گروه انرژی: بررسی روند تولید و مصرف بنزین و گازوئیل در سبد سوخت کشور نشان میدهد که دولت طی سالهای آتی با یک چالش جدید رو به رو خواهد شد. از این رو شناسایی دلایل افزایش مصرف بیرویه سوخت و اولویتبندی برای یافتن راهکار جلوگیری از آن، چارهاندیشی برای تنوعبخشی به سبد سوخت و ایجاد الگوی بهینهسازی مصرف سوخت حمل و نقل کشور از مهمترین کارهای پیش روی حوزه انرژی کشور در مورد سبد سوخت خواهد بود.
بنابراین عدم توجه به بهرهوری و نگاه صرف به مقوله افزایش تولید یا واردات به منظور موازنه تولید و مصرف سوخت بنزین هزینههای دولت را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. به نظر میرسد در حال حاضر، بهرهوری انرژی به ویژه سوخت که تا به حال و در همه دولتهای پس از انقلاب به عنوان نقطه تاریک حکمرانی انرژی از آن یاد میشود، ضرورتی است که عدم درک آن هزینههای اقتصادی، سیاسی و امنیتی را به کشور تحمیل خواهد کرد. بنابراین نگاه ویژه دستگاههای ذیربط به مسئله مصرف بهینه سوخت در سیستم حمل و نقل کشور و جلوگیری از هدر رفت و قاچاق این سوختها از جمله مواردی است که طی سالیان آتی از اولویتهای کشور قلمداد میشود.
در صورت بیتوجهی به افزایش تولید بنزین یا بهینهسازی مصرف، دولت مجبور خواهد بود با احتساب نرخ 60 سنت به ازای هر لیتر بنزین به منظور پوشش کسری 22 میلیون لیتر در روز بنزین، سالانه 5 میلیارد دلار صرف واردات بنزین در افق 1420 کند. به گزارش تجارت،در این رابطه،عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: اگر رشد مصرف بنزین به همین شیوه کنونی ادامه داشته باشد غیر قابل کنترل شده و قطعا برای تامین نیاز حمل و نقل باید واردات داشته باشیم.
رمضانعلی سنگدوینی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره روند رو به رشد مصرف بنزین در کشور اظهار داشت: در حال حاضر مصرف تمام حاملهای انرژی از جمله برق، گاز و بخصوص بنزین بالاست و باید در این خصوص چارهاندیشی شود.
وی افزود: اکنون متوسط مصرف بنزین در کشور به بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده است و حتی در روزهایی از ایام نوروز به ۱۴۲ میلیون لیتر هم رسید که لازم باید برای کنترل این ارقام تدابیری اندیشیده شود. عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه تاکید کرد: حتما باید در برنامه هفتم توسعه به دولت تکلیف شود که نسبت به بهینهسازی مصرف سوخت اقدام کرده و راهکارهای لازم را برای نیل به این مهم اتخاذ کند.
وی گفت: اکنون سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار در کشور انرژی مصرف میشود که در این بین مصرف متوسط بنزین که به ۱۱۰ میلیون لیتر رسیده رقم بسیار بالایی بوده و لازم است که به هر طریق ممکن این میزان مصرف متعادل شود. سنگدوینی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین موضوعات در راستای بهینهسازی مصرف سوخت این است که به دولت تکلیف کنیم خودروهای گازسوز، هیبریدی و کم مصرف را تولید و وارد چرخه حمل و نقل کند چراکه هرقدر که مصرف سوخت را کاهش دهیم یکگام به اجرایی شدن صادرات و ارزآوری برای کشور نزدیکتر خواهیم شد. وی با تاکید بر اینکه کاهش مصرف بنزین صادرات این فرآورده باارزش را بیمه خواهد کرد، یادآور شد: یکی از اقدامات مهم برای کاهش مصرف بنزین بکارگیری گاز مایع (الپیجی) در خودروها است، ضمن اینکه این سوخت به لحاظ کیفیت نیز برای خودرو مناسبتر بوده و عمر موتور خودرو را بالا میبرد. عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در جلسهای که با حضور اعضای کمیته انرژی برگزار شد بنا بر این شد که در برنامه ۵ ساله کمک کنیم که دولت به سمت اجرای برنامه صرفهجویی در مصرف سوخت برود. وی بیان داشت: اگر رشد مصرف بنزین به همین شیوه کنونی ادامه داشته باشد غیر قابل کنترل شده و قطعا برای تامین نیاز حمل و نقل باید واردات داشته باشیم. سنگدوینی گفت: در حال حاضر نیمی از مردم کشور خودرویی ندارند و نیمی دیگر دارای خودرو بوده و از یارانه بنزین برخوردارند، حتی در این بین برخی بیش از یک خودرو دارند و در نتیجه با نرخ ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی بنزین از سوبسید بیشتری نیز بهره میبرند بنابراین لازم است که دولت و مجلس روی این مسئله کار کنند تا عدالت اجرا شود. وی تاکید کرد: در شرایط کنونی مهمترین اولویت دولت و مجلس ابتدا معیشت مردم و سپس بهینهسازی مصرف حاملهای انرژی است تا تبدیل به واردکننده حاملهای انرژی بخصوص بنزین و گاز تبدیل نشویم. عضوهیات رییسه کمیسیون تلفیق گفت: طبق تصمیمی که در مجلس اتخاذ شده وزارت نفت ونیرو در برنامه هفتم توسعه مکلف شدهاند که انشعابات آب، برق، گاز و فاضلاب خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تا مصرف برابر الگوی تعیین شده رایگان محاسبه شود. وی درباره اجرایی شدن استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت فعلی نیز گفت: هنوز در برنامه هفتم توسعه و کمیته انرژی و دولت در این زمینه به جمعبندی نرسیدهایم.