کد خبر: ۲۲۶۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
ماشین‌های سنگین یکی از مهم‌ترین وسایل نقلیه هستند که وظیفه حمل و نقل بار و کالا در داخل مرز و خارج از آن بر عهده آن‌ها است. این ماشین‌ها نیز مانند دیگر وسایل نقلیه ممکن است با تصادفات شدید مواجه شوند و یا برخی از قطعات و لوازم موجود در آن‌ها با گذشت زمان دچار نواقص و یا خرابی گردد

ماشین‌های سنگین یکی از مهم‌ترین وسایل نقلیه هستند که وظیفه حمل و نقل بار و کالا در داخل مرز و خارج از آن بر عهده آن‌ها است. این ماشین‌ها نیز مانند دیگر وسایل نقلیه ممکن است با تصادفات شدید مواجه شوند و یا برخی از قطعات و لوازم موجود در آن‌ها با گذشت زمان دچار نواقص و یا خرابی گردد. با خراب شدن این وسایل نقلیه خسارات زیادی به روند حمل و نقل کالا وارد شده و تجارت و اقتصاد آسیب خواهند دید. پس باید به انواع لوازم یدکی ماشین سنگین دسترسی داشته باشید تا بتوانید به موقع این لوازم را با قطعات اصل موجود در ساختار این وسایل نقلیه جایگزین سازید. پیش از انتخاب و خرید این لوازم نیز باید با آن‌ها آشنایی کافی حاصل نمایید و بهترین آن‌ها را برای خرید در نظر بگیرید.

انواع لوازم یدکی ماشین سنگین

در این مقاله قصد معرفی انواع لوازم یدکی  و قطعات ماشین سنگین را داشته و می‌خواهیم ضرورت استفاده از آن‌ها در این اتومبیل‌ها را نیز بیان کنیم. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه باشید.

انواع لوازم یدکی ماشین سنگین

تاخوگراف

تاخوگراف را می‌توان یکی از ضروری‌ترین وسایل و قطعات  برای حمل و نقل ماشین‌های سنگین به شمار آورد. این قطعه را می‌توانید در دو نوع آنالوگ و دیجیتال در بازار مشاهده کرده و به خرید آن دست بزنید.

با کمک قطعه تاخووگراف رانندگان به اطلاعات بسیار مهمی درباره اتومبیل خود دست پیدا می‌کنند که یکی از مهم‌ترین این اطلاعات، سرعت خودرو است. از سوی دیگر و با استفاده از این قطعه رانندگان می‌توانند مدت زمان استراحت و یا خواب خود را نیز تنظیم و مدیریت کنند.

این قطعه باید از کیفیت کافی برخوردار شده و مطابق با استانداردهای روز دنیا طراحی و ساخته شده باشد تا بتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

 

توربو شارژ

شاید نام قطعه توربو شارژ در ماشین‌های سنگین و یا حتی برخی از ماشین‌های سواری امروزی زیاد به گوشتان خورده باشد. اما با این حال ممکن است با این قطعه آشنایی کافی نداشته باشید. لازم لازم است بدانید که قطعه توربو شارژ قادر است هوای زیادی را به محفظه سیلندر وارد نماید و به این ترتیب عملکرد و قدرت موتور خودرو را افزایش دهد.

این قطعه می‌تواند وزن موتور را کاهش داده و به بهینه سازی مصرف سوخت نیز دست بزند. پس به طور کلی می‌توان گفت توربو شارژ کمک می‌کند تا راندمان ماشین‌های سنگین افزایش پیدا کند.

 

اینترکولر

پیش از انتخاب و خرید انواع لوازم یدکی ماشین سنگین بهتر است با قطعه‌ای به نام اینترکولر نیز آشنا شوید. این قطعه همان‌طور که از نامش نیز مشخص شده وظیفه دارد هوای ورودی را تحت کنترل قرار داده و آن را خنک کند.

خنک شدن هوای ورودی به ماشین سنگین باعث می‌شود تا عملکرد مناسب‌تری را از موتور این خودروها مشاهده کنید. در حالت معمول سازندگان ماشین‌های سنگین قطعه اینتر کولر را در موتورهای توربو شارژ مورد استفاده قرار می‌دهند. چراکه در این نوع خودروها فرایند فشرده سازی هوا صورت پذیرفته و دما افزایش پیدا می‌کند.

به همین دلیل اینترکولر در بخش جلویی رادیاتور نصب شده و جلوی گرم شدن هوا را می‌گیرد. عملکرد مناسب این قطعه به ویژه برای فصول گرم سال و یا رانندگی در مناطق گرمسیری اهمیت بسیار زیادی دارد.

کروز کنترل

یکی دیگر از لوازم یدکی مورد نیاز برای ماشین‌های سنگین کروز کنترل است. این قطعه در انواع کامیون و اتوبوس وجود داشته و وظیفه آن کنترل سرعت خودرو به شکل کاملاً اتوماتیک است.

 

سیستم ترمز الکترونیکی

سیستم ترمز الکترونیکی که به آن ebs نیز گفته می‌شود یکی از ضروری‌ترین انواع لوازم یدکی ماشین سنگین است. این ترمزها از طراحی جدید و به روزی برخوردار شده و می‌توانند سیگنال‌های الکترونیکی را ارسال کنند تا خطرات را به اطلاع رسانده و قدرت زیادی برای ایستایی و توقف ماشین فراهم نمایند.

در حال حاضر کمپانی‌های سازنده این قطعه مهم و ضروری را برای انواع کامیون‌ها، تریلرها و اتوبوس‌ها نصب کرده و مورد بهره‌برداری قرار می‌دهند.

ترمزهای الکترونیکی و یا ebs نسبت به ترمزهای معمولی امنیت بیشتری برای رانندگان فراهم می‌نمایند. چراکه در این سیستم‌ها همزمان با ترمز چرخ‌ها یک ترمز کمکی نیز قادر به توقف خودروهای سنگین است.

 

سیستم کنترل کشش

نمی‌توان از انواع لوازم یدکی ماشین سنگین صحبت کرد اما سخنی از سیستم کنترل کشش به میان نیاورد. سیستمی که با نام تی‌سی‌اس tcs نیز معروف و شناخته شده است و نبود و یا عملکرد ناصحیح آن موجب خسارات زیانباری خواهد شد.

در بیشتر موارد از این سیستم در جاده‌های یخبندان و برفی استفاده می‌شود. چراکه می‌تواند از لغزیدن ماشین در چنین شرایطی پیشگیری به عمل آورد.

 

قطعات پرمصرف و برقی

ماشین‌های سنگین وسایل و قطعات دیگری هم دارند که برخی از آن‌ها بسیار پرمصرف بوده و به طور دائم و به مرور هم باید تعویض و جایگزین شوند. از جمله پرمصرف‌ترین انواع لوازم یدکی ماشین سنگین می‌توان به تسمه پروانه، صفحه کلاچ، فیلترها، روغن، لاستیک‌ها و... اشاره کرد.

علاوه بر این لوازم و تجهیزات، ماشین‌های سنگین مانند دیگر انواع وسایل نقلیه قطعات و سیستم‌های برقی هم دارند که از پرکاربردترین و مهم‌ترین لوازم یدکی آن‌ها به شمار می‌روند و هر کدام باید وظیفه خاصی را در این نوع خودروها بر عهده بگیرند. مهمترین این لوازم و قطعات چراغ راهنما، شمع، سنسور بنزین و.... هستند.

 

فیلترها و اجزای هیدرولیک

اگر می‌خواهید با انواع لوازم یدکی ماشین سنگین آشنا شوید باید فیلترهای این وسایل نقلیه را نیز بشناسید و عملکرد آن‌ها در این خودروها را بدانید. این قطعات می‌توانند از تجهیزات خودروها در برابر کثیفی و آلودگی‌ها حفاظت جدی به عمل آورده و عملکرد و کارایی خودرو را افزایش دهند.

از سوی دیگر وجود فیلترها و عملکرد صحیح آن‌ها کمک می‌کند تا طول عمر ماشین‌های سنگین با افزایش روبرو شود. این نوع از قطعات یدکی را باید به صورت مرتب تعویض کرده و با قطعات نو جایگزین سازید. در حالت معمول مدت زمان ۶ ماه برای عملکرد صحیح و دقیق این اجزا کفایت می‌کند.

از جمله انواع فیلترهای ماشین‌های سنگین می‌توان به فیلتر روغن موتور، هیدرولیک، هواکش و... اشاره کرد. علاوه بر فیلترها ماشین‌های سنگین به برخی از لوازم یدکی و اجزای هیدرولیک نیز نیاز دارند که مهم‌ترین آن­ها شیر کنترل، هیدرو پمپ، جک هیدرولیک، لنت، کالیپر، کمک فنر، دیسک چرخ و.... هستند.

 

خرید لوازم ماشین سنگین  از اینفویدک

اگر نیاز به تهیه لوازم و قطعات یدکی ماشین سنگین را داشتید می توانید فروشندگان قطعات این خودروها را در اینفویدک به راحتی پیدا کنید. اینفویدک در واقع سایت جامع اطلاعات فروشندگان لوازم و قطعات یدکی خودرو، ماشین سنگین و موتورسیکلت است و فروشندگان بسیاری از سرار کشور آگهی فروشگاه خود را در این سایت قرارداده اند و شما بدون واسطه میتوانید با آنها در ارتباط باشید.

آدرس سایت : https://infoyadak.ir/

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار