کد خبر: ۲۲۷۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
در حالی امروز الگوی زیگزاگی برای قیمت دلار شکسته شد که بازار ارز تحت تاثیر سخنان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفت. قیمت دلار در دو روز گذشته نوسان افزایشی محدودی داشته و به شکست مرز مقاومتی قبلی نزدیک شده است.

سیگنال اتمی به بازار دلارفروشان

تجارت نیوز نوشت: دیروز و امروز قیمت دلار افزایش‌های محدودی داشت و در کانال ۴۹ هزار تومانی پیشروی کرد. در روز جاری این اسکناس افزایش ۱۰۰ تومانی داشت و با قیمت ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد.

سرپیچی از الگوی زیگزاگی قیمت دلار در پی اخبار مربوط به گفت‌وگوی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با شبکه فرانس ۲۴ رخ داد. در این گفت‌وگو رافائل گروسی تصریح کرد:«اجرای توافق افزایش نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران با سرعت مورد نظر پیش نمی‌رود، بلکه به شکل «بسیار بسیار پراکنده» و به‌عبارتی، «بسیار محدود» در جریان است.»

به گفته مدیرکل آژانس، اجرای آهستۀ این توافق در شرایطی است که ایران همچنان «به افزایش متمادی ذخایر اورانیوم با غلظت بالا ادامه می‌دهد».

با وجودی که برخی رسانه‌های داخلی تعبیر مثبتی از گفته‌های گروسی داشتند” اما اثری که این خبر بر بازار ارز داشت هرچند چندان شارپی نبود اما ریتم ضربان افزایشی و کاهشی قیمت دلار را برهم زد.

معامله‌گران به سبب نزدیکی به روزهای اربعین بازار ارز را تحت تاثیر این مراسم در عراق می‌دانند و معتقدند روند معاملات به رونق روزهای قبل نیست و از حجم آن کاسته شده است.

بازار ارز انتظاری شد

به نظر می‌رسد بازار ارز در انتظار چهار موضوع مهم است. ابتدا پایان مراسم اربعین و بازگشت بازار ارز به روند روتین گذشته، انتظار برای سفر معاون گروسی به تهران، برگزاری نشست شورای حکام در روزهای پایانی شهریور و پایان ۶ ماهه نخست سال. به اعتقاد فعالان بازار ارز مهمترین خبری که می‌تواند ریتم مشخصی به بازارهای مالی بدهد موضوع برجام است.

کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند دلار در منطقه ۴۹ هزار تومانی اسیر شده و قیمت با دامنه حرکت کوتاه ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی از هفته گذشته تا کنون در حرکت است. به اعتقاد آنها شرایط ویژه خبرهایی که از لحاظ سیاسی بر بازار دلار مخابره می‌شود به سردرگمی معامله‌گران حوزه دلار دامن زده است.

 

تحلیلگران بازارهای مالی تاکید می‌کنند که در ماه‌های گذشته تزریق اخبار با مضمون توافق احتمالی زهر و اثرگذاری رشد نقدینگی و تورم را کمتر کرده است. اما بازار ارز در انتظار اخبار ویژه‌ای در حوزه برجام است تا بتواند محرک بزرگی برای بازارهای مالی باشد.

کف و سقف دلار از نگاه کارشناسان فنی ارز

تحلیلگران فنی بازار می‌گویند دلار در منطقه ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومانی اسیر شده است. به اعتقاد آنها محدوده ۵۲ هزار تومانی به عنوان سقف قیمت دلار به ۵۱ هزار تومان تقلیل پیدا کرده است و منطقه مهمی برای این اسکناس محسوب می‌شود. تکنیکالیست‌ها معتقدند اگر این منطقه شکسته شود دلار با ریتم آهسته‌ای به کانال‌های بالاتر راه پیدا خواهد کرد.

به اعتقاد آنها کف ۴۷ هزار تومانی را می‌توان برای این اسکناس در نظر گرفت و شکست ۴۶ تا ۴۳ هزار تومان نیز ادامه حرکت نزولی دلار می‌تواند باشد. هر چند فنی‌های بازار دسترسی به این منطقه نزولی را دور از انتظار می‌دانند و وقوع آن را متاثر از سیگنال‌های قوی اخبار سیاسی پیش‌بینی می‌کنند.

امروز قیمت دلار در بازارهای همسایه برخلاف رشد قیمت دلار در تهران، روند کاهشی داشت. دلار هرات با قیمت ۴۸ هزار و ۸۳۰ تومان معامله شد و کاهش ۱۰۰ تومانی داشت. قیمت دلار سلیمانیه کاهش ۲۰۰ تومانی داشت و با رقم ۴۸ هزار و ۲۲۰ تومان معامله شد. درهم امارات امروز ۲۰ تومان گران شد و با رقم ۱۳ هزار و ۵۹۰ تومان معامله شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار