کد خبر: ۲۲۶۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵
موج گسترده واکنش‌های داخلی و خارجی به تصویب لایحه اصلاحات قضایی در کنست؛
تظاهرات علیه این اصلاحیه در اوایل روز دوشنبه آغاز شد و پلیس معترضانی را که خود را به پست‌ها و مراکز مختلف زنجیر کرده و جاده‌های بیرون پارلمان را مسدود کرده بودند، به زور پراکنده کرد. تا عصر و اواخر شب نیز پس از تصویب کنست، هزاران نفر در سراسر سرزمین‌های اشغالی به خیابان‌ها آمده و بزرگراه‌ها را مسدود کردند و با پلیس درگیر شدند. پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد که دست کم ۱۹ نفر روز دوشنبه دستگیر شده‌اند.

نتانیاهو در لبه پرتگاه

گروه سیاسی: پس از مدت‌ها جنجال، اعتراض و البته ناآرامی در سرزمین‌های اشغالی بر سر لایحه اصلاحات قضایی پیشنهادی دولت راست‌گرای رژیم صهیونیستی، روز دوشنبه (2 مرداد) این لایحه در کنست با 64 رای مثبت از مجموع 120 عضو به تصویب رسید. تصویب قانون اصلاحات قضایی مدنظر نتانیاهو در شرایطی صور گرفت که نمایندگان جناح اپوزیسیون به طور کامل صحن کنست را ترک کرده بودند. بر اساس این اصلاحیه، دیوان عالی قضایی دیگر حق وتوی تصمیمات دولت و کنست و احکام اداری و یا مخالفت با انتصاب برخی وزرا یا نخست وزیر به دلیل پرونده های مختلف را نخواهد داشت. به گزارش «تجارت»، تصویب این لایحه اولین گام در مسیر کاهش اختیارات دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی است. با توجه به تصویب این لایحه، دیگر دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی حق ندارد تصمیمات دولت و وزرای اسرائیلی را به بهانه معقول نبودن ملغی کند. اما مساله مهم در مقطه کنونی این است که یک روز بعد از تصویب این قانون در مجلس اسرائیل، بنیامین نتانیاهو با موجی از مخالفت‌های بی‌سابقه مواجه شده است. مخالفت‌هایی که البته نه تنها در سطح داخلی بلکه در سطح خارجی نیز به جریان افتاده است.

تهدید به اعتصاب، تحصن، استعفا و...
پس از تصویب لایحه بازنگری قضایی مورد نظر بنیامین نتانیاهو در پارلمان رژیم صهیونیستی تظاهرات گسترده مخالفان برپا شد. تظاهرات علیه این اصلاحیه در اوایل روز دوشنبه آغاز شد و پلیس معترضانی را که خود را به پست‌ها و مراکز مختلف زنجیر کرده و جاده‌های بیرون پارلمان را مسدود کرده بودند، به زور پراکنده کرد. تا عصر و اواخر شب نیز پس از تصویب کنست، هزاران نفر در سراسر سرزمین‌های اشغالی به خیابان‌ها آمده و بزرگراه‌ها را مسدود کردند و با پلیس درگیر شدند. پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد که دست کم ۱۹ نفر روز دوشنبه دستگیر شده‌اند.
فراتر از اعتراضات، سندیکای وکلای رژیم صهیونیستی وارد خط اعتراضات علیه قانون اصلاحات قضایی شدند و دادخواستی را علیه این قانون به دادگاه عالی ارائه کردند. همچنین، منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی با اذعان به تشدید روزافزون بحران تمرد نظامیان از خدمت در ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کردند که اقدامات کابینه این رژیم بلایی سر ارتش آورده است که اصلاح آن به چند سال زمان نیاز دارد. در سطحی دیگر، رئیس پیشین موساد از احتمال بروز سلسله استعفاهایی در این سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی در پی اقدام کابینه این رژیم به ریاست بنیامین نتانیاهو در تصویب طرح جنجالی تغییرات قضایی گفت و از وزیر جنگ این رژیم خواست استعفا دهد. دنی یاتوم، رئیس پیشین موساد در مصاحبه‌ای که امروز سه‌شنبه با روزنامه عبری زبان معاریو داشت، با اشاره به اینکه بیشتر صهیونیستی‌ها نگران این هستند که طرح اصلاحات قضایی به اتمام دموکراسی منجر شود، گفت: «ما بسیار ناخرسند هستیم، همانند بخش بزرگی از ساکنان اسرائیل که اندک نیستند، بلکه اکثریت هستند، مردم از نتایج بررسی و رای‌گیری در کنست ناراضی هستند و این احساس را دارند که دموکراسی زیر پاهایشان در حال نابودی است.»

مخالفت‌ شدیداللحن آمریکا
فراتر از صحنه داخلی، جو بایدن طی پیامی، تاسف خود را از تصویب قانون تغییرات قضایی که توسط کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) صورت گرفت، ابراز کرد و نسبت به کاهش روابط دوجانبه به سطوح پایین هشدار داد. رسانه‌های عبری گزارش دادند که کاخ سفید از مصوبه لغو «استدلال معقولیت» ابراز تاسف کرده و از رژیم صهیونیستی خواسته است تا اجماع را تقویت کند. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جو بایدن به‌عنوان دوست مادام‌العمر اسرائیل، نظرات خود را به‌طور علنی و خصوصی بیان کرده است، به این معنا که تغییرات عمده در دموکراسی باید تا حد امکان دارای اجماع گسترده باشد و مایه تاسف است که رأی‌گیری روز دوشنبه با اکثریت اندک انجام شد.» کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید شامگاه دوشنبه همچنین تاکید کرد که ایالات متحده به حمایت از تلاش‌های اسحاق هرتزوگ، رئیس‌ رژیم صهیونیستی برای دستیابی به توافقی گسترده در مورد «کودتای قضایی» ادامه خواهد داد. سخنگوی کاخ سفید افزود، جو بایدن پس از تصویب اولین بند قانون اصلاحات قضایی توسط کنست، همچنان به فشار برای اجماع گسترده میان سیاستمداران اسرائیلی در مورد طرح اصلاحات قضایی ادامه خواهد داد. کارین ژان پی‌یر اشاره کرد که بایدن هدف خود برای دستیابی به اجماع گسترده را پس از شکست تلاش‌های لحظه آخری برای دستیابی به یک راه‌حل و شکست در آرام کردن بحران قانون اساسی که ماه‌ها است که رژیم صهیونیستی را درگیر کرده، رها نکرده است.

نتانیاهو در لبه پرتگاه

در همین راستا، شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» از «ناامیدی» جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در پی اقدام کنست در تصویب تغییرات اساسی در دیوان عالی این رژیم خبر داد و اعلام کرد که وی پیامی در این باره از طریق توماس فریدمن، روزنامه‌نگار آمریکایی روزنامه نیویورک تایمز به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ارسال کرده است. این شبکه افزود که بایدن در پیام خود نسبت به عواقب این تصمیم و کاهش روابط دوجانبه به سطوح پایین هشدار داده و بیان کرده، ترجیح می‌دهد رایزنی‌ها بین گروه‌های مختلف رژیم صهیونیستی برای دستیابی به اجماع گسترده میان آنها ادامه یابد. رسانه‌های عبری اشاره کردند که نتانیاهو پیام بایدن را دریافت نکرده است، زیرا او پس از کاشت دستگاه ضربان ساز قلب در دوره نقاهت قرار دارد. همزمان با مواضع شدیداللحن دولت بایدن، یک روزنامه آمریکایی در مقاله‌ای با تاکید بر اینکه زمان توقف کمک‌های آمریکا به رژیم صهیونیستی فرا رسیده، از واشنگتن خواست کمک‌های سالانه‌اش به این رژیم را به صورت تدریجی متوقف کند. نیویورک تایمز در مقاله‌ای به قلم نیکولاس کریستوف نوشت، در حال حاضر رژیم صهیونیستی تیتر یک رسانه‌ها است و بحث داغی درباره تحولات داخلی آن وجود دارد با این حال موضوعی وجود دارد که هیچ‌کسی نمی‌تواند درباره آن صحبت کند. کریستوف در ادامه مقاله خود آورد: "به همین دلیل اجازه دهید این سوال را مطرح کنم که آیا زمان آن نرسیده که به توقف تدریجی کمک‌های آمریکا به اسرائیل فکر کنیم، آیا منطقی است که آمریکا سالانه یک مبلغ هنگفت حدودا ۳.۸ میلیارد دلاری را به اسرائیل بدهد؟ اگر آمریکا این میزان کمک را به یک کشور ثروتمند داشت، به منزله نابود کردن منابع اندکش بوده و ارتباط ناسالمی را ایجاد می‌کرد که به هر دو طرف ضربه می‌زد". این مقاله در شرایطی است که فریدمن اخیرا نیز در مقاله‌ای که در نیویورک تایمز منتشر کرد، از رئیس جمهوری آمریکا خواسته بود که «فوراً برای نجات اسرائیل از نابودی از درون، وارد عمل شود.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار