرخ تورم پایین‌تر از حد انتظار، شتاب بیشتری در حرکت طلا به سمت بالا ایجاد کرده است. از آنجایی که سرمایه گذاران تصمیمات افزایش نرخ فدرال رزرو و داده‌های اشتغال را ارزیابی می کنند، طلا به دلیل جذابیت پناهگاه امن و پتانسیل آن برای پوشش در برابر فشارهای تورمی، همچنان یک گزینه سرمایه گذاری جذاب است. در نتیجه، قیمت طلا به بالاترین حد در 9 هفته اخیر رسیده که از کاهش ارزش دلار و انتظارات بازار برای توقف احتمالی چرخه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو سود می‌برد. نرخ‌های بهره پایین‌تر و داده‌های مربوط به ادعاهای بیکاری در ایالات متحده از عوامل مهمی هستند که می‌توانند بر حرکت کوتاه‌مدت قیمت طلا تأثیر بگذارند. در حال حاضر قیمت اونس جهانی به دلیل عوامل بالا به سطوح بالای 1970 دلار رسیده و برآوردها حاکی از حرکت بیشتر طلا به سمت مقاومت‌های بالاتر است.

ادامه روند کاهشی سکه و طلا در ایران
با وجود اینکه نرخ جهانی اونس طلا در مسیر افزایشی حرکت کرده اما روند قیمت طلا و سکه در ایران روند عکس را طی کرده و این نوسانات نرخ ارز در داخل ایران است که روی قیمت طکه و طلا اثرگذار است. در هفته اخیر اخبار مثبت و منفی در بازار اثر داشت اما به اعتقاد کارشناسان اقتصادی میل بازار به اخبار مثبت چرخید و روند کاهشی قیمت در بازار فلز زرد سرعت گرفت. در آخرین روز این هفته قیمت طلا و سکه مسیر دو مسیر متفاوت را در پیش گرفتند. قیمت طلا به همراه قیمت سکه امامی افزایشی بود. سایر قطعات سکه نیز کاهش داشتند. در تاریخ ۲۹ تیر قیمت سکه امامی با افزایش ۹۶ هزار تومانی با قیمت ۲۷ میلیون و ۳۸۶ هزار تومان مبادله شد. اما قیمت سکه بهار ۱۱۰ هزار تومان افت داشت و با رقم ۲۴ میلیون و ۴۹۱ هزار تومان مبادله شد. روز گذشته نیم‌سکه ۵۰ هزار تومان ارزان و با رقم ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان مبادله شد. ربع سکه اما تنها قطعه‌ای بود که با وجود نوسانات قیمتی در طول معاملات دیروز بدون تغییر و با قیمت ۹ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به کار خود پایان داد. روز گذشته سکه گرمی ۵۰ هزار تومان ارزان شد و این قطعه که در روز چهارشنبه به کانال پنج میلیونی برگشته بود با قیمت پنج میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد. طی روزهای گذشته اخبار مثبت منتشر شده ناشی از مذاکرات غیرمستقیم آمریکا با ایران باعث شده بود که نرخ دلار حمایت‌های خود را از دست بدهد و به کانال 48 هزار تومان برسد اما دوباره با کمرنگ شدن اخبار سیاسی روند صعودی نرخ دلار دوباره از سر گرفته شد. این روند باعث تاثیر بر بازار سکه و طلا در ایران شد و قدرت فروشندگان بازار بر خریداران چربید و کارشناسان هم اکنون نیز اینده را نزولی ارزیابی می‌کنند.

آینده قیمت سکه و طلا در روزهای پیش رو
اکنون که ایام محرم آغاز شده حجم معاملات در تمامی بازارها روند کاهشی به خود گرفته است و این موضوع سکه و طلا را هم تحت تاثیر قرار داده و کارشناسان طی روزهای آینده قیمت را نزولی ارزیابی می‌کنند. «محمد کشتی آرای» فعال بازار طلا درباره وضعیت بازار طلا در هفته پایانی تیرماه اظهارداشت: هفته گذشته قیمت فلزات گرانبها همچون طلا، نقره، پلاتین و پالادیوم هم سیر صعودی داشت و با افزایش همراه بود و بهای انس جهانی طلا با ۲۷ دلار افزایش روز گذشته در آخرین معاملات به ۱۹۸۲ دلار رسید. فعال بازار طلا افزود: برخلاف افزایش بهای جهانی طلا، کاهش نرخ ارز ، تخلیه حباب سکه و طلا و کاهش تقاضا به مناسبت روز به ماه محرم باعث شد قیمت طلا و سکه سیر نزولی داشته باشد و این هفته بازهم قیمت‌ها با کاهش همراه باشد. وی تصریح کرد: در آخرین معاملات روز گذشته قیمت سکه طرح قدیم با ۸۰۰ هزار تومان، سکه طرح جدید با ۹۰۰ هزار تومان، نیم سکه با ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه با ۴۰۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی با ۳۰۰ هزار تومان کاهش قیمت هفتگی داد و ستد شد. وی ادامه داد: همچنین در آخرین معاملات هفته گذشته هر مثقال طلای آب شده ۲۰۵ هزار تومان کاهش قیمت هفتگی ، هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۷ هزار تومان کاهش قیمت را داشت. فعال بازار طلا اظهارداشت: حباب سکه نیز هفته گذشته با کاهش همراه بود و حباب سکه طرح جدید با ۴۰۰ هزار تومان کاهش به چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. وی بیان کرد: هفته گذشته به دلیل کاهش تقاضا، کاهش داد و ستدها و همچنین تخلیه حباب سکه و طلا قیمت‌ها سیر نزولی داشت. کشتی آرای همچنین گفت: پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آینده بهای انس جهانی طلا با نوساناتی همراه باشد و نرخ ارز با توجه به شرایط موجود کشور سیر نزولی داشته باشد و در هفته پیش رو نه تنها افزایش قیمت نداشته باشیم بلکه کاهش قیمت‌ها را هم شاهد باشیم و حباب سکه هم تخلیه خواهد شد. بنابراین با توجه به گفته‌های کارشناسان پیش‌بینی می‌شود که دست کم طی روزهای آینده از التهاب بازار سکه و طلا و همچنین نرخ ارز کاسته شود و قیمت‌ها در کانال‌های مشخصی در جهت نزولی در حرکت باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار